اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۸۹

افزایش صادرات غیرنفتی تا ۵۵ میلیارد دلار

ایسنا  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی افزایش 8 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که صادرات غیرنفتی امسال کشور به مرز ۵۵ میلیارد دلار برسد. حسن یونس‌ سینکی گفت: با توجه به سیاست‌هایی که برای توسعه بازارهای صادراتی همچنین ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی داشتیم، توانستیم در سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی کشور را به ۴۷میلیارد دلار برسانیم. او ابراز امیدواری کرد با مزیتی که تولید کالای ایرانی دارد و کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت بتوانیم بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم. سینکی با تاکید بر لزوم حفظ بازارهای موجود خاطرنشان کرد: باید از طریق بازاریابی‌های نوین و تقویت رایزنان بازرگانی و اقتصادی در سایر کشورها بتوانیم به بازارهای صادراتی جدید دست پیدا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: باید دامنه حضور خود را در کشورهای همسایه، اروپا، آسیای دور و... گسترش دهیم. سینکی آموزش تجار و بازرگان را نیز برای توسعه صادرات کشور ضروری خواند و گفت: باید از روش‌های سنتی و قدیمی تجارت دور شویم و همگام با دنیا به دنبال شیوه‌های نوین تجارت و بازاریابی باشیم. او عامل مهم دیگری که بر توسعه صادرات کشور اثرگذار است را اصلاح ساختارها و کاهش بروکراسی‌ روند صادرات دانست و تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختارهای خود است که با مطالعات و پژوهش‌هایی که در دست دارد به دنبال ارتقا و بازسازی ساختار رسمی خود است.

۱۰ تولیدکننده بزرگ نقره جهان معرفی شدند

تسنیم  براساس جدیدترین آمار تولید جهانی نقره در سال 2017 با 700تن کاهش نسبت به سال 2016 به 25هزار تن رسید که بیشترین میزان تولید این فلز متعلق به مکزیک بود. میزان تولید و رتبه 10کشور برتر تولیدکننده نقره به شرح زیر است: رتبه اول مکزیک: مکزیک توانست در سال 2017 با تولید 5 هزار و 600 تن نقره که حاکی از رشد 240تنی نسبت به سال 2016 است کماکان رتبه نخست تولیدکنندگان برتر این ماده معدنی را در جهان به خود اختصاص دهد. رتبه دوم از آن پرو است. تولید نقره پرو در سال گذشته میلادی 4هزار و 500 تن به ثبت رسید که حاکی از رشد 400تنی نسبت به سال 2016 است. این کشور با دارا بودن 93هزار تن ذخایر نقره بیشترین ذخایر نقره جهان را در اختیار دارد و توانست دومین تولیدکننده برتر نقره جهان در سال 2017 شود. پرو دارای ذخایر بکر نقره است، می‌تواند در آینده رتبه این کشور را در تولید این ماده معدنی ارتقا دهد. چین در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نقره در جهان ایستاده است. این کشور در سال گذشته میلادی با تولید 2هزار و 500 تن نقره در رتبه سوم جهان جای گرفت.

چهارمین جایگاه از آن روسیه است. در سال 2017 تولید نقره در روسیه تنها افزایش 30تنی را تجربه کرد اما کاهش تولید در شیلی و استرالیا این امکان را فراهم کرد تا این کشور بتواند با تولید هزار و 600 تن نقره به عنوان چهارمین کشور در فهرست 10کشور برتر تولیدکننده نقره در جهان قرار گیرد. لهستان پنجمین تولیدکننده نقره در جهان است. این کشور در سال 2017 توانست با 130تن افزایش تولید نسبت به سال پیش از آن 1400تن نقره تولید کرده و از استرالیا و شیلی پیشی گرفته و در رتبه پنجم این فهرست بایستد.

شیلی نیز ششمین تولیدکننده نقره در جهان است. تولید نقره شیلی در سال گذشته میلادی هزار و 200تن به ثبت رسید. این کشور معمولا جزو برترین کشورهای تولیدکننده نقره است اما در سال 2017 با افت تولید 300تنی در تولید نقره مواجه شد و این امر موجب شد تا پس از لهستان و روسیه در رتبه ششم قرار گیرد. استرالیا هفتمین کشور برتر تولیدکننده نقره جهان است. بولیوی که در جایگاه هشتم ایستاده است در سال گذشته میلادی هزار و 200تن نقره تولید کرد درحالی که با کاهش 150تنی نسبت به سال 2016 مواجه شد اما توانست در جایگاه هشتمین تولیدکننده برتر نقره جهان در سال 2017 قرار گیرد.

قزاقستان نهمین تولیدکننده نقره در جهان است. تولید نقره قزاقستان نیز در سال گذشته میلادی هزار و 200تن به ثبت رسید و این کشور را در رتبه نهم جهانی قرار داد. این میزان تولید به اندازه برخی تولیدکنندگان اصلی است اما برای نخستین حضور قزاقستان در فهرست تولیدکنندگان برتر چشمگیر است. به گزارش سازمان زمین‌شناسی امریکا این کشور دارای ذخایر ناشناخته‌یی از نقره است و در نهایت ایالات متحده امریکا دهمین تولیدکننده نقره در جهان است.

خودروهای داخلی چه‌کیفیتی دارند؟

ایسنا  گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ماه ۱۳۹۶ منتشر شد. در گروه خودروهای سواری با سطح قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان سایپا ۱۳۱ تولیدی سایپا دو ستاره کیفی کسب کرده است. باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل سایپا ۱۳۱پارس خودرو، سایپا ۱۳۲و سایپا ۱۱۱ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵تا ۵۰ میلیون تومان، خودروهای ساندرو، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پارس تندر چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودروهای تندر ۹۰، رانا، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو ۲۰۶ نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵، دنا، دانگ فنگ H۳۰، پژو پارس، پژو ۴۰۵، تیبا هاچ‌بک، تیبا، ساینا، سورن و سمند نیز دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵میلیون تومان، خودرو B۳۰ چهار ستاره کیفی را کسب کرده است. چانگان CS۳۵، آریزو ۵ و برلیانس H۳۳۰ نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک نیز دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.  اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵تا ۱۰۰میلیون تومان، سراتو و هیوندای آی‌۲۰ چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودروهای تیگو ۵، جک S۵ و هایما S۷ اتوماتیک نیز دارای سه ستاره کیفی هستند.

 

ارسال نظر