اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۱:۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۷۹۲

رفع ابهامات لایحه «ایجاد مناطق آزاد جدید»

ایسنا| دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس به پیشرفت خوبی در بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید دست یافته است، گفت: بسیاری از ابهامات رفع شده و به تفاهم خوبی در زمینه محدوده‌ها و نداشتن معارض رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنم این لایحه به زودی در صحن علنی مطرح شود.

مرتضی بانک در حاشیه سفر به منطقه آزاد ارس درباره بررسی لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در مجلس گفت: لازمه بررسی این لایحه حضور نمایندگان مجلس در مناطق آزاد و آشنایی آنان با نحوه فعالیت مناطق آزاد در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری است. اکنون لایحه درحال بررسی بوده و کار کارشناسی خوبی بین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مرکز پژوهش‌های مجلس درحال انجام است. بانک از اشتغال‌زایی ۱۷۷واحد صنعتی ارس برای ۱۳هزار نفر خبر داد و گفت: اکنون ۱۰۰۰واحد صنعتی فعال در 7منطقه آزاد کشور داریم و ماحصل آن ایجاد ۲۶۵هزار شغل است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواستار برگزاری جلسات مشترک با مسوولان ارشد اقتصادی کشور در سایر مناطق آزاد شد و ادامه داد: با بازدید میدانی می‌توان نشان داد که مناطق آزاد در حوزه تولید فعال هستند.

در روند ثبت‌ سفارش کالا مشکلی وجود ندارد

ایسنا| مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در واکنش به گلایه تجار از عدم امکان ثبت سفارش اظهار کرد: سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت هیچ مشکلی برای ثبت سفارش ندارند و در هفته‌های گذشته تعداد زیادی سفارش در این سامانه‌ها به ثبت رسیده و این روند به حالت مرسوم خود دنبال شده است.

علی علی‌آبادی در ارتباط با تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی به تجار و اینکه گفته می‌شود واردکنندگان چنین ارزی را دریافت نکرده‌اند، گفت: پس از انجام ثبت سفارش کالا ادامه فرآیند پرونده واردات در سیستم بانکی انجام می‌شود و تخصیص ارز از سوی بانک صورت می‌گیرد. طبق اعلام بانک مرکزی، ارز کلیه موارد تامین خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اختصاص دلار تک‌نرخی به واردکنندگان براساس اولویت صورت گرفته باشد؟ توضیح داد: اگر هم در این زمینه احیانا اولویتی وجود داشته باشد، بخش بانکی اطلاعات بیشتری برای ارائه توضیح در این زمینه خواهد داشت. در روزهای گذشته رییس فدراسیون واردکنندگان اتاق بازرگانی از وجود مشکلات در سامانه جامع تجارت انتقاد کرده و بر این نکته تاکید کرده بود که امکان ثبت سفارش در بسیاری از موارد وجود ندارد. از سوی دیگر تجار به کرات از عدم دسترسی به ارز تک‌نرخی‌ گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند.

امتناع از فروش کالا در برخی بازارها را رد نمی‌کنم

فارس| رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بررسی‌ها در مورد عدم عرضه و فروش کالا به شهرستان‌ها توسط بازاریان و کارخانجات درحال بررسی است، گفت: ممکن است برخی معاندان دست به احتکار بزنند که یقینا با چنین مواردی برخورد خواهد شد. برخی شرکت‌ها و تولید‌کنندگان به بهانه انبارگردانی از عرضه کالا امتناع کرده‌اند که از نظر ما این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست. پس از شدت التهابات ارز شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار امتناع کردند؛ به طوری که فروشندگان این صنف کالایی برای عرضه به مشتریان و متقاضیان نداشتند و باعث افزایش 10درصدی قیمت این کالاها شد.

علی فاضلی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید در حوزه لوازم خانگی بعد از ایام تعطیلات نوروز تولید‌کنندگان و شرکت‌ها از عرضه کالا به بازار در پی التهابات بازار ارز امتناع می‌کردند، گفت: بله در مورد لوازم خانگی و حتی موبایل این اتفاق افتاد، من هم نمی‌گویم که چنین اتفاقی نبوده اما هنوز بررسی‌های اتاق اصناف کامل نشده و به زودی گزارش کامل منتشر می‌شود. رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به جلسه فعالان اقتصادی و صنایع چرم در تبریز با رییس‌جمهور گفت: بعضی‌ها در صنایع چرم گفته‌اند که کالا در این بخش از تهران به شهرستان‌ها فروخته نمی‌شود درحالی که بررسی‌های انجام شده توسط اتاق اصناف ایران و تیم بازرسی در این خصوص نشان می‌دهد که کارخانجات چرم در این زمینه مشکل خاصی ندارند و شاید بزرگنمایی کرده‌اند.

بررسی موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و هند

تسنیم| دولت هند مطابق قولی که در جریان سفر ماه فوریه رییس‌جمهوری ایران به هند داده بود، شروع به بررسی امکان انعقاد یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با تهران کرده است. به گزارش پایگاه خبری هندو بیزنس لاین، یک مقام دولتی هند در این باره گفت: «تمرکز هند روی دسترسی به بازارها برای عرضه محصولاتی نظیر دارو، نخ، برنج و قطعات خودرو است.» این گزارش مدعی شده که ایران از مدت‌ها قبل به دنبال انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با هند بوده اما دهلی‌نو به دلیل انعقاد تعدادی از موافقتنامه‌های دوجانبه با دیگر کشورها تمایل چندانی به آن نشان نمی‌داده است.

این مقام دولتی افزود:«اکنون شرایط تغییر کرده و هند هم علاقه‌مند به انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی(با ایران) است زیرا پی برده که بازار ایران می‌تواند، بازاری آینده‌دار باشد. زمانی که ایران از سوی غرب تحریم شد، فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌های هندی در این کشور ایجاد شد.» فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، فهرستی از اقلامی که این فدراسیون احساس می‌کند ظرفیت افزایش صادرات به ایران را دارند برای وزارت بازرگانی هند ارسال کرده است. آجای ساهای، مدیر فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند در این باره گفت:«ما احساس می‌کنیم انعقاد یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با ایران خیلی به نفع صادر‌کنندگان هندی است. جای پایی که ما در بازار ایران در دوران تحریم‌ها باز کرده‌ایم کماکان پابرجاست و در صورت انعقاد چنین موافقتنامه‌یی، کم بودن رقیب در این بازار به ما کمک خواهد کرد که صادراتمان را گسترش دهیم».

این مقام دولتی هند افزود:«سیگنال‌های سیاسی هم در هند و هم در ایران وجود دارد که حاکی از علاقه‌مندی دو کشور به همکاری‌های نزدیک‌تر در بخش اقتصادی است.» صادرات هند به ایران در سال 18-2017 به 11.11میلیارد دلار

رسید که رشدی 5.76 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت. در این مدت صادرات هند به ایران نیز با رشدی 11درصدی به 2.65میلیارد دلار رسید.

 

ارسال نظر