اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۴۹:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۶۳۲

وجود مشکل در ثبت‌سفارش کالاها

ایسنا  رییس فدراسیون واردات آخرین وضعیت سامانه تجارت برای انجام ثبت‌سفارش‌ کالا را تشریح و اعلام کرد که این سامانه هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده و خیلی از کالاها برای ثبت‌سفارش با مشکل روبه‌رو هستند. پس از نوسانات ارزی و تصمیم جدید دولت مبنی بر تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان دلار تک نرخی، این ارز با قیمت اعلام شده صرفا به متقاضیان قانونی اعم از تجار تخصیص داده می‌شود که رییس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد: «از ٢١ فروردین تاکنون حدود ٩٢١٠ فقره ارز ٤٢٠٠ تومانی معادل 2میلیارد و ٣٦٠ میلیون دلار تخصیص یافته است و برخلاف برخی اعلام‌ها، روند صادرات و واردات متوقف نشده و ارز اختصاص یافته است.

همچنین سایر متقاضیان که به دنبال تهیه دلار هستند باید فعلا صبر کنند. از سوی دیگر بر اساس بخشنامه‌های اعلام شده در زمینه واردات کالا ثبت‌سفارش‌ها باید از طریق سامانه ثبت تجارت انجام شود.» سامانه‌یی که به گفته رییس هیات‌مدیره فدراسیون واردات هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است و بسیاری از کالاها با مشکل ثبت‌سفارش روبه‌رو هستند.

فرهاد احتشام‌زاد اظهار کرد: اتفاقی که پس از تعطیلات نوروز در وهله اول رخ داد، شوک ارزی بود که به بازار وارد شد و بعد از این شوک هم دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد. به گفته وی، این اتفاق به خودی خود خبر مثبتی بود که باعث ثبات قیمت ارز می‌شود ولی در پی آن با سامانه تجارت صنعت، معدن و تجارت روبه‌رو شدیم، چون در بخشنامه اولیه بانک مرکزی اعلام شده که الزاما تمام کالاها باید ثبت‌سفارش شوند. البته قبل از این هم با ثبت‌سفارش انجام می‌شد که به نظر می‌رسد، این تاکید مجدد به دلیل برخی موارد خاص بوده است.

ایدرو با مشارکت روس‌ها بالگرد می‌سازد

ایرنا    معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از ورود این سازمان به پروژه ساخت بالگرد با همکاری و مشارکت یک شرکت صاحبنام روسی خبر داد. بهزاد اعتمادی افزود: در ماه‌های گذشته بروز حوادثی همچون زلزله کرمانشاه و دسترسی اندک به بالگردهای امدادی، همچنین رفع نیاز به بالگرد در عرصه‌های دریایی، سکوهای نفتی و غیره، ایدرو را بر آن داشت تا برای تامین بخشی از این نیازها وارد عمل شود. به گفته او در این زمینه ابتدا با شرکت «لئوناردو»ی ایتالیا وارد مذاکره شدیم که در آغاز برای همکاری قول مساعد داد، اما در ادامه به دلایلی کنار کشید. سپس همکاری با شرکت ایرباس در دستور کار قرار گرفت، اما از آنجایی که این شرکت حاضر به داخلی‌سازی بالگردها در ایران نبود و فروش هدف آنها بود، از دستور کار ایدرو خارج شد.  در نهایت با روس‌ها وارد مذاکره شده و با شرکت«راشین هلیکوپتر» - Russian Helicopter -  در ساخت 2 مدل بالگرد به جمع‌بندی رسیدیم. اعتمادی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این قرارداد، مونتاژ بالگرد برای هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، سکوهای نفتی و غیره (جز مقاصد نظامی) در دستور کار قرار خواهد گرفت و متخصصان کشورمان در زمینه خدمات پس از فروش و سرویس‌های دوره‌یی در داخل نیز مشارکت خواهند داشت. شرکت روسی در صنایع هوایی بسیار توانمند بوده و از استانداردهای بالای جهانی برخوردار است.

منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در رابطه با پروژه تولید بالگرد غیرنظامی با مشارکت ایدرو و «راشین هلیکوپتر» روسیه گفته بود، سهم بخش خصوصی و ایدرو در این قرارداد به ترتیب 60 و 40درصد است.

کارگروه حمایت از کالای ایرانی در اصناف تشکیل شد

هیات رییسه اتاق اصناف ایران خود با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، کارگروه حمایت از کالای ایرانی را تشکیل داد. علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران در این زمینه گفت: در این نشست که با حضور اکثریت مطلق هیات رییسه اتاق اصناف ایران برگزار شد، اعضا بر ضرورت اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حفظ بازار داخلی به عنوان یک هدف‌گیری مهم اصناف در سال جاری تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران فاضلی افزود: هیات رییسه اتاق اصناف ایران همچنین کمیته بازبینی سیاست‌های مالیاتی را تشکیل داد. این کمیته مسوولیت دارد تا با توجه به وضعیت بازار کشور برنامه‌یی را در جهت حمایت از تولید کالای ایرانی به دولت پیشنهاد دهد. هیات رییسه اتاق اصناف ایران و روسای اتحادیه‌های تخصصی از اعضای این کمیته خواهند بود.

او اظهار کرد: هیات رییسه اتاق اصناف ایران به زودی در نشست مشترک خود با معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برداشت‌های موجود از تبصره ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴۳ قانون نظام صنفی را مورد بررسی قرار خواهد داد. فاضلی با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف شهرستان‌های سراسر کشور در پایان اردیبهشت ماه سال جاری گفت: با وجود تنگناها و مشکلات زیاد، حداکثر تلاش خود را برای حل مشکلات اصناف و ایجاد بازاری باثبات و توام با آرامش معطوف داشتند که در این خصوص هیات رییسه اتاق اصناف ایران مثال زدنی و نمونه بود. انتخابات اتاق‌های اصناف شهرستان‌های سراسر کشور روز ۳۱ اردیبهشت ۹۷ برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر