اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۷۵

کالاهای ورودی و خروجی قاچاق؟

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سوخت مهم‌ترین کالای قاچاق از کشور و پوشاک مهم‌ترین کالای قاچاق به کشور است، گفت: مناطق آزاد شرایط خاص خود را دارد و تلاش می‌شود، قاچاق از این مناطق صورت نگیرد. سردار علی مویدی رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با فارس در مورد قاچاق از مناطق آزاد تجاری گفت: مناطق آزاد شرایط خاص خود را دارد و تلاش می‌شود، قاچاق از این مناطق صورت نگیرد و بعد از مصوبه دولت، همکاری این مناطق با ستاد مبارزه با قاچاق بهتر شده است. وی تاکید کرد: همکاری برای با مقابله با قاچاق در همه مناطق آزاد اقتصادی دیده می‌شود. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد مهم‌ترین کالای قاچاق از کشور به خارج و اصلی‌ترین کالای قاچاق به داخل کشور گفت: در کشور ما منابع خوبی وجود دارد که در برخی کشورهای همسایه این منابع وجود ندارند و مهم‌ترین کالای قاچاق از داخل کشور سوخت و حامل‌های انرژی است. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین مهم‌ترین اقلام قاچاق وارداتی را قاچاق پوشاک و قطعات خودرو و سپس لوازم خانگی ذکر کرد.

توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری با اوراسیا

ایسنا  ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی سند موافقتنامه موقت در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری را در چارچوب همایش اقتصادی آستانه در قزاقستان به امضا رساندند. این اقدام، مرحله اول ایجاد منطقه آزاد تجاری دایم بین ایران و این اتحادیه است. از دیگر سو، این توافق کاهش یا لغو تعرفه‌های وارداتی برای فهرستی از اقلام را در بر دارد. همچنین این توافقنامه اجازه افزایش حجم معاملات متقابل به چند برابر رقم کنونی را می‌دهد. این رقم در سال گذشته 2.7میلیارد دلار بوده است. «تیگران سارکیسیان» رییس شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیایی در این خصوص اعلام کرد: در توافقنامه موقت مکانیسم موثری برای حل و فصل مسائل مورد بحث از جمله مسائل داوری تعریف شده است. او در ادامه گفت: داورها را کشورها تعیین کرده و محل داوری‌ها را نیز مشخص می‌کنند. رییس شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیایی افزود: کمیته مشترکی در سطح مقامات عالی کشورها ایجاد می‌شود و برگزاری گفت‌وگوهای تجاری نیز در نظر گرفته شده است. بر این اساس توافقنامه موقت

3 سال اجرا می‌شود که طی این مدت طرفین ‌باید در‌خصوص توافقنامه دایم به توافق برسند.

افزایش قیمت لوازم خانگی و انکار مسوولان دولتی

فارس  مسوولان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در حالی افزایش قیمت لوازم خانگی را رد و انکار می‌کنند که تمام شواهد حاکی از افزایش 10 تا 25درصدی قیمت لوازم خانگی در بازار را دارد. به دنبال نوسانات شدید قیمت ارز در ابتدای سال جاری و پس از تعطیلات نوروز، بسیاری از تولید‌کنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار خودداری کردند تا اینکه بالاخره بدون مجوز قانونی با افزایش 10درصدی و در برخی موارد تا 25درصد عرضه محصولات خود را به بازار از ابتدای اردیبهشت‌ماه از سر گرفتند. گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن است که برندهای مختلف قیمت تولیدات خود را افزایش داده‌اند و فقط در موارد بسیار اندک، برخی برندها برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی محصولاتشان بدون افزایش قیمت از تخفیفات خود کاسته‌اند یا تخفیفات قبلی به عرضه‌کنندگان خود را حذف کرده‌اند، اما عباس هاشمی مدیرکل لوازم خانگی و صنایع فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: بر اساس گزارش‌های ماهانه در 4ماه اخیر، ‌افزایش قیمتی در حوزه لوازم خانگی گزارش نشده است.

توقف نخستین قرارداد فولادی در پساخروج امریکا

تسنیم  شرکت فولاد‌سازی «دانیلی» ایتالیا به دنبال خروج امریکا از برجام تلاش برای یافتن تامین‌کننده مالی برای سفارش‌های 1.5میلیارد یورویی (1.8میلیارد دلاری) که در ایران برنده شده است را متوقف کرد. «آلساندرو تریویلین» مدیرعامل شرکت «دانیلی» در این باره گفت: با خروج امریکا از توافق هسته‌یی، بانک‌ها به دلیل نگرانی از تحریم‌های ثانویه دیگر آماده تامین مالی پروژه‌های ایرانی نیستند. در سال 2016 میلادی، شرکت دانیلی یک توافق تجاری کلی به ارزش حدود 5.7میلیارد دلار با ایران به امضا رسانده بود.

جایگزینی موتورسیکلت فرسوده با برقی

مهر  سازمان برنامه و بودجه در فراخوان به تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی، خواستار معرفی تولیدکنندگان واجد شرایط موتورسیکلت جهت جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده با برقی شد. در این فراخوان آمده است: در راستای اجرایی کردن برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده با موتورسیکلت‌های برقی (موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷)، برای کاهش آلودگی هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان برنامه و بودجه کشور درصدد شناسایی تولید‌کنندگان واجد شرایط است.

 

 

ارسال نظر