افزایش تولید زنجیره فولاد در ایران 10 برابر متوسط جهان

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۴۴:۴۳
کد خبر: ۱۲۱۲۰۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان خراسان رضوی از مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال 96 خبر داد و گفت: در سال ۹۶ درآمد فروش نفت ۵۷ میلیارد دلار و میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ۴۷میلیارد دلار و مجموع واردات کشور ۵۴ میلیارد دلار بوده است بنابراین تراز تجاری کشور در این سال مثبت شد. محمد شریعتمداری همچنین گفت: کشور ما در چند ماهه سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰برابر متوسط افزایش تولید زنجیره فولاد جهان، افزایش تولید در حوزه فولاد داشته است.‌

شریعتمداری در جلسه با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: ۸۲ درصد از مجموع ۵۴ میلیارد دلار واردات کشور مربوط به کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی است از ۱۸درصد کالاهای وارداتی باقیمانده نزدیک به ۹۰درصد کنجاله، سویا، روغن خام با شکر است. او تصریح کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه ۷۰۰ قلم کالا را به دولت ارائه دادیم و یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ۹۰۰میلیارد تومان از ۷هزارمیلیارد تومان مطالبات سازمان‌های توسعه‌یی از محل فروش شرکت‌ها و املاکشان به آنها بازگردانده می‌شود تا به صورت ضمانتنامه برای فعالیت‌های صنعتی و معدنی در مناطق کمتر برخوردار استفاده شود. شریعتمداری یادآور شد: قیمت ارز از ماه دهم سال ۹۶ به ۴هزار و ۱۰۰رسید و روند صعودی آن تا ۴هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، ارز حاصل از صادرات تا ماه دهم سال ۹۶ همان ۴هزار و ۲۰۰تومان بود که حدود ۲ماه بعد از آن روند صعودی گرفت.

 اوج‌گیری تولید فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تولید فولاد هم گفت: تولید فولاد کشور در 3ماهه اول سال ۲۰۱۸ حدود 47درصد افزایش داشته است. به گزارش شاتا، شریعتمداری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: زنجیره تولید فولاد کشور از ۱۲۰میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۰۰میلیون تن درحال حاضر رسیده و ۸۰ میلیون تن افزایش ظرفیت داشتیم و طرح‌های فولادی خوبی در خراسان رضوی نیز درحال اجراست. او با بیان اینکه به افزایش 21.7 در صادرات غیرنفتی براساس اسناد بالادستی باید برسیم، تصریح کرد: در این زمینه این استان نیز باید فعال شود که بار سنگینی بر دوش مسوولان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی است. شریعتمداری با یادآوری این موضوع که تسهیلات خوبی در بودجه ۹۷ برای صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است، گفت: 3هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی صنعتی و یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برای حمایت از صادرات غیرنفتی و توسعه صادرات پیش‌بینی شده است. او با تاکید بر اینکه پروانه‌های بهره‌برداری غیرفعال و راکد باید مجددا به افراد جدید برای فعال شدن واگذار شوند، افزود: پهنه‌های معدنی کشف شده باید آزاد و به مردم واگذار شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تکمیل فعالیت‌های معدنی در حوزه فولاد و اکتشافات معدنی در این استان باید توجه شود، گفت: رییس‌جمهور در سفر قبلی گفتند این استان به قطب بزرگ صنایع معدنی تبدیل شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در جریان سفر وزیر صنعت به استان خراسان رضوی گفت: با تحقق ۳۷هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در سال ۹۶ این استان رتبه اول سرمایه‌گذاری صنعتی کشور را به دست آورد و مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی استان از ۹هزار و ۳۰۵میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۵هزار و ۲۶۶میلیارد تومان در ابتدای سال ۹۷ رسیده است‌. راضیه علیرضایی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: سهم این استان از طرح‌های مهم کشور ۱۲درصد بود که از 6 طرحی که داشتیم ۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است و فقط در طرح گندله امید نور بخش خصوصی تقاضای افزایش تسهیلات را دارد که امسال به نتایح خوبی خواهد رسید. او با اشاره به اینکه در سال ۹۶ هدف‌گذاری تکمیل ۱۶۶طرح در این استان با پیشرفت فیزیک بالای ۶۰ درصد را داشتیم، تصریح کرد: در این راستا اما ۲۲۷طرح و بیش از میزان هدف‌گذاری شده به نتیجه رسیده است‌. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به کسب رتبه اول بازرسی‌های کشوری برای قاچاق کالا با ۳۰هزار و ۲۸۶بازرسی و رشد ۱۳درصدی کشفیات قاچاق را از دیگر عملکردهای مهم این سازمان دانست و ادامه داد: ۷۷درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده و ۷۲۹میلیارد تومان تسهیلات برای یک هزار و ۸۸ واحد تولیدی کوچک و متوسط در سال ۹۶ ارائه دادیم. علیرضایی در ادامه سخنان خود ایجاد دو شهرک صنعتی فناوری خاص(های‌تک) با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی و تعیین سهم بانک‌ها در تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی را ازجمله مصوبات پیشنهادی خود مطرح کرد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده شمش نقره تولید داخل جهت ایجاد رقابت با شمش نقره قاچاق مصوبه پیشنهادی دیگر است.

 

ارسال نظر