احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۵۱
احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به کاهش ۱۲درصد واردات خودرو در سال 96 گفت: با توجه به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و آخرین تعرفه‌های گمرکی جاری شده از سوی دولت، در صورت عدم تغییر قوانین در سال جاری با محدودیت منابع و بحران مجدد افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، فرهاد احتشام‌زاد با اشاره به تازه‌ترین آمار واردات خودرو اظهار داشت: مجموع واردات خودرو سواری در سال ۱۳۹۶ تعداد ۶۷۸۵۴دستگاه به ارزش یک‌میلیاردو 769میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 95 چه از نظر تعدادی و چه از نظر دلاری ۱۲درصد افت داشته است. از این تعداد ۷۸۸۱دستگاه به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار واردات توسط خودروسازان و مجوزهای خاص بوده است. او ادامه داد: با توجه به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و آخرین تعرفه‌های گمرکی جاری شده از سوی دولت در اواخر سال گذشته که بر خلاف رای صادره توسط دیوان عدالت کماکان در حال اجراست، در صورت عدم تغییر قوانین و مقررات جاری و عدم رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی واردکننده خودرو، در سال جاری با محدودیت منابع عرضه خودروهای وارداتی و کاهش میزان واردات، با بحران مجدد افزایش قیمت‌ها و کمرنگ شدن شرایط فروش اعتباری برای خودروهای وارداتی روبه‌رو خواهیم شد. احتشام‌زاد تصریح کرد: سهم بازار خودروهای وارداتی از کل بازار ۴.۵ درصد در سال ۱۳۹۶ بوده است. سهم بازار خودروهای وارداتی نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۱.۳درصد افت کرده است که البته در صورت احتساب خودروهای وارداتی تولیدکنندگان، سهم بازار الباقی خودروهای وارداتی ۴درصد بوده و ۹۶ درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است. جالب توجه است که در بخش خودروهای تولید داخل نیز ۹۱درصد بازار در اختیار شرکت‌های ایران‌خودرو و گروه سایپا بوده است. رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: کشورهای عمده مبدا به ترتیب امارات با سهم

۶۳ درصد، کره‌جنوبی با سهم ۱۳درصد، آلمان با سهم ۵ درصد، فرانسه ۴درصد و چین و ترکیه و ژاپن هر یک ۳ درصد بوده‌اند که بر این اساس بیش از ۹۴ درصد واردات خودروهای سواری به کشور از این کشورها بوده است. احتشام‌زاد عنوان کرد: سهم گمرک‌ها در خصوص خودروهای سواری وارده از آنها به ترتیب شهید باهنر ۳۶درصد، گمرک بوشهر ۱۲درصد، گمرک سلفچگان ۱۰درصد، بندر لنگه ۹درصد و گمرک معاونت ترانزیت تهران ۸درصد و گمرک‌های ارگ جدید بم ۵ درصد، گمرک پیام ۴ درصد و گمرک مهرآباد ۳درصد بوده که مجموع واردات از این 8 گمرک ۸۰ درصد بوده است.

او با بیان اینکه سهم بازار برندها به ترتیب رنو

۲۴ درصد، هیوندایی ۲۳درصد، نیسان ۹درصد، تویوتا، کیا و سانگ‌یانگ هر یک ۸درصد و میتسوبیشی ۶ درصد بوده است، گفت: بیشترین رشد سهم بازار مربوط به برند رنو به مقدار ۸ درصد و بیشترین افت سهم بازار مربوط به برند تویوتا به میزان ۹ درصد بوده است. رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: ۴۷درصد خودروهای سواری دارای حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی، ۳۴درصد ‌با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی و ۹درصد دارای حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی بوده‌اند. ۱۰ درصد خودروهای سواری به کشور در سال گذشته نیز هیبریدی بوده‌اند. رییس انجمن واردکنندگان خودرو متذکر شد: مجموع ارزش قطعات منفصله وارداتی برای تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ بیش از 3میلیارد دلار بوده و از آنجا که تخمین میزان قطعات وارداتی قاچاق به کشور بیش از نیم میلیارد تومان در سال گذشته بوده است، بنابراین ارزش کل قطعات خودرویی وارداتی به کشور در سال گذشته بیش از ۴میلیارد دلار بوده است.

 

 

ارسال نظر