درخواست هند برای از سرگیری مکانیسم پرداخت به روپیه

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۷۰

یک رسانه هندی در گزارش خود نوشت که تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌ها عیله ایران به افزایش صادرات اقلام کشاورزی هندی ازجمله چای، برنج باسماتی، دانه سویا و شکر به ایران با استفاده از مکانیسم پرداخت روپیه و ریال در ماه‌های آتی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «اکونومیک تایمز» هند، «ازم مونم» رییس موسسه چای هندی‌ گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر تجارت چای با ایران با توجه به اینکه هم‌اکنون هم تجارت بین دو کشور با مکانیسم ریال و روپیه انجام می‌شود، بی‌تاثیر است. او تصریح کرد: صادرات چای به ایران که در سال ۲۰۱۷-۱۸ نزدیک به 31.19میلیون کیلوگرم بوده به زودی به ۵۰ میلیون کیلوگرم خواهد رسید. براساس این گزارش، ایران سالانه ۱۱۰تا ۱۲۰میلیون کیلوگرم چای مصرف می‌کند. صادرکنندگان برنج باسماتی هند هم به این رسانه گفته‌اند صادرات به ایران که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان برنج است در ماه گذشته بیشتر شده است. آنها گفته‌اند که به محض اینکه ایران بپذیرد که با روپیه هند کار کند، میزان صادرات از این هم بیشتر خواهد شد. اخیرا تجار و کمپانی‌های ایران خرید برنج را از طریق ارز یورو انجام می‌دادند.

به گفته «ویجای ستیا» رییس سندیکای صادرکنندگان برنج هندی در ایران درحال حاضر وضعیت پرداخت‌ها هم به دلار و هم به یورو دچار مشکل شده و اگر بتوانیم بار دیگر خرید و فروش را به روپیه انجام دهیم، سطح صادرات ما افزایش خواهد یافت. «دی ان پاتاک» رییس هیات‌مدیره سندیکای دانه‌های سویا هم به این خبرگزاری گفت: به محض اینکه صادرات به ایران از طریق روپیه انجام شود به راحتی می‌توان ۲۰هزار تن دانه سویا به ایران صادر کرد. «آبیناش ورما» رییس سندیکای شکر هند هم گفت: صادرات شکر از کشور افزایش خواهد یافت. در گذشته هم زمانی که تجارت با هند از طریق روپیه انجام می‌شد ما به ایران شکر صادر می‌کردیم.

 

ارسال نظر