اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۷۶

فهرست کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری

سازمان ملی استاندارد جدیدترین فهرست کالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری برای سال ۱۳۹۷ را منتشر کرده و تعدادی از کالاها را به آن افزوده است. در جدیدترین فهرست کالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری برای سال ۱۳۹۷ که از سوی سازمان ملی استاندارد منتشر شده، تغییراتی اعمال شده که بر اساس آن برخی کالاها مشمول دریافت استاندارد اجباری قرار گرفته‌اند و یک کالا نیز از شمول این موضوع خارج شده است. بر اساس آخرین تغییرات سازمان ملی استاندارد کالاهای بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی تا قطر داخلی ۱۰ اینچ، ۲۱ قلم ابزارآلات، میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک، الکتروپمپ آب خانگی، انواع بلندگو و ۱۳ قلم کالا مرتبط با آتش‌نشانی از تاریخ 1/3/1396تاریخ ثبت‌سفارش اولیه مشمول استاندارد اجباری هستند. از سوی دیگر متولی استاندارد کشور، تور ماهیگیری وارداتی را از تاریخ 1/3/1396 از شمول استاندارد اجباری خارج کرده است. همچنین در فهرست ابلاغی تاکید شده است که فقط واحدهای تولیدی لامپ روشنایی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر، مجاز به واردات اجزا و قطعات لامپ هستند. سازمان ملی استاندارد، تغییرات کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۷ را در فهرست ذیل این پیش گفتار اعمال و کلیه تغییرات اعمال شده در فهرست را نیز با رنگ زرد مشخص کرده است.

هند رقیب ایران در بازار جهانی فرش

ایرنا  رییس مرکز ملی فرش ایران از هند به عنوان مهم‌ترین رقیب فرش دستباف ایران نام برد و گفت: این کشور شانه به شانه ایران در بازار جهانی فرش دستباف حرکت می‌کند. حمید کارگر افزود: به همان میزان که در سال‌های اخیر خیالمان از رقیبی مانند چین آسوده می‌شود، دغدغه‌هایی نسبت به حضور هند در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. او اضافه کرد: چین که روزگاری یکی از رقبای شاخص ما در فرش دستباف بود، اکنون به شاخص‌ترین بازار جدید فرش دستباف ایرانی تبدیل شده است و دیگر کشورها از جمله پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال نیز رقیب‌های ابرقدرتی برای فرش دستباف ایران نیستند. رییس مرکز ملی فرش ایران، افزود: «پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال» نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار جهانی فرش دستباف را از آن خود کنند. او گفت: هند چند عامل را به عنوان مزیت و برگ برنده به خدمت گرفته که یکی از آنها، دستمزد پایین در هند است. کارگر افزود: دستمزد پایین، قیمت تمام شده فرش دستباف را در این کشور بسیار کاهش می‌دهد و این امر رقابت‌پذیری فرش دستباف هند را در بازارهای جهانی دوچندان می‌کند. به گفته او، از طرف دیگر، هندی‌ها جدیت ما روی حفظ اصالت‌های فرش را ندارند؛ به بیان دیگر راحت‌تر تسلیم خواست مشتری می‌شوند و آماده‌اند تا سفارش خریدار را تولید کنند؛ در حالی که ایرانی‌ها در تولید فرش تا حدودی تعصب دارند. کارگر در ارتباط با دیگر مزیت‌های هندی‌ها در به دست آوردن بازارهای بین‌المللی فرش گفت: آنها مشکلات صادرکنندگان ما را در نقل و انتقال ارز و مسائلی اینچنینی ندارند.

بر اساس آمار اعلام شده گمرک ایران در پایان سال 96 پس از چند سال میزان صادرات فرش دستباف ایران به بالای 400میلیون دلار رسید و در مجموع 12ماهه بیش از 424 میلیون دلار فرش دستباف با وزن نزدیک به 5هزار و 400 تن به بازارهای هدف صادر شد. این میزان صادرات نسبت به سال 95 رشدی حدود 18 درصدی را نشان می‌دهد و تداوم این روند افزایشی می‌تواند نویدبخش وضعیت بهتری برای این کالای ایرانی و صادرات مهم غیرنفتی کشور باشد. آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوییس در اروپا، امریکا در امریکای شمالی، امارات، کویت قطر و لبنان در غرب آسیا و ژاپن در شرق آسیا، از بازارهای سنتی فرش دستباف ایران محسوب می‌شود. چین، روسیه، آفریقای‌جنوبی و برخی کشورهای امریکای لاتین نیز از بازارهای جدید فرش دستباف ایران به شمار می‌رود.

رد ادعای واردات کیلویی پوشاک از گمرکات

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات پوشاک از گمرک کیلویی انجام نمی‌شود، گفت: کد شناسه کالا روی پوشاک عملیاتی شده است، اما برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق باید کد‌ رهگیری عملیاتی شود. عباس تابش در مورد نحوه واردات پوشاک و اظهار آن در گمرکات کشور گفت: در حال حاضر کدشناسه کالا در مورد 12 گروه کالای هدف عملیاتی شده و کد شناسه کالا برای پوشاک هم اجرا شده است. او با بیان اینکه واردات پوشاک از گمرکات دیگر به صورت کیلویی انجام نمی‌شود، گفت: نصب کد شناسه روی پوشاک وارداتی و تولید داخلی الزامی است. مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر الصاق کد شناسه کالا بر روی پوشاک، عملیاتی شده، اما برای مبارزه با واردات پوشاک قاچاق، حتما باید کد رهگیری هم عملیاتی شود. وی گفت: براساس قانون، یک‌سال پس از انجام کد شناسه باید کد رهگیری کالا هم عملیاتی شود. تابش با بیان اینکه ارتباط وب‌سرویسی با گمرک هنوز عملیاتی نشده است، اظهار داشت: با برقراری این ارتباط، فساد کمتر می‌شود، زیرا به جای افراد، ارتباطات از طریق سیستمی انجام می‌شود. وی افزود: کد رهگیری کالا این امکان را فراهم می‌کند تا مسیر هر کالا از مبدا تا مقصد کاملا مشخص و قابل رهگیری باشد، به عبارتی با راه‌اندازی کد رهگیری امکان گردش کالای قاچاق در سطح عرضه مقدور نخواهد بود. به گفته تابش ثبت‌سفارش کلیه 12 گروه کالایی شامل دخانیات، موبایل و تجهیزات سیم‌کارت‌خور، پوشاک، لوازم خانگی، داروها و کالاهای سلامت محور، خودرو، قطعات یدکی خودرو، طلا و مسکوکات، محصولات کشاورزی و داروهای دامی، فرآورده‌های نفتی و گاز و پتروشیمی، سرگرمی و اسباب‌‌بازی در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و در مورد این 12 گروه کالایی نصب کد شناسه کالا عملیاتی شده است.

 

 

ارسال نظر