اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۴۶:۱۹
کد خبر: ۱۲۱۲۱۱

ایراد قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه

تسنیم| رییس سابق مرکز ملی فرش ایران گفت: برآیند قرارداد تعرفه ترجیحی فعلی با ترکیه، ایران را صادرکننده مواد اولیه و خام به این کشور کرده است و ما به ازای آن کالای مصرفی نهایی که تولید مشابه داخلی دارد را از این کشور وارد می‌کنیم. فیصل مرداسی همچنین اظهار کرد: ترکیه درحال حاضر جزو 20 اقتصاد برتر دنیاست اما براساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام شده، این کشور قصد دارد در فهرست 10 اقتصاد اول جهان قرار گیرد. بنابراین هدف‌گذاری بلندمدت می‌تواند یک تهدید اقتصادی برای ایران تلقی شود و نمی‌توان از آن ساده گذشت. چون پیشرفت اقتصادی منوط به دسترسی این کشور به بازارهای مصرف ایران و سایر کشورهای همجوار ماست.

او افزود: ترکیه ناچار است تا علاوه بر تسخیر بازار مصرف داخلی ایران سهم ما را از بازارهای هدف صادراتی نیز به دست بیاورد تا با افزایش صادرات به برنامه‌های توسعه اقتصادی خود نزدیک شود. این کارشناس اقتصادی با هشدار نسبت به اینکه نباید بازار داخلی و صادراتی کشور را به راحتی در اختیار ترکیه قرار داد درباره قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی که میان ایران و ترکیه منعقد است، تصریح کرد: برآیند این قرارداد، ایران صادرکننده مواد اولیه و خام به ترکیه شده و ما به ازای آن کالای مصرفی نهایی که تولید مشابه داخلی دارد را از این کشور وارد می‌کنیم که این امر به نفع تولید کشورمان نیست.

رییس پیشین مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از مضرات قرارداد تعرفه ترجیحی ایران با ترکیه این است که کالاهای ایرانی 30درصد ارزان‌تر به ترکیه صادر می‌شود و این درحالی است که کالاهای صادراتی ما به ترکیه مواد اولیه برای تقویت تولید کشور ترکیه محسوب می‌شوند. این فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان ما در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌ها و نرخ بالای سود بانکی تسهیلات و شرایط سخت واردات تکنولوژی با قیمت تمام شده بالای محصول مواجهند بنابراین در چنین شرایطی باز کردن بازار داخلی به روی کالاهای ترکیه عملا مانع فعالیت بخش تولید و کاملا غیرمنصفانه است.

قیمت قطعات خودرو باید ۳۰ درصد افزایش یابد

تسنیم| دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه قیمت قطعات خودرو باید تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند، گفت: عدم افزایش قیمت‌ها شاغلین ۵۵۰۰ نفری صنعت قطعه‌سازی کشور را با معضل بیکاری روبه‌رو خواهد کرد. آرش محبی‌نژاد با اشاره به اینکه شرایط جدید اقتصادی کشور و تعیین نرخ دلار 4200تومانی مشکلات زیادی را برای واحدهای قطعه‌سازی به وجود آورده است، اظهار کرد: درحال حاضر قیمت قطعات باید تا 30درصد افزایش پیدا کند در غیر این صورت شاغلین 5500 هزار نفری صنعت قطعه‌سازی کشور با معضل بیکاری روبه‌رو خواهد شد. وی با بیان اینکه امروز قطعه‌سازان خودرو با ضرر فعالیت می‌کنند، افزود: عمده مواد اولیه به صورت نقدی فروخته می‌شود و همین امر عاملی شده تا واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی شدید مواجه شوند. محبی‌نژاد با اشاره به اینکه خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری شورای رقابت مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای زیر 45میلیون تومان ندارند، گفت: اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود، قطعه‌سازان دیگر توان تولید قطعه برای این خودروها را ندارند. او اضافه کرد: نامه‌نگاری‌های متعددی با مسوولان مربوطه برای خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو انجام داده‌ایم اما هنوز به نتیجه‌یی نرسیده‌ایم.

هیات رییسه اتاق ایران و روسیه مشخص شدند

تعادل| نخستین جلسه دوره جدید اتاق مشترک ایران و روسیه روز گذشته تشکیل و هیات رییسه جدید تعیین شدند. براساس جلسه روز گذشته، هادی تیزهوش ریاست مشترک ایران و روسیه را از این پس عهده‌دار خواهد بود. همچنین سیده فاطمه مقیمی به سمت خزانه دار، غلامرضا عشریه نایب‌رییس اول و کاوه زرگران نیز به عنوان نواب رییس دوم انتخاب شدند. پیش از این در مجمع عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه 1397 در محل اتاق ایران برگزار شد، فاطمه مقیمی، هادی تیزهوش تابان، کامبیز میرکریمی، کاوه زرگران، محمدصادق نیکزاد، غلامرضا عشریه، محسن امینی، روشنعلی یکتا و عبداله مهاجر به عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره و اسداله عسگراولادی و علیرضا شمس فرد به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین پرهام رضایی به عنوان بازرس اصلی و یعقوب استیلاف به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

نهایی شدن تعرفه ترجیحی قطعات خودرو تا خرداد

شاتا|معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعرفه ترجیحی قطعات خودرو را در دستور بررسی داریم و حداکثر تا خرداد ماه به نتایج مطلوب و نهایی در این حوزه خواهیم رسید. محسن صالحی‌نیا افزود: در راستای طرح نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی از حدود ۱۷۰ واحد قطعه‌ساز بازدید به عمل آوردیم، قبل از ابلاغ آیین‌نامه توسط دولت، قطعه‌سازان طرح‌های خود را ارائه دهند. صالحی‌نیا افزود: توسعه پلتفرم‌های فعلی با استانداردهای ۸۵گانه در برنامه ایران‌خودرو قرار دارد. او ادامه داد: سهم تولید خودرو در ایران‌خودرو خراسان رضوی کاهش پیدا نمی‌کند. صالحی‌نیا در ادامه اضافه کرد: LC ریالی در سقف تسهیلات شرکت‌های خودروساز استفاده می‌شود. او در عین حال تصریح کرد: می‌توان با هماهنگی بانک مرکزی تدابیری اندیشید تا LC ریالی برای شرکت‌هایی که قرارداد مستمر دارند درنظر گرفته نشود.

 

ارسال نظر