اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۵۰

افزایش تعرفه عراق برای خرید ۶۳ کالای ایرانی

رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: دولت عراق پیش‌ از این اعلام کرده که در سال جاری برای ۶۳ قلم کالا افزایش تعرفه یا ممنوعیت وارداتی لحاظ خواهد کرد. ابراهیم رضازاده افزود: هر کشور برای حمایت از صنایع داخلی خود اقداماتی انجام می‌دهد در این میان هر چه سطح پیشرفتگی کشورها کمتر باشد این موانع و مشکلات بیشتر می‌شود اما در کشورهای توسعه یافته ‌موانع تعرفه‌یی به مراتب کمتر از کشورهای درحال توسعه است.

او با بیان اینکه در کنار سود مناسب تجارت با عراق مشکلات خاص خود را هم دارد، گفت: پیش‌بینی هم نمی‌شود، سهولت بیشتری در این بازار ایجاد شود و مشکلات یک شبه حل شود. از سوی دیگر ممکن است موانع جدیدی هم در این بازار ایجاد شود. ‌اما به هر حال این بازار جذابیت‌های خاص خود را دارد و تجار سعی دارند، سهم خود را با چنگ و دندان در بازار عراق حفظ کنند.

رضازاده ادامه داد: مسوولان نیز در تمام مذاکرات سیاسی خود با عراق در نخستین گام بحث موانع صادرکنندگان را مورد توجه قرار می‌دهند اما به هر صورت باید توجه داشت که در بازار عراق جذابیت و سختی در کنار یکدیگر وجود دارد و معمولا ریسک و بازده در یک بازار رابطه‌یی مستقیم دارند.

وی افزود: ممکن است گاهی تجار هزینه‌های خود را کمی دیرتر دریافت کنند یا بخشی از مطالبات آنها سوخت شود. از سوی دیگر ممکن است گاهی در این کشور اعتصاب شود یا شاهد اتفاقاتی مانند توقف کالاهای صادراتی در مرزها باشیم اما به هر حال این موارد را می‌توان جزء لاینفک بازار عراق دانست.

رضازاده در مورد نقش عربستان سعودی در کاهش حجم روابط تجاری ایران و عراق نیز گفت: عربستان سعودی اگر می‌توانست در بازار عراق کاری انجام دهد این کار را برای خودش می‌کرد. اکنون حجم صادرات عربستان به عراق کمتر از یک میلیارد دلار شده است درحالی که در هیچ برهه‌یی پس از سقوط صدام شاهد چنین ارقامی در صادرات عربستان سعودی به عراق نبوده‌ایم.

رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به هر حال بعید به نظر می‌رسد که عربستان سعودی بتواند به راحتی جایگاه ایران را در عراق کسب کند زیرا بیش از ۹۰درصد از مبادلات ما با عراق به لحاظ تقسیم‌بندی به بخش خصوصی مربوط می‌شود و بخش خصوصی که با ایران کار می‌کند به خوبی می‌داند که شرایط چگونه است و منفعت در تجارت با کدام کشورها وجود دارد.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق همچنین اظهار کرد: البته ممکن است براساس وعده‌هایی که عربستان سعودی می‌دهد، بخشی از واردات عراق به سمت عربستان سعودی سوق داده شود، به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که بازار روغن نباتی تا حدی به سمت عربستان سوق پیدا کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اکنون بیشترین واردات آبمیوه عراق از عربستان و ترکیه است اما عراق برای واردات این بخش ۱۰۰درصد تعرفه اضافی هم وضع کرده است. البته از آن سو در پی اعلام محدودیت و ممنوعیت خرید ۶۳ کالای ایرانی از سوی عراقی‌ها، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق جزییات و علت این موضوع را تشریح کرد. یحیی آل‌اسحاق در این مورد به ایسنا گفت: موضوع ممنوعیت واردات ۶۳ کالا نیست بلکه موضوع از این قرار است که عراق قبلا استاندارد کالاهای ایران را قبول نداشت و برخی موسسات استاندارد بودند که صادرکنندگان ایرانی باید کالاهای خود را در اختیار این موسسات قرار می‌دادند تا استاندارد آنها تایید شود. به گفته او استاندارد بسیاری از کالاها تایید شده و تنها ۶۳ کالا باقی مانده که استاندارد این ۶۳ کالا نیز درحال مذاکره است. با این شرایط صادرات کالا از ایران به عراق آسان‌تر شده نه اینکه سخت‌تر شده باشد زیرا قبلا استاندارد کالاهای ایرانی را باید موسسه استاندارد فرانسه و... تعیین می‌کردند. آل‌اسحاق در مورد افزایش تعرفه واردات کالا از ایران توسط عراق نیز توضیح داد: بحث افزایش تعرفه خیلی مستند نیست. طرف عراقی تعرفه برخی از اقلام مانند سیمان را به دلیل اینکه می‌خواهند تولید داخلی داشته باشند، بالا می‌برند. از طرف دیگر برای برخی کالاها مانند سبزیجات و میوه‌‌ها در فصل‌هایی که خودشان تولید دارند، محدودیت زمانی قائل می‌شوند و این طور نیست که تعرفه‌ها را بالا یا پایین می‌آورند.

افتتاح 6 میلیارد یورو پروژه در سال 97

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افتتاح 2میلیارد یورو پروژه در سال 97 خبر داد و گفت: تولید انواع مواد معدنی از رشد مناسبی در سال ۹۶ برخوردار بوده است. مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش تولید مواد معدنی در سال ۹۶ اظهار کرد: سال گذشته همراه با موفقیت مناسبی در حوزه معدن و صنایع معدنی بود؛ این درحالی است که در حوزه تولید مواد معدنی نظیر کنسانتره ۱۸درصد، آهن اسفنجی ۲۴درصد و کنسانتره مس ۶ درصد رشد داشته‌ایم. تنها حوزه‌یی که با کاهش تولید مواجه بوده ، ‌اندوکاتد مس بوده که به دلیل انفجار 3ماهه آخر سال گذشته در سرچشمه، خط تولید متوقف شده بود و اکنون کارخانه به مدار تولید بازگشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ‌جاری 6 میلیارد یورو پروژه افتتاح خواهیم کرد و به نظر می‌رسد که فضای مناسبی برای حوزه معدن و صنایع معدنی حاکم باشد. به گفته او در حوزه صادرات مواد معدنی از رشد مناسبی در سال ۹۶ برخوردار بوده و رکورد صادرات تاریخ ایران زده شده. در سال گذشته حدود ۹میلیارد دلار صادرات مواد معدنی صورت گرفته که توانسته‌ایم ۹.۷میلیون تن فولاد صادر کنیم. کرباسیان همچنین اظهار کرد: در حوزه اکتشاف با توجه به مجموعه اتفاقاتی که رخ داده ۱۸۰هزار کیلومترمربع اکتشاف صورت گرفته که ظرفیت تولید مواد معدنی در ایران را به ‌شدت افزایش می‌دهد. ضمن اینکه این ظرفیت اکنون دو برابر شده است. او در بخش پایانی صحبت‌های خود از حضور شرکت‌های چینی در حوزه سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: شرکت چینی تامین مالی پروژه را نیز صورت خواهد داد.

 

ارسال نظر