«آلبانی» دروازه ورود ایران به منطقه بالکان

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۰۵
«آلبانی» دروازه ورود ایران به منطقه بالکان

تجارت

رییس اتاق ایران که در صدر هیات اقتصادی بخش خصوصی به آلبانی سفر کرده است، در دیدار با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه آلبانی بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد و آلبانی را دروازه ورود ایران به حوزه بالکان دانست. غلامحسین شافعی در این دیدار گفت: اراده سران و مقامات سیاسی دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی فیمابین استوار است و با توجه به قرابت فرهنگی و تاریخی که ایران در حوزه بالکان با آلبانی دارد، نگاه ایران به آلبانی صرفا همکاری با این کشور نبوده و در واقع آلبانی به عنوان دروازه ورود ایران به حوزه بالکان مدنظر است.

او با اشاره به روند مثبت توسعه اقتصاد آزاد در آلبانی اظهار کرد: با این اتفاقات فصل جدیدی در توسعه مناسبات دو کشور آغاز می‌شود؛ چراکه تاکنون با وجود پتانسیل‌های بسیار و مناسبات سیاسی و فرهنگی قابل‌قبول بین دو کشور، سطح مناسبات تجاری ایران و آلبانی رضایت‌بخش نبوده و باید اقدامات لازم جهت رفع این نقیصه انجام شود.

شافعی با تاکید بر اینکه اعزام هیات اقتصادی اتاق ایران نیز در راستای این امر انجام شده، ابراز امیدواری کرد که با افتتاح نمایندگی آلبانی در ایران، تسهیل فرآیند صدور روادید، مبادله هیات‌ها و اطلاعات تجاری دو کشور، امضای تفاهمنامه فیمابین و همچنین اقدامات سفارت ایران در آلبانی گسترش و جهش چشمگیری در روابط اقتصادی فیمابین به انجام رسد.

رییس اتاق ایران اعلام کرد: اتاق ایران بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده است، همکاری با فعالان اقتصادی آلبانی در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی و ساخت زیرساخت‌ها، همکاری در زمینه مسائل درمانی و بهداشتی و ساخت تجهیزات پزشکی، انرژی (نفت، گاز، برق، همکاری‌های پالایشگاهی) و توسعه صنایع کوچک و متوسط را در اولویت قرار داده و علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های سه و چندجانبه بین ایران، آلبانی و دیگر کشورهای منطقه را مدنظر قرار داده است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه آلبانی نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از پذیرش هیات اتاق ایران با سطح و ترکیب قابل ‌توجه، علاقه‌مندی کشورش برای گسترش و توسعه مناسبات تجاری با ایران را اعلام و تصریح کرد: بی‌شک سفر اخیر وزیر امور خارجه آلبانی به تهران نشان از عزم راسخ تیرانا برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران است.

جافای با اشاره به نقش مهم دولت‌های دو کشور برای تعمیق روابط متقابل تاکید کرد: در این فرآیند نقش بخش خصوصی دو کشور برای به ثمر رسیدن روابط فیمابین انکارناپذیر است و امید می‌رود با اجرایی شدن توافقنامه‌های لغو مالیات مضاعف و تشویق سرمایه‌گذاری، دو کشور بتوانند به اهداف اقتصادی خود دست یابند. به گفته او اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه آلبانی با همکاری اتحادیه اتاق‌های بازرگانی این کشور در حال تدوین دیپلماسی اقتصادی جهت توسعه تعاملات با اتاق ایران است و قطعا تفاهمنامه‌یی که مقرر است در خلال برگزاری همایش تجاری دو کشور به امضای طرفین برسد، می‌تواند کمک شایان توجهی به این امر کند.

 رییس اتاق ایران در خلال برنامه‌های سفر جاری خود به آلبانی با خانم ماچاستپا رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلبانی دیدار کرد. شافعی اظهار کرد: تشکیل یک کمیته کاری مشترک بین دو کشور می‌تواند نقش موثری در توسعه مناسبات و مبادلات دو کشور ایفا کند.

او همچنین با اشاره به اهمیت بخش‌های خصوصی دو کشور برای به مرحله اجرا درآوردن تصمیمات دولت‌ها تاکید کرد: توسعه مناسبات ایران با کشورهای منطقه بالکان منوط به بسط تعاملات و توجه ویژه به آلبانی است اما حجم فعلی روابط اقتصادی دو کشور در شأن دولت‌ها نیست. شافعی ابراز امیدواری کرد که با انجام تمهیدات اقتصادی و سیاسی ویژه در روابط ایران و آلبانی، بتوان به توسعه مناسبات با کشورهای منطقه بالکان دست یافت.

رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلبانی هم با اشاره به پتانسیل‌های موجود در آلبانی گفت: طی چند سال اخیر تحولات اقتصادی فراوانی در آلبانی به انجام رسیده و تسهیلات ویژه‌یی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای طرف ایرانی نیز جذاب باشد. «ماچاستپا» با اعلام تاسیس یک اتحادیه از 6 اتاق بازرگانی موجود در منطقه بالکان، آلبانی را دروازه ورود ایران به این منطقه دانست و برای تعریف کردن پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور در این منطقه ابراز امیدواری کرد. در این دیدار مقرر شد، طرف آلبانیایی اطلاعات روزآمد اقتصادی و سرمایه‌گذاری موجود را برای ارائه به فعالان اقتصادی کشورمان در اختیار اتاق ایران قرار دهد. همچنین تعیین نمایندگان هر دو اتاق ایران و آلبانی برای پیگیری بندهای تفاهمنامه‌یی که مقرر است در خلال همایش تجاری ایران و آلبانی در تاریخ 6 اردیبهشت‌ماه به امضای طرفین برسد، از دیگر توافق‌های به‌ عمل ‌آمده در برگزاری این نشست بود.

 

 

ارسال نظر