کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر برگزار شد

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۵۹

بعد از 13سال وقفه، ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر دیروز در سطح کارشناسان آغاز به کار کرد و امروز نیز در سطح وزیران دو کشور در دوحه برگزار خواهد شد. به همین منظور بامداد یک‌شنبه هیاتی متشکل از 70نفر از کارشناسان، تجار و بازرگانان در بخش‌های دولتی و خصوصی ایران به ریاست محمدرضا فیاض معاون امور بین‌الملل وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد پایتخت قطر شد. احمد آهن مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت اقتصاد و تجارت قطر، حسین حیدری معاون نمایندگی ایران و شماری از روسای نهادهای ایرانی مقیم قطر از هیات ایرانی استقبال کردند.

به گزارش ایرنا، معاون امور بین‌الملل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در جریان این نشست بحث‌های زیادی که طی سال‌های گذشته معطل مانده است، بررسی و حل و فصل خواهد شد. او افزود: در 5 کمیته‌یی که قرار است در جریان نشست‌های کارشناسی برگزار شود، مسائلی مانند تجارت، معدن، گمرک، نفت، پتروشیمی، استاندارد، صادرات و امور بانکی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. فیاض در ادامه با بیان اینکه همکاری‌های نزدیک ایران و قطر بعد از سال‌ها شکل جدیدی گرفته، گفت: معتقدیم به سمت پیشرفت روابط در حرکت هستیم و اگر چه مبادلات تجاری با قطر بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود، اما انتظار داریم با برنامه‌ریزی مناسب در جایگاهی بسیار فراتر از شرایط کنونی قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برداشت ما این است که طرف قطری آمادگی لازم برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مطرح در کمیسیون را دارد، تاکید کرد: مانع جدی برای توسعه مناسبات وجود ندارد و به نظر می‌رسد در صورت تطبیق دادن روش‌ها به نتایج خوبی برسیم.

بر اساس این گزارش، روابط اقتصادی ایران و قطر طی یک‌سال اخیر به ویژه پس از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر به سرعت پیشرفت کرده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه قطر، ضمن اعطای اجازه پرواز به هواپیماهای مسافربری این کشور از آسمان ایران، کمک‌های مهمی برای رفع نیازهای اولیه و اساسی این کشور به ویژه در زمینه مواد غذایی ارائه کرد. از سوی دیگر در حالی که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در گذشته سالانه به صورت سنتی رقمی کمتر از 90میلیون دلار بود، این میزان در پایان سال 96 از مرز 250 میلیون دلار گذشت.

 

 

ارسال نظر