اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۲۵

کمیاب شدن روغن خام

ایسنا| دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی از کمیاب شدن روغن خام در بازار خبر داد و گفت: در میان کالاهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش قیمت دارد. همچنین افزایش قیمت برخی بیسکوییت‌ها گرانی گندم است و گرانی کنستانتره‌ها نیز به دلیل افزایش تقاضاست. کاوه زرگران با اشاره به وضعیت تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی و یارانه ۴۰۰تومانی به گروه کالاهای اساسی اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰تومانی به گروه کالاهای اساسی تعلق گرفته اما موضوع مورد بحث یارانه بود که در این زمینه دست‌اندازها و فشارهایی وجود داشت و برای تخصیص آن با وقفه‌یی ۴۵تا 60 روزه مواجه شدیم؛ هر چند درحال حاضر این یارانه به گروه کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد اما کماکان با مسائلی مواجه است.

او ادامه داد: در این برهه زمانی ۴۵تا ۶۰ روزه میزان بسیاری از مواد غذایی در بازار کم شد و دچار پدیده‌یی به نام بازار سیاه شدیم اما در نهایت با توجه به ذخیره دولت و بخش خصوصی، خلأ بازار تامین شد تا مردم با مشکلی در این راستا مواجه نشوند. به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی درحال حاضر فقط روغن خام در بازار کمیاب شده و تامین آن با چالش‌هایی روبه‌رو است. زرگران با تاکید بر اینکه عموما مقوله قیمت مواد غذایی با رصد ناظران همراه است و قوانین خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: کالاهایی که از مجاری رسمی به کشور وارد شده مشمول رصد و پایش هستند و قیمت درج شده روی آنها با توجه به قیمت ارز و سایر موارد نظیر سود بازرگانی تعیین می‌شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در مورد گران شدن قیمت محصولاتی نظیر برخی بیسکوییت‌ها و نیز کنستانتره‌ها در بازار مصرف اظهار کرد: علت گران شدن برخی بیسکوییت‌ها گرانی گندم است که از ۹۰۰به ۹۸۰تومان افزایش یافته است. این درحالی است که بیسکوییت تولید داخل بوده و مشمول دلار۴۲۰۰تومانی نمی‌شود. زرگران افزود: در مورد برخی کنستانتره‌ها نیز باید اعلام کرد که میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و این مساله موجب گرانی آنها شده است. او تصریح کرد: در میان گروه کالاهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش قیمت داشته و در مورد سایر کالاها چنین مجوزی وجود ندارد. همچنین در مورد کالاهایی که تولید داخل دارند، قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر تعیین قیمت می‌کنند.

صادرات به عراق امسال چقدر می‌شود؟

ایسنا| رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: براساس برنامه 5 ساله تعیین شده باید سالانه 5 درصد رشد صادرات به عراق را شاهد باشیم. ابراهیم رضازاده گفت: سال گذشته صادرات به عراق حدود

6 میلیارد و ۴۲۵میلیون دلار بود که این رقم نسبت به سال ماقبلش حدود 8 درصد رشد داشت؛ بنابراین در سال گذشته اهداف برنامه‌ریزی شده، محقق شد و برای سال جاری نیز لازم است این رقم 5 درصد افزایش داشته باشد. او در پاسخ به اینکه آیا تغییرات سیاسی صورت گرفته در عراق و انتخابات اخیر این کشور سدی در راه صادرات ایران ایجاد نخواهد کرد؟ توضیح داد: بعید به نظر می‌رسد این انتخابات و نتایج آن تاثیر چندانی در صادرات به عراق داشته باشد چراکه بیش از ۹۰درصد موارد تجارت ایران و عراق به بخش‌های خصوصی مربوط می‌شود.

رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق در ارتباط با اینکه به هر صورت سیاست‌گذاری‌های کلان و مواردی مانند تعرفه‌گذاری و ممنوعیت‌های وارداتی از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود، اظهار کرد: اگر قرار بر تغییر این سیاست‌ها باشد، تمام کشورها مشمول قوانین جدید خواهند شد. اکنون پیش‌بینی این است که با تشکیل کابینه جدید در عراق اوضاع تغییر چندانی نخواهد کرد چراکه به هر صورت این افراد به واسطه رای مردم انتخاب شده‌اند و قرار نیست خلاف خواست مردم حرکت کنند. برخی از آنها نیز رای خود را به واسطه تلاش برای مبارزه با داعش داشته‌اند. رضازاده درباره اینکه آیا از سوی عراق ممنوعیت جدیدی به تازگی برای واردات کالاها در نظر گرفته شده است؟ افزود: به غیر از چند قلم کالای کشاورزی که در هفته‌های گذشته با ممنوعیت واردات مواجه شدند، کالای دیگری به عنوان کالای ممنوعه وارداتی اعلام نشده است. در هفته‌های گذشته وزارت زراعت عراق ورود 5 محصول کشاورزی به این کشور را موقتا ممنوع اعلام کرد. بر این اساس وزارت زراعت عراق از ورود سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو به دلیل ممنوعیت فصلی از تاریخ 7مه ‌۲۰۱۸(۱۷ اردیبهشت ماه) از کلیه مرزها و از تمامی کشورها به عراق موقتا جلوگیری می‌کند.

صادرات فولاد بدون ارائه گواهی مبدا ممنوع شد

تسنیم| براساس مکاتبه وزیر صنعت و رییس کل گمرک، صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر چه به صورت شمش یا اسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبدأ تولید آن ممنوع است. وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در نامه‌یی به رییس کل گمرک ممنوعیت مشروط صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر را اعلام کرد. در این نامه آمده است:«پیرو مذاکرات قبلی همان‌گونه که آگاه هستید به منظور تقویت صنایع پایین‌دستی و حفظ تولید و اشتغال آنها، عرضه انواع فلزات در بورس کالای ایران براساس نرخ رسمی دلار انجام می‌شود. متاسفانه اخیرا افراد سودجو تمایل زیادی به خرید و صادرات این نوع محصولات نشان می‌دهند و عملا این فرصت مفید تبدیل به تهدیدی جدی برای صنایع پایین‌دستی شده است.» لذا بدین‌ وسیله اعلام می‌دارد از تاریخ ابلاغ این نامه(3خرداد 97) صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر چه به صورت شمش یا اسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبدأ تولید آن ممنوع است. لیست صادرات روزانه این قبیل کالاها باید به وزارت متبوع منعکس شود تا متعاقبا اظهارات صادرکنندگان در مورد گواهی مبدأ تولید کالا مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار ‌گیرد.

 

ارسال نظر