لزوم انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و صربستان

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۱:۳۶:۴۱
کد خبر: ۱۲۲۹۵۴

رییس اتاق ایران در نشست با سفیر صربستان در تهران با اشاره به رشد بالای اقتصاد این کشور، گفت: همکاری مشترک ایران و صربستان در حوزه اقتصادی باتوجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در این کشور جزو اولویت‌های ایران به‌شمار می‌رود. سفیر صربستان در تهران برای تاکید بر حضور پررنگ و نقش‌آفرین بخش خصوصی در نشست کمیسیون مشترک دو کشور که اول تیرماه در بلگراد، پایتخت صربستان برگزار خواهد شد با رییس اتاق ایران دیدار کرد.

به گزارش اتاق ایران، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، به رشد اقتصادی صربستان طی سال‌های گذشته اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور گفت: طی این سال‌ها تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در صربستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بنابراین حضور فعالان اقتصادی ایرانی در صربستان علاوه بر اینکه می‌تواند به همکاری با شرکت‌های بین‌المللی منجر شود، می‌تواند دسترسی به بازار منطقه بالکان را برای ایران فراهم کند. او به وضعیت روابط سیاسی میان دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون روابط دو کشور در حد مناسبات سیاسی خلاصه شده بود اما امروز شرایطی به وجود آمده که ایران و صربستان می‌توانند در حوزه اقتصادی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

رییس اتاق ایران در ادامه به لزوم تسهیل رفت‌وآمدهای بین تجار دو کشور اشاره کرد و لغو روادید و افزایش پرواز بین دو طرف را خواستار شد. به گفته شافعی توجه به انعقاد قراردادهای تجارت ترجیحی و تجارت آزاد بین دو کشور از موضوعاتی است که باید در نشست کمیسیون مشترک مطرح و بررسی شود. هیات اتاق ایران قرار است به همراه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست کمیسیون مشترک ایران و صربستان حضور داشته باشد.

 در ادامه دراگان تودوروویچ سفیر صربستان در تهران، از سطح روابط این کشور با ایران طی 10 سال اخیر اعلام رضایت کرد و خواستار تمرکز بیشتر دو کشور بر مسائل اقتصادی در کنار سایر موضوعات شد. تودوروویچ گفت: در حال حاضر دو کشور در مسائل سیاسی روابط گسترده‌یی با یکدیگر دارند و لازم است این روابط را به حوزه‌های اقتصادی نیز سوق داد. او همچنین با اشاره به موقعیت جدید ایران در تعامل با اروپا، خواستار توسعه مناسبات دو کشور در قالب سرمایه‌گذاری مشترک شد.

 

ارسال نظر