80درصد صادرات غیرنفتی، مشمول سیاست الزام ارزی

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۰۰

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اقلام صادراتی که امکان فروش ارز خارج از سامانه «نیما» برای آنها وجود داشته، کالای صادرکنندگان غیردولتی است، گفت: این کالاها ۲۰درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود. محمد لاهوتی گفت: در بخشنامه ارزی معاون اول رییس‌جمهور کالاهای سه گروه شامل شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی غیردولتی (شبه‌دولتی) و صادرکنندگان عمده که 80درصد صادرات غیرنفتی کل کشور را تشکیل می‌دهند، باید در سامانه نیما و 20درصد مابقی در ارتباط با صادرکننده و واردکننده به‌طور مستقیم و خارج از سامانه «نیما» معامله شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه لیست کالاهایی که مشمول فروش ارز خارج از سامانه «نیما» می‌شود، با وجود گذشت 45 روز از بخشنامه ارزی دولت هنوز اعلام نشده است، افزود: این در حالی است که وزارت صنعت باید این فهرست را هر دو ماه یک‌بار اعلام کند. او اظهار داشت: هفته گذشته مطرح شد که زعفران، روده، پوست و فروش جزو کالاهایی هستند که ارز حاصل از صادرات آن باید در سامانه نیما معامله شود. اگرچه این خبر تکذیب و تایید نشد، اما به نظر می‌رسد که خبر درستی نبود، زیرا رقم حاصل از صادرات این‌ کالاها عدد بزرگی نیست. لاهوتی بیان داشت: احتمالا در تفکیکی که گمرک فهرست صادراتی آن را اعلام می‌کند، در بخش سایر کالاها به استثنای فولاد و مس ارز حاصل از صادرات آنها خارج از سامانه نیما امکان واگذاری داشته باشد که صادرکنندگان غیردولتی در آن فعال هستند و نهایتا همان 20درصدی که دولت اعلام کرده است را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، ارزش ارز حاصل از صادرات آن دسته از کالاهایی که لزومی به عرضه در سامانه نیما را نداشته باشد، حدود 10میلیارد دلار است، گفت: دولت نظر بخش خصوصی در مورد اینکه کدام اقلام صادراتی امکان فروش ارز خارج از سامانه نیما برای آنها وجود ندارد را جویا نشده است. عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص با اشاره به یک نکته مبهم در فهرست محصولات صادراتی که مشمول سیاست الزام ارزی خواهند شد، گفت: هنوز معلوم نیست که معامله خارج از سامانه نیما با نرخ ارز رسمی است، یا اینکه نرخ توافقی است و تاکنون هیچ مقام دولتی توافقی بودن یا نبودن نرخ ارز خارج از سامانه نیما را تایید یا رد نکرده است.

او بیان داشت: اگر نرخ ارز در خارج از سامانه نیما برای کالاهای غیرمشمول هم 4200 تومان باشد، این تمایز کارایی ندارد، زیرا با این نرخ صادرات رقابتی نخواهد بود و این نرخ صرفه اقتصادی ندارد. رییس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: پیشنهاد فعالان اقتصادی به دولت این است که نرخ ارز 4200 تومانی فقط باید برای واردات کالاهای اساسی، واسطه‌یی و سرمایه‌یی باشد و بقیه واردات باید وصل به ارز صادراتی شود و اگر ارز آن هم 4200 تومان است، باید اظهارنامه صادراتی در مقابل واردات ارزش پیدا کند و نرخ اظهارنامه صادراتی به صورت توافقی بین صادرکننده و واردکننده به نرخ 4200تومان اضافه شود که هم صادرات رونق یابد و هم تقاضای بی‌دلیل با ارز ارزان ایجاد نشود. او بیان داشت: در هیچ جای دنیا و حتی اتحادیه اروپا نمی‌توان جایی را پیدا کرد که نرخ دلار در بانک و صرافی یکسان باشد، البته این فاصله قیمت بسیار کم است، بنابراین اگر دولت نرخ 4200تومانی ارز را فقط برای کالاهای واسطه تولید و اساسی قرار دهد و بقیه واردات را از ارز صادراتی تامین کند، قطعا می‌تواند با عرضه ارز صادراتی با نرخ توافقی فاصله نرخ ارز صادراتی و ارز بازار ثانویه را کم کند.

 

ارسال نظر