موازی‌کاری ممنوع!

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۸۹

گروه تجارت

مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان با حضور رییس اتاق ایران و سفیر عمان در تهران برگزار شد. در این نشست بر لزوم تک‌صدایی و محوریت اتاق مشترک برای اعزام هیات‌های تجاری به عمان تاکید شد. رییس پارلمان بخش خصوصی در این نشست نسبت به موازی‌کاری در اعزام هیات‌های تجاری انتقاد و اتاق‌های مشترک را به‌عنوان محور مذاکرات اقتصادی با دیگر کشورها دانست. رییس اتاق ایران که به دعوت رییس اتاق مشترک ایران و عمان به همراه سفیر کشور سلطنتی عمان در تهران در مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان حضور یافته بود، گفت: اتاق‌های مشترک بازوی توانمند اتاق ایران هستند و اتاق مشترک ایران و عمان با وجود مشکلات فراوان و جوانی، توانسته با عملکرد شایسته خود، باعث افتخار اتاق ایران شود و رتبه برترین اتاق در بین دیگر اتاق‌های مشترک را به دست آورد.

غلامحسین شافعی با گلایه از اعزام بی‌برنامه هیات‌ها برای رایزنی امور تجاری به عمان گفت: تا زمانی که ما اتاق مشترک داریم این اقدامات ناهماهنگ شایسته کشور نیست که هیات‌هایی در قالب دولتی و غیردولتی به‌صورت موازی و بدون هدف اقدام به رایزنی با عمان کنند.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان هم با اشاره به اینکه اتاق ایران و اتاق مشترک یک هدف مشترک دارند و همه امور با هماهنگی هم انجام می‌شود، گفت: اتاق‌های مشترک، تنها تشکیلات قانونی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور هستند و به‌دنبال منافع شخصی نیستند. محسن ضرابی با انتقاد از کسانی که به دنبال منافع شخصی خود هستند و با ایجاد انجمن‌ها یا نهادهای تحت عنوان انجمن دوستی باعث چندصدایی در عمان شده‌اند، گفت: در کنار اعزام بی‌ضابطه هیات‌ها که باعث سردرگمی عمانی‌ها شده، شکل‌گیری این‌گونه انجمن‌ها نیز

غیر از بی‌اعتباری مجموعه تجاری و اقتصادی ایران دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: اتاق مشترک، نماینده اتاق ایران است و هرگونه فعالیت اقتصادی باید با هماهنگی و زیرنظر اتاق مشترک در عمان انجام شود چراکه چند صدایی تحت هر عنوانی به اعتبار ما لطمه وارد خواهد کرد. وی ادامه داد: اتاق مشترک ایران و عمان با آغوش باز از همه فعالان اقتصادی، اندیشمندان و کسانی که تمایل به کمک در زمینه توسعه روابط اقتصادی دو کشور دارند استقبال می‌کند و دیگر لزومی به این چندصدایی و حرکت‌های موازی، اعزام هیات‌ها و تشکیل انجمن‌های بی‌هویت نیست.

رییس پارلمان بخش‌خصوصی هم با تاکید بر این نکته که اتاق‌های مشترک پیشقراول حرکت فعالان بخش‌ خصوصی هستند، گفت: در کشورهایی که اتاق مشترک ایجاد شده دیگر لزومی به ایجاد نهادهای دیگر تحت عناوین مختلف نیست. غلامحسین شافعی افزود: سابقه این‌گونه انجمن‌های دوستی تنها بین پارلمان کشورهاست که این انجمن‌ها امور فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می‌کنند و امور اقتصادی باید از کانال اتاق مشترک انجام شود. شافعی همچنین با ابراز خرسندی از برقراری ویزای فرودگاهی، از اتاق مشترک خواستار پیگیری لغو ویزای تجاری عمان شد.

سفیر عمان در ایران هم با تایید سخنان رییس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: در عمان با حجم بالایی از اعزام هیات‌های ایرانی روبه‌رو هستیم اما اینجا اعلام می‌کنیم امیدواریم تمام هماهنگی فعالان اقتصادی ایرانی در عمان از طریق این اتاق مشترک انجام شود چراکه این اتاق مورد تایید ماست و انجام امور از کانال مشخص از طرف ایران می‌تواند ضمن تسهیل کار، زمینه فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری را فراهم کند. «البروانی» با اشاره به برقراری صدور روادید به‌صورت الکترونیکی و در فرودگاه مسقط گفت: باتوجه به مشکلات روابط بانکی دو کمیسیون تخصصی در این زمینه تشکیل شده که وظیفه آن حل و فصل موانع بانکی و تجاری است. سفیر عمان همچنین اعلام کرد: روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور در حال توسعه است و سفارت عمان در تهران با جدیت از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

 

ارسال نظر