اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۷۷

خسروتاج ثبت‌سفارش غیرقانونی خودرو را تایید کرد

مهر| رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه پس از توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو، تخلف صورت گرفته است، گفت: برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی قضایی ارسال شده است. مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در چندین نوبت در این باره که برخی ثبت‌سفارش واردات خودروها مورد تایید نیست، اطلاع‌رسانی کرده است، گفت: با وجود آنکه در تیرماه پارسال بارها اعلام شد، ثبت‌سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرکات ترخیص شده که ثبت‌سفارش‌های آنها بعد از تاریخ اعلامی بوده است.

او با تاکید بر اینکه قطعا در این باره تخلف صورت گرفته است، گفت: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت‌سفارش بودند ولی وقتی موضوع را با شرکت‌های واردکننده در میان می‌گذاریم، می‌گویند کارمندان‌مان ثبت‌سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبر هستیم.

خسروتاج با یادآوری اینکه فعلا نباید قضاوت‌های زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود، گفت: ما هم تایید می‌کنیم، تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم که کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند، چون این موارد اشکال در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم، در این ایام ثبت‌سفارش برای این افراد و شرکت‌های خاص ممنوع است، اما اینکه آنها چطور توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.

او درباره تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت‌سفارش واردات نیز گفت: آمار ثبت‌سفارش هیچ‌گاه آمار قطعی واردات نیست و ممکن است به دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به تعداد ثبت‌سفارش خودرو وارد نشود. به گفته خسروتاج در سال‌های گذشته نیز چندین برابر واردات ثبت‌سفارش انجام شده است، کما اینکه تجارب ما نشان می‌دهد شاید در یک‌سال

۳۰۰-۴۰۰هزار دستگاه ثبت‌سفارش واردات خودرو شده باشد، اما در عمل حدود ۷۰هزار دستگاه وارد شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: آنچه به عنوان ثبت‌سفارش فاقد اصالت شناسایی شده را به گمرکات اعلام کردیم و این گمرکات هستند که باید بگویند چه تعداد خودروهایی که اعلام کردیم ثبت‌سفارش‌های آنها واقعی نیست، ترخیص شده که باید تخلفات واردکنندگان خودروهای ترخیص شده رسیدگی شود. خسروتاج گفت: آنچه در حال حاضر در قالب ۶۴۰۰دستگاه خودرو مطرح می‌شود، مواردی از ثبت‌سفارش‌های خارج از تایید ماست که در واقع ما چنین ثبت‌سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال اینکه چطور شرکت‌ها و افراد توانسته‌اند ثبت‌سفارش انجام دهند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت‌سفارش را باید اعلام کنند.

کف قاچاق پوشاک یک‌میلیارد دلار

تسنیم| مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ورود یک میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور کف برآورد‌هاست. گلناز نصراللهی با تاکید بر اینکه قاچاق به تولید آسیب جدی می‌زند، افزود: گسترش قاچاق، تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال صنعت پوشاک کشور را با خطر جدی مواجه کرده است. صنعت پوشاک از صنایع با ارزش افزوده بالا، اشتغال‌آفرین و ارزآور در مملکت است که باید حمایت شود. یک‌میلیارد دلار پوشاک قاچاق در کشور نمی‌تواند تنها از کوه و مبادی پر پیچ و خم وارد کشور شود. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه جدی با پدیده مزبور بسیار ضروری به نظر می‌رسد. خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای جلوگیری از قاچاق پوشاک در کشور صورت گرفته و این روند همچنان به قوت خود باقی است. سختگیری‌های بیشتری در مناطق آزاد صورت گرفته است. شناسه کالا برای پوشاک وارداتی اجباری شده است که این می‌تواند قاچاق پوشاک را خیلی محدود کند. اکبر ملکوتی عضو اتحادیه پوشاک هم درباره راه‌های مقابله با قاچاق پوشاک گفت: تنها راه چاره حمایت از تولید داخلی است. اگر برند‌های داخلی حمایت شود؛ خود به خود جلو قاچاق گرفته می‌شود. ملکوتی گفت: برای حمایت از تولید داخلی باید بستر تولید فراهم شود از جمله این اقدامات، کاهش مالیات است که می‌تواند به تولید کمک کند.

معضلات ثبت‌سفارش خودرو

نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از زمان انتقال سامانه ثبت‌سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت امکان ثبت‌سفارش وجود ندارد، گفت: قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو 4850 تومان است.

فرهاد احتشام‌زاد در خصوص وضعیت ثبت‌سفارش واردات خودرو پس از بخشنامه‌های جدید ارزی گفت: از زمانی که سیستم ثبت‌سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت انتقال یافته است، هیچ سفارش جدیدی ثبت نمی‌شود. گفته می‌شود، این موضوع به دلیل دستورالعمل‌های اجرایی است که هنوز ابلاغ نشده و فرآیندها و اطلاعاتی که کماکان نامشخص است.

او با بیان اینکه پس از تک‌نرخی شدن ارز با دلار 4200تومان متقاضیان واردات خودرو برای تخصیص ارز از بانک‌ها موفق نشده‌اند، گفت: خیل عظیمی از تقاضای ارز برای واردات به بانک رسیده است و باعث شده که برای تخصیص ارز به واردات اولویت‌بندی شکل بگیرد.

احتشام‌زاد با اشاره به اینکه اما با وجود این شرایط متقاضیان واردات خودرو موفق به تخصیص ارز برای تقاضای خود از بانک شده‌اند، افزود: بانک نرخ برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو با ضریب تبدیل 1.2 اختصاص داده است و بر این اساس نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850تومان محاسبه شده است. نرخ برابری دلار به یورو 1.05 است. او در خصوص ثبت‌سفارش و واردات 6400 خودرو در زمان توقف و ممنوعیت ثبت‌سفارش خودرو در سال گذشته گفت: انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را از سال گذشته اعلام کرد اما متاسفانه جدی گرفته نشد. احتشام‌زاد اظهار کرد: اما بعد از یک‌سال پیگیری‌های مختلف از سوی نهادهای نظارتی پیرامون موضوع ذکر شده اکنون اعتراف می‌شود که تخلف در واردات خودرو در زمان توقف ثبت‌سفارش انجام شده است. نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این تخلف در سیستم ثبت‌سفارش واردات خودرو و در دورانی اتفاق افتاده که ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف بوده است، گفت: در این دوران هم ثبت‌سفارش و هم تمدید سفارش انجام شده است.

 

ارسال نظر