اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۳۱

افزایش تولید کنسانتره مس در فروردین ماه

ایمیدرو| تولید کنسانتره مس کشور در ماه نخست سال 97 افزایش 15درصدی را تجربه کرد. شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران شامل «مس سرچشمه»، «مس سونگون» و «مس میدوک» در ماه فروردین 107هزار و 795تن کنسانتره مس تولید کردند اما این رقم در مدت مشابه پارسال 94هزار و 116تن بود.

در ماه نخست 97 مجتمع‌های «مس سرچشمه» و «مس میدوک»، 24هزار و 761تن «مس آند» و 14هزار و 211تن «مس کاتد» تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه پارسال(19هزار و 184تن مس‌اند و 13هزار و 447تن مس کاتد) به ترتیب 29و 6 درصد افزایش داشتند. همچنین در ماه فروردین مجتمع مس سرچشمه 357تن «کنسانتره مولیبدن» و مس سونگون 131تن مولیبدن تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه پارسال(576 تن کنسانتره مولیبدن و 128تن مولیبدن) به ترتیب 38درصد کاهش و 2درصد افزایش نشان می‌دهد. 3مجتمع مس سرچشمه، مس سونگون و مس میدوک در مدت یاد شده 4میلیون و 842 هزار و 459تن سنگ سولفیدی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه پارسال 4میلیون و 408هزار و 669 تن بود که نشان‌دهنده افزایش 10درصدی تولید این محصول است.

توقف تولید دو مدل وانت

ایسنا| فروردین ماه امسال تولید دو مدل وانت در خودروسازان داخلی متوقف شد. در این مدت تولید وانت فوتون شرکت ایران خودرو دیزل با کاهش ۱۰۰درصدی همراه بوده و از ۱۱دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید وانت ریچ شرکت پارس خودرو نیز متوقف شده و از ۱۳۰دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت. فروردین ماه امسال با وجود توقف تولید این دو خودرو، تولید 6 مدل وانت دیگر با افزایش همراه بوده است.

دستور وزیر تجارت عمان برای حل مشکل تجار ایرانی

ایرنا| وزیر تجارت و صنایع عمان، دستور حل مشکلات و چالش‌های مرتبط با بازرگانان ایرانی را صادر کرد. سفارت ایران در مسقط روز دوشنبه اعلام کرد: علی بن مسعود السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نوری‌شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی دستور داد، مشکلات موجود بازرگانان ایرانی در عمان حل شود. در این دیدار که با هدف تقویت و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور انجام شد درخصوص مسائل مرتبط با هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم بحث تبادل نظر شد. این درحالی است که هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان ششم و هفتم تیر ماه امسال در مسقط برگزار خواهد شد. یکی از مسائل مهم مطرح در این نشست امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور است که پیشنهاد آن پیش‌تر از سوی قیس بن یوسف، رییس اتاق بازرگانی عمان مطرح شد. رییس اتاق بازرگانی ایران و عمان پیش‌تر اعلام کرد: درحالی که بازرگانان ما در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نمی‌توانند به راحتی فعالیت اقتصادی کنند در عمان برای ایرانیان تمهیداتی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن افتتاح حساب و نقل و انتقال پول از بانک‌های عمانی است. ضمن آنکه دو بانک ملی و صادرات که در مسقط شعبه دارند، اجازه صدور ضمانتنامه برای شرکت‌های ایرانی دارند و شرکت‌های عمانی نیز این ضمانتنامه‌ها را قبول دارند. براساس اعلام سفارت ایران در عمان در سال 1396شمسی 25هیات تجاری خصوصی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور مبادله شد.

تمهیدات اسلوونی برای تداوم تجارت با ایران

تسنیم| سفیر کشور اسلوونی در ایران گفت: اتحادیه اروپا درحال پیدا کردن راهکارهایی است که از شرکت‌های خود برای تجارت با ایران محافظت کند اما باید منتظر ماند تا مشخص شود این اقدامات به کجا می‌رسد.

کریستینا رادی، سفیر کشور اسلوونی در ایران درباره خروج ایالات متحده امریکا از برجام و آینده روابط اقتصادی ایران با این کشور اظهار کرد: نگران این امر هستیم؛ کشور اسلوونی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا تلاش خود را می‌کند که برجام زنده بماند. او افزود: ما پایبند به توافق مشترک هسته‌یی هستیم و با توجه به صحبت‌های آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران، کماکان موضع ما در اتحادیه اروپا حمایت از برجام است و آن را دنبال می‌کنیم.

سفیر کشور اسلوونی در ایران ادامه داد: خواستن توانستن است اما اکنون وقتی است که باید صبر کرد تا ببینیم بدون امریکا در برجام چگونه می‌توانیم جلو برویم. او در پاسخ به این سوال که آیا کشور اسلوونی راهکاری برای دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران برای تجارت با کشورمان دارد، تصریح کرد: اتحادیه اروپا درحال پیدا کردن راهکارهایی است که از شرکت‌های خود برای تجارت با ایران محافظت کند اما باید منتظر ماند تا مشخص شود این اقدامات به کجا می‌رسد. رادی افزود: سیاست ما سیاست اتحادیه اروپاست و به‌ دنبال این هستیم راهکاری پیدا کنیم که خود را با این شرایط وفق دهیم. سفیر کشور اسلوونی در ایران اظهار کرد: کشور اسلوونی از قبل تلاش خود را کرده است و تسهیلات بانکی را برای تعامل مستقیم با بانک‌های ایرانی شامل بانک پاسارگاد و بانک ملت با بانک گورنسکا اسلوونی انجام داده و امیدواریم که این روابط بهبود یابد.

 

ارسال نظر