احتمال عدم پشتیبانی اروپایی‌ها از ایران

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۵۸

تسنیم   

براساس آمارهای «یورو استات» تجارت اتحادیه اروپا با ایران در مقایسه با تجارت این اتحادیه با امریکا رقم قابل توجهی نیست. بر این اساس تحلیلگران با اشاره به تجارت ۳۰ برابری اتحادیه اروپا با امریکا در مقایسه با ایران معتقدند، کشورهای اروپایی چنانچه فقط ملاحظات اقتصادی را مد نظر قرار دهند از ایران در برابر تحریم‌های امریکا پشتیبانی نخواهند کرد و برجامی بدون امریکا قابل تصور نیست. آمار منتشر شده در پایگاه خبری کمیسیون اروپا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و اروپا در سال 2017 با رشد 53 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 21میلیارد یورو رسیده است. مبادلات تجاری دو طرف در سال 2016 بالغ بر 13.7میلیارد یورو اعلام شده بود.

براساس این گزارش، واردات اروپا از ایران در سال 2017 با رشد 85 درصدی نسبت به سال 2016 مواجه شده و به 10.2میلیارد یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران نیز در این سال با رشد 31درصدی به 10.8میلیارد یورو رسیده است. اروپا در سال 2016 بالغ بر 5.5 میلیارد یورو کالا از ایران وارد و 8.2 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود همچنین تراز تجاری دو طرف در سال 2017 به میزان 600 میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است.

براساس آمارهای یورو استات، تجارت اتحادیه اروپا با ایران در مقایسه با تجارت این اتحادیه با امریکا رقم قابل توجهی نیست. درحالی که ایران در سال 2017 بالغ بر 21میلیارد یورو تجارت با اتحادیه اروپا داشته است، تجارت اتحادیه اروپا با امریکا در همین سال 30برابر تجارت با ایران یعنی 632 میلیارد یورو بوده است. به علاوه تراز تجاری دو طرف به میزان 119میلیارد یورو به‌نفع اتحادیه اروپا بوده است. با توجه به این موضوع، تحلیلگران معتقدند حال که امریکا از توافق هسته‌یی با ایران خارج شده است، کشورهای اروپایی چنانچه فقط ملاحظات اقتصادی را مدنظر قرار دهند از ایران در برابر تحریم‌های امریکا پشتیبانی نخواهند کرد و برجامی بدون امریکا قابل تصور نیست.

 

ارسال نظر