اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۳۶

افت ۳۱درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

ایسنا| حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت طی سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ با رشد منفی 31.4درصدی روبه‌رو شده است. اگرچه وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به گونه‌یی است که تعداد این طرح‌ها تا پایان سال جاری برابر ۸۸ مورد بوده که در قیاس با ۷۱ طرح مصوب در سال ۱۳۹۵ با رشد 23.9درصدی در تعداد همراه شده است. اما حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۹۶ معادل 3.5میلیارد دلار بوده که نسبت به 5.1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۳۹۵ با رشد منفی 31.4درصدی مواجه شده است. گفتنی است، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (با نماد اختصاری FDI) عبارت است از سرمایه‌گذاری یک شرکت یا شخص حقیقی در کشوری دیگر جهت تجارت یا تولید؛ از منظر علم اقتصاد، این فعالیت در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری در سهام قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاری‌ای تاثیرپذیر از شرایط اقتصادی کشور هدف محسوب می‌شود.

وزارت صنعت مخالف واگذاری سهام خودروسازان نیست

ایرنا| معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت از خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی سایپا و ایران خودرو حمایت می‌کند. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: خبر برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه امکان واگذاری سهام خودرو‌سازان داخلی به ویژه ایران خودرو خراسان به بخش خصوصی وجود ندارد، صحیح نیست و آقای شریعتمداری همچنان بر واگذاری سهام 17درصدی دولتی خودروسازان بزرگ به بخش خصوصی تاکید دارد.

او تصریح کرد: شرکتی مانند ایران خودرو خراسان تحت عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ایران خودرو فعالیت می‌کند و از لحاظ تولید و تامین، واردات، فروش و بازار به صورت یکپارچه از سوی ایران خودرو مدیریت می‌شود. صالحی‌نیا ادامه داد: در صورتی که این شرکت به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود، ارتباطش با ایران خودرو قطع می‌شود و این‌گونه شرکت‌ها پس از جدا شدن دیگر محصولی برای تولید ندارند. به گفته او راهکار این است که برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا باید سهام شرکت مادر را طبق قاعده‌یی که وجود دارد به سمت خصوصی‌سازی پیش برد. صالحی‌نیا اظهار کرد: ادامه واگذاری سهام هم به این صورت است که بر اساس روال معقول، شرکت‌های توانمندی مثل قطعه‌سازان در عرضه سهام خودروسازان شرکت و سهام را خریداری کنند.

صالحی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: همکاری‌های خودرویی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی از جمله «پژو و رنو» همچنان پابرجاست و ادامه خواهد یافت.

او با بیان اینکه اکنون برخی خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در حال مذاکره‌اند، گفت: تاثیر خروج احتمالی امریکا از برجام در این همکاری‌ها به چگونگی بیرون رفتن ترامپ از این توافق بستگی دارد. معاون وزیر صنعت اضافه کرد: جسته و گریخته مشاهده می‌کنیم، برخی کشورها اعلام می‌کنند که در صورت خروج امریکا از برجام همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند؛ بنابراین در مورد همکاری‌های آتی خودرویی باید منتظر ماند و ببینیم چه شرایطی ایجاد می‌شود.

تولیدکنندگان و تجار گلایه ارزی خود را به اتاق ببرند

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی گفت: انجمن‌ها و فعالان اقتصادی مشکلات خود را درباره تامین ارز در اختیار اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی قرار دهند تا با انجام جمع‌بندی برای اصلاح سامانه نیما به بانک مرکزی منتقل شود. حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44قانون اساسی در ارتباط با مشکلات تولید‌کنندگان برای واردات موارد اولیه و تامین ارز مورد نظر تجار اظهار کرد: جلسه‌ مشترک کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون مجلس با رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شد و سیف در این جلسه اذعان کرد که «سامانه نیما» مشکلاتی دارد که باید رفع شود. او افزود: بر این اساس قرار شد تا نظرات بخش خصوص جمع‌آوری شود و در اختیار اتاق بازرگانی قرار داده شود، همچنین کمیسیون‌های ویژه تولید ملی، اقتصادی و صنایع نیز نظارت خود را ارائه می‌دهند تا جمع‌بندی آنها در اختیار بانک مرکزی برای تکمیل سامانه نیما قرار گیرد.

به گفته فولادگر انجمن‌ها و فعالان اقتصادی می‌توانند مشکلات خود را در اختیار اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی قرار دهند تا با جمع‌بندی برای اصلاح سامانه نیما در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

او اظهار کرد: تولیدکنندگان و تجار چنین اعلام می‌کنند که نه تنها دلار3800 تومانی برای واردات اختصاص نمی‌یابد بلکه دلار 4200 نیز در اختیار آنها نیست، برای اینکه تولید آنها متوقف نشود مجبور هستند، دلار مورد نیاز خود را از بازار آزاد (قاچاق) تهیه کنند.

 

ارسال نظر