اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۳۴

ترک‌ها به دنبال تصاحب بازار خرده‌فروشی ایران

رییس اتحادیه پوشاک گفت: انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه موجب به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی در ایران به خصوص در صنعت نساجی شده است.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این مطلب گفت: تولیدکنندگان ایرانی با توجه به هزینه‌های سربار، میزان مالیات، نرخ بالای تسهیلات و ۳۰درصد هزینه بیمه کارگر و قیمت تمام شده مواد اولیه قدرت رقابت با سایر کشورها را ندارند.

وی افزود: با توجه به تمام این معضلات مسوولان ایرانی با ترکیه قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی منعقد کرده و در لیست این قرارداد به ترک‌ها اجازه واردات کالای تمام شده به خصوص پوشاک را داده‌اند.

شیرازی ادامه داد: با توجه به شرایط صنعت مدلینگ در ترکیه و پایین بودن قیمت تمام شده عملا امضای قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی به ترک‌ها این امکان را داده است تا بازار ما را در اختیار بگیرند.

رییس اتحادیه پوشاک با انتقاد از تبعات قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی با ترکیه برای ایران تصریح کرد: ترک‌ها تا ۳سال قبل توانستند، واحدهای تولید پوشاک ایران را فلج و تعطیل کنند و از آن پس بازار خرده‌فروشی کشور را هدف قرار داده‌اند.

این مسوول صنفی خاطرنشان کرد: متاسفانه همزمانی تدوین آیین‌نامه ساماندهی واردات برند‌ها و صدور مجوز رسمی برای واردات کالا به ایران بازار را به‌طور کامل در اختیار ترک‌ها قرار داده است تا جایی که طی چند سال اخیر غیر از ترک‌ها هیچ نشان دیگری برای واردات به ایران ثبت نشده است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از صدور مجوز برای ترک‌ها جهت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌یی گفت: صدور این مجوز به معنای واگذاری کامل بازار کشور به خصوص در زمینه پوشاک به ترکیه است، زیرا ترکیه در تولید پوشاک به لحاظ مدل و تنوع و قیمت تمام شده از ایران جلوتر است هر چند که کیفیت کالای ایرانی بالاتر است اما همین مولفه‌ها موجی می‌شود تا بازار ما در اختیار ترکیه قرار بگیرد.

واردات دام زنده بلامانع است

مهر| وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌یی به ۳۱ سازمان استانی خود اعلام کرد؛ واردات دام زنده بلامانع است. در این نامه‌ آمده است: طبق نامه شماره ۱۰۳۱/ ۵۰۲/ ۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ وزارت جهاد کشاورزی در مورد ضوابط واردات دام زنده کشتاری، به آگاهی می‌رساند که واردات «دام زنده کشتاری» از مبادی زمینی برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی مورد تایید سازمان دامپزشکی در نوار ۲۰ کیلومتری مرزهای زمینی و کشتارگاه‌های واقع در اطراف فرودگاه‌های بین‌المللی همچنین مبادی دریایی (بنادر) برای کشورهای اروپای غربی، استرالیا، نیوزیلند، امریکا، کانادا، اروگوئه، پاراگوئه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان و راه‌های هوایی (فرودگاه‌های) اردبیل و پیام در استان البرز از کشورهای اروپای غربی، استرالیا و نیوزیلند برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی اردبیل و زیاران آبیک با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌یی و مطابق پروتکل بهداشتی واردات دام زنده بلامانع است.

کاهش واردات رسمی ایران از ترکیه

تسنیم| واردات رسمی ایران از ترکیه در ۴ماهه نخست ۲۰۱۸ با افت 10.3درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۴۵میلیون دلار رسید. از دیگر سو آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران با این کشور در 4ماهه نخست سال جاری میلادی رشد 2درصدی داشته است. بنابراین مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 4ماهه نخست سال جاری میلادی 3.625 میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالی است که این رقم در 4 ماهه نخست سال قبل 3.55 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 1.05میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات ترکیه از ایران در 4ماهه نخست امسال رشد 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

از دیگر سو ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 2.5میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 2.68میلیارد دلار افزایش یافته است. بر این اساس ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و ششمین منبع واردات ترکیه در 4 ماهه نخست 2018 شناخته شده است. از آن سو افت ارزش لیر ترکیه از جمله دلایل کاهش ارزش صادرات ترکیه به ایران در 4ماهه نخست 2018 بوده است. افزایش قیمت نفت نیز دلیل عمده رشد ارزش واردات این کشور از ایران در این مدت بوده است.

افزایش واردات جو از روسیه

تسنیم| در بازه زمانی جولای تا مارس 18-2017 میزان خرید جوی ایران از روسیه ۱۴۷درصد نسبت به کل سال مالی 17-2016 رشد داشت و رکورد بیشترین میزان خرید از روسیه را شکست. آمارهای موسسه یو کی آر آگرو کنسالت نشان می‌دهد، میزان واردات جوی ایران از روسیه در فصل جاری به دلیل افزایش مصرف داخلی به ‌شدت افزایش یافته است. از آن سو به صورت سنتی قزاقستان بزرگ‌ترین تامین‌کننده جوی مورد نیاز ایران است. اما با توجه به رشد سریع مصرف جو در ایران، این کشور از طریق افزایش خرید جو از دیگر کشورهای ساحل دریای سیاه در حال تامین نیاز روزافزون خود است. در همین بازه زمانی، واردات جوی ایران از قزاقستان به 1.07میلیون تن رسید.

 

 

ارسال نظر