تلاش قطعه‌سازان فرانسه برای تداوم همکاری با ایران

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۶۸

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه‌یی با ذکر پیشینه بیش از 2 دهه‌یی همکاری در این صنعت و پایبندی خود به تفاهمنامه امضا شده، تداوم تعاملات را خواستار شد. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در نامه‌یی که هفته گذشته از سوی انجمن قطعه‌سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور (ISMAPA) ارسال شد، فرانسوی‌ها بر پایبندی خود به پروتکل و تفاهمنامه همکاری امضا شده در بهمن پارسال تاکید اما اعلام کردند به دلیل نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می‌کنند. او یادآوری کرد: پیرو امضای تفاهمنامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور و انجمن قطعه‌سازان فرانسه در بهمن ماه پارسال، مقرر بود هیات فرانسوی همراه با برخی فعالان این صنعت به ایران سفر کنند که این سفر تعلیق شد.

به گفته این مقام صنفی، به دلیل تصمیم

پژو-سیتروئن برای تعلیق فعالیت‌ها (که البته به معنای خروج قطعی این شرکت از ایران نیست)، این سفر نیز تا روشن شدن برخی مسائل و شیوه‌های همکاری به تعویق افتاده است. او بیان کرد: در پی خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌یی برجام، قطعه‌سازان فرانسه به ویژه شرکت‌های بزرگی که در بازار امریکا نیز حضور دارند یا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده‌اند، ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند؛ بر این اساس سفر یاد شده نیز با هدف برآورد صحیح از شرایط کنونی و دستیابی به جمع‌بندی مناسب چند ماهی عقب افتاد. محبی‌نژاد ادامه داد: در عوض، قطعه‌سازان فرانسوی از همتایان ایرانی خود برای حضور در این کشور دعوت کردند تا در نشستی، شیوه‌های مناسب همکاری در فضای کنونی را بررسی کنند. این در حالی است که فرانسوی‌ها به‌طور شفاف تاکید کردند سفر یاد شده ملغی نشده و حاضر نیستند بیش از 2 دهه همکاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار کشور ما خارج شوند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه خودروسازی پژو-سیتروئن از آنجا که منافع مشترکی با امریکایی‌ها (ازجمله در چین) تعریف کرده و خواهان به خطر افتادن این منافع نیست، اکنون تصمیم به تعلیق همکاری با ایران گرفته و به‌دنبال راهکار است. او اضافه کرد: قطعه‌سازان فرانسوی سرمایه‌گذاری زیادی در ایران نکرده‌اند که نگران آن باشند. با وجود این، برای ادامه فعالیت انجمن قطعه‌سازان فرانسه در ایران هیچ منعی وجود ندارد، اما اعضای آن کمی نگرانند و در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. محبی‌نژاد توضیح داد: به یقین در صورت خروج از ایران، سرمایه‌گذاری‌ فرانسوی‌ها معطل و بی‌استفاده می‌ماند اما این شرکت‌ها همواره «زیان فقدان نفع» را نیز محاسبه می‌کنند؛ یعنی اگر از ایران خارج شوند چه منافعی به دست آورده و در عوض چه زیان‌هایی متحمل می‌شوند. او با اشاره به زمان‌بر بودن انجام تحلیل‌ها و روشن‌سازی اوضاع، ابراز امیدواری کرد که در این مدت راه‌حل میانه‌یی نیز پیدا شود، زیرا این روزها شاهد مواضع سخت اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و فرانسه در قبال سیاست‌های امریکا بودیم. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور بیان کرد: به نظر می‌رسد به‌تدریج جبهه‌یی بین‌المللی علیه سیاست‌های امریکا (به‌ویژه باتوجه به تصمیم‌های تعرفه‌یی این کشور علیه چین و اروپا) در حال شکل‌گیری است.

 

 

ارسال نظر