اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۲۱۰۳۴

 خط و نشان سازمان حمایت برای محتکران

ایسنا  درحالی که برخی خبرها از احتکار قطعات یدکی خودرو و عدم عرضه آن به بازار حکایت دارد، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار داد در صورت مشاهده احتکار با این موضوع برخورد می‌شود. اگرچه برخی فروشندگان و عرضه‌کنندگان علت عدم عرضه قطعات یدکی خودرو را مشخص نبودن قیمت ارز و احتمال لزوم افزایش قیمت قطعات یدکی اعلام کرده‌اند اما به گفته وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هر گونه عدم عرضه و احتکار کالا براساس قانون، قابلیت پیگیری و برخورد دارد بنابراین براساس قوانین موجود در صورت مشاهده و ارائه گزارش مستند از موضوع احتکار محصولات ازجمله قطعات یدکی خودرو این سازمان وظیفه برخورد با آن را بر عهده دارد. وحید منایی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده و دریافت گزارشی در این باره موضوع را از طریق بازرسان اتاق اصناف یا بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری کنند یا گزارش‌های مربوطه را به تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند که نتیجه شکایت پس از بررسی به آنها منعکس خواهد شد.

 فهرست جدید کالاهای مشمول استاندارد اجباری

مهر  سازمان ملی استاندارد در جدیدترین فهرست کالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری برای سال ۱۳۹۷ تعدادی از کالاها را به این فهرست افزوده است. در این فهرست تغییراتی اعمال شده که براساس آن برخی کالاها مشمول دریافت استاندارد اجباری قرار گرفته‌اند و یک کالا نیز از شمول این موضوع خارج شده است. براساس آخرین تغییرات سازمان ملی استاندارد کالاهای بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی تا قطر داخلی ۱۰ اینچ، ۲۱قلم ابزارآلات، میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک، الکتروپمپ آب خانگی، انواع بلندگو و ۱۳قلم کالا مرتبط با آتش‌نشانی از تاریخ 1396.3.1 تاریخ ثبت سفارش اولیه مشمول استاندارد اجباری هستند. از سوی دیگر متولی استاندارد کشور، تور ماهیگیری وارداتی را از تاریخ 1396.3.1 از شمول استاندارد اجباری خارج کرده است. همچنین در فهرست ابلاغی تاکید شده است که فقط واحدهای تولیدی لامپ روشنایی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر مجاز به واردات اجزا و قطعات لامپ هستند.

 تلاش نمایندگان مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

پایگاه خبری اتاق تهران |خودروهای سواری تمام برقی و برقی-بنزینی (هیبریدی) مشمول سود بازرگانی می‌شوند و وضع هرگونه حقوق ورودی بر این خودروها ممنوع است. افزایش چند ده میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در بازار، بی‌سامانی قیمت‌ها در بازار، افزایش تعرفه‌های واردات خودرو و... در سه ماه گذشته و ادامه آن در نهایت باعث شد که هفته گذشته مجلس به این موضوع ورود کند و در طرحی به دنبال ساماندهی بازار خودرو باشد. طرحی که البته تعدادی از نمایندگان آن را به صورت دو فوریتی به صحن علنی ارائه دادند ولی در نهایت تنها یک فوریت آن رای آورد و حالا باید با بررسی در کمیسیون‌های تخصصی در نوبت رسیدگی در مجلس قرار گیرد. اما جزئیات این طرح چیست و نمایندگانی که این طرح 12ماده‌یی را ارائه داده‌اند به دنبال چه چیزی هستند.  به گزارش اتاق بازرگانی تهران بررسی این طرح به صورت کلی نشان می‌دهد که نمایندگان به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو در داخل کشور و تولید خودروهای بی‌کیفیت، کاهش تعرفه‌ خودروهای ورودی و ایجاد رقابت سالم در بازار تولید خودرو، بالا بردن استاندارد تولید خودرو در کشور و مجبور کردن شرکت‌های خودروسازی به رعایت آنها و داشتن مسوولیت مدنی نسبت به این موضوع است. طبق این طرح دولت مکلف است، حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55درصد ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تعیین کند. همچنین در ماده‌یی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است برای افزایش رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل به گونه‌یی برنامه‌ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال 97 به صورت تدریجی و با میانگین سالانه 5درصد تا 10 درصد کاهش یابد تا در سال پایانی سند چشم‌انداز بیست ساله (1404) میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به بیست درصد برسد. علاوه بر این نکته مهم دیگر این طرح توجه به تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی است: خودروهای سواری تمام برقی و برقی-بنزینی (هیبریدی) مشمول سود بازرگانی می‌شوند و وضع هرگونه حقوق ورودی بر این خودروها ممنوع است.

 واردات تخم‌مرغ متوقف شد

ایرنا| دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از افزایش تولید تخم‌مرغ در کشور خبر داد و گفت: با متناسب شدن عرضه و تقاضا برای این کالا، واردات آن متوقف شده است. سید فرزاد طلاکش همچنین از کاهش قیمت تخم‌مرغ در خردادماه امسال خبر داد و گفت: نیاز کشور به‌ ویژه در ماه مبارک رمضان از محل تولیدات داخلی تامین است. با توجه به تشدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اواخر سال گذشته و درگیری واحدهای مرغ تخم‌گذار مادر، قیمت تخم‌مرغ به دلیل عدم توازن در توزیع در استان‌های بزرگ همچون تهران افزایش یافت در حالی که در بحران بیماری آنفلوآنزای مرغی نیز در خرده‌فروشی‌ها تخم‌مرغ تولید داخل عرضه می‌شد و در همان زمان نیز نیازی به واردات نداشتیم. تنها آن بخش از تولیدات تخم‌مرغ کاهش یافت که برای افزایش سرانه مصرف و صادرات در نظر گرفته شده بود. اگر در اواخر سال گذشته با مدیریت تولید تخم‌مرغ استان‌های همچون خراسان رضوی، اصفهان، یزد و فارس آن را به بازار تهران سوق دهیم، هیچ شوک قیمتی در این زمینه رخ نمی‌داد. دبیر کل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار پیش‌بینی کرد: در صورت بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 97 با مدیریت بازار و عرضه تخم‌مرغ به میزان حداقل 200 تن از یک پایانه و رونق بسته‌بندی اقتصادی این محصول (درج قیمت روی بسته‌بندی تخم‌مرغ) به‌طور حتم با مشکلی مواجه نمی‌شویم.

 

ارسال نظر