اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۶۱

اختصاص یارانه به زیرساخت‌های تولید

شاتا  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای حمایت و تقویت چرخه تولید تا صادرات به زیرساخت‌های تولید و بسته‌بندی امسال یارانه داده می‌شود. رضا رحمانی در جلسه بررسی وضعیت صنعت پوشاک و سوغات خراسان رضوی بیان کرد: امسال برای تقویت صادرات اقداماتی در دست انجام است که ازجمله آنها اختصاص یارانه به این دو بخش است. او همچنین افزود: امسال به صادر‌کنندگان یارانه و نیز جوایز صادراتی اعطا می‌شود. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امسال برای حمایت از تولید داخل به صورت ویژه و گسترده با قاچاق پوشاک مقابله می‌شود همچنین نوسازی و بهسازی صنایع این بخش هم در برنامه‌ریزی‌ها دنبال می‌شود.

به گفته رحمانی برای توسعه صادرات پیش‌نیازهایی وجود دارد که ازجمله آنها برپایی نمایشگاه‌های تولیدات و ظرفیت‌ها با هدف معرفی توانمندی‌هاست و در کنار آن توسعه و ارتقای کیفیت و کمیت بسته‌بندی و فرآوری است. او تصریح کرد: هیچ سهمیه‌بندی نیز در این زمینه اعمال نخواهد شد و هر استان به تناسب ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت در این حوزه می‌تواند از این منابع و یارانه‌ها بهره گیرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه پوشاک گفت: امروز ۱۱درصد بنگاه‌های صنعتی کشور در این حوزه فعال بوده و با وجود 5 درصد سرمایه‌گذاری صنعتی کشور ۱۳درصد اشتغال این بخش را به خود اختصاص داده است. رحمانی ادامه داد: هم‌اکنون برنامه عملیاتی راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور در دست تدوین است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند که براساس آن یکی از اولویت‌های خراسان رضوی برای ارتقای پوشاک است. او با بیان اینکه بیشترین سهم خرید در سبد سوغاتی زائران استان را پوشاک تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: این استان از قطب‌های پوشاک کشور است و باید قدرت رقابت‌پذیری و کیفیت تولیدات خود را بالا برده و در عین حال در اختیار گرفتن بازار خود در عرصه صادرات هم حضوری درخور داشته باشد.

استخدام ۱۰۰۰ مشاور برای حل مشکل تولید

تسنیم  مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از استخدام ۱۰۰۰مشاور برای کمک به حل مشکل تولید خبر داد. صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در برنامه «تیتر امشب» درخصوص مشکلات واحدهای تولیدی گفت: بخشی از مشکلات تولید همچون مالیات، بیمه و تامین نقدینگی به‌ صورت عام است که بیشتر واحدهای تولیدی درگیر آن هستند. او ادامه داد: بخشی از مشکلات همچون تامین تکنولوژی روز، بهبود کیفیت و بازاریابی نیز در هر کدام از واحدهای تولید باید به ‌صورت جداگانه بررسی و حل ‌و فصل شود که بدین منظور 1000مشاور در سازمان صنایع کوچک استخدام شده تا مشکلات هر واحد را به طور جداگانه شناسایی کنند و برای رفع آن راهکارهای مناسب ارائه دهند.  نجفی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی در راستای تقویت صنایع کوچک شده، گفت: در این راستا بازسازی و نوسازی 1700واحد صنایع کوچک در دستور کار قرار دارد. او در ادامه افزود: همچنین مقرر شده در سال جاری با تامین سرمایه مناسب از محل تسهیلات اعطایی 10درصد از صنایع کوچک صادرات‌گرا شوند.  مدیرعامل سازمان صنایع کوچک درخصوص راهکار رفع مشکل تامین سرمایه در گردش واحدها تصریح کرد: بانک‌ها در این شرایط باید با تمام توان وارد شوند؛ طی جلساتی که با مدیران بانک‌ها داشتیم، قرار شد شرایطی ایجاد شود تا روند تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تسریع شود و هر درخواست بیش از یک ماه طول نکشد. او همچنین درخصوص زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات گفت: زمان بازپرداخت با توافق با بانک‌ها انجام می‌شود البته در مناطق محروم شرایط خاص و بهتری دارد.

کاهش 90 درصدی قاچاق گوشی

ایرنا  نماینده سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که طرح ریجستری موفق به کاهش قاچاق گوشی‌های هوشمند تلفن همراه تا حدود 90درصد شده است. حسین یوسفیان در نخستین کارگاه آموزشی ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ساری افزود: تا پیش از اجرای طرح ریجستری روزانه تا 150هزار دستگاه گوشی هوشمند تلفن همراه در کشور قاچاق می‌شد درحالی که اکنون به زیر 20هزار دستگاه رسیده است. او در ادامه گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون صدها هزار دستگاه گوشی هوشمند که صاحبان آنها در طرح ریجستری شرکت نکرده‌اند، قطع شده است.  طرح ریجستری که برای نخستین ‌بار اواسط سال ۸۵ در کشور اجرایی و اوایل سال ۸۶ به سبب کمبودهای فراوان متوقف شده بود با جدیت دولت تدبیر و امید در برخورد با قاچاق کالا از سال 94 با فراهم‌آوری زیرساخت‌ها و هماهنگی میان‌سازمانی دوباره در دستور کار قرار گرفت و از پاییز 96 به اجرا درآمد. هدف اصلی طرح ریجستری، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی گوشی‌های همراه هوشمند است و بر همین اساس درحال حاضر تنها گوشی‌هایی قادر به بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های ایرانی هستند که دارای کد شناسایی موسوم به «‌ای‌ام یی‌ای IMEI » باشند. این طرح که ابتدا با ثبت گوشی‌های آیفون کلید خورده بود در اردیبهشت امسال به سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ایران رسید.

 

ارسال نظر