اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۲۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۹۷۴۰

تصویب کلیات لایحه تجارت

ایسنا| نمایندگان با تصویب کلیات لایحه تجارت مقرر کردند که جزئیات این لایحه مجددا برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شود. لایحه تجارت با ۱۲۶۱ ماده در کمیسیون حقوقی مورد بررسی قرار گرفت که شورای نگهبان با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد، لذا مجلس روز گذشته در جلسه علنی جهت تامین نظر شورای نگهبان وارد بررسی کلیات لایحه تجارت شد.

در جریان بررسی کلیات، فتحی و حاجی‌دلیگانی به عنوان مخالفان کلیات و داوود محمدی نماینده قزوین و محمد دهقان به عنوان موافقان کلیات به اظهارنظر پرداختند. در نهایت نمایندگان با ۱۵۶رای موافق، ۲۹رای مخالف و ۴رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این لایحه موافقت کردند. پزشکیان رییس جلسه با اعلام رای مثبت مجلس به کلیات لایحه تجارت گفت: نمایندگان رای خود را برای ارجاع مجدد این لایحه به کمیسیون حقوقی اعلام کنند تا اشکالات رفع شده و نظرات در آن لحاظ شود.

نمایندگان نیز با ۱۶۳رای موافق، ۱۰رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰نماینده حاضر موافقت کردند که این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی ارجاع شود. اصل ۸۵ قانون اساسی ناظر به بررسی قوانین در کمیسیون‌های داخلی مجلس است که شورای نگهبان با بررسی لایحه تجارت بر اساس این اصل مخالفت کرد.

افزایش 8میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال جاری

مهر| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری 8میلیارد دلار افزایش می‌یابد. حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این مطلب گفت: پیش‌بینی شده است 6.5 میلیارد دلار از افزایش صادرات از محل صادرات صنعتی و 1.5 میلیارد دلار نیز از محل رشد صادرات معدنی تامین شود. او با تاکید بر اینکه برنامه مذکور قابل دستیابی است، خواستار آن شد که برنامه‌ها برای افزایش صادرات به بازارهای کنونی از یک سو و شناسایی بازارهای جدید از سوی دیگر فراهم شود.

سینکی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنفی در ایران بالاست، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای هر ۲۸نفر در ایران یک واحد صنفی وجود دارد. این آمار بر اساس اعلام همکاران در استان همدان به ۲۵ نفر می‌رسد، این در حالی است که در فرانسه به ازای هر ۲۸۰نفر یک واحد صنفی وجود دارد و در پاکستان که شبکه توزیعی شبیه ما دارد این رقم به ۱۳۰نفر می‌رسد. او گفت: دنیا امروز توسعه قابل توجهی در بخش تجارت را شاهد است و در این راستا نقش فروشگاه‌های زنجیره‌یی و تجارت الکترونیک را نمی‌توان نادیده گرفت. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت توجه به حل مشکلات شبکه سنتی گفت: لازم است برای توسعه شبکه توزیع نیز وقت کافی گذاشته شود. او افزود: روزگاری صنعت هر کشور جایگاه بزرگی در سرمایه‌های ملی آن داشت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، امروزه ۷۵ درصد درآمدهای صادراتی اقتصادهای توسعه یافته از خدمات و ۲۵درصد از صنعت است و همین امر نشان می‌دهد، اهمیت بخش خدمات و بازرگانی کجاست.

جهش ۵میلیارد دلاری تراز تجاری بخش معدن

تسنیم| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تراز تجاری در بخش معدن، سال گذشته با جهش 5میلیارد دلاری در مقایسه با سال ۹۱ به حدود 4میلیارد دلار رسید.

جعفر سرقینی روز سه‌شنبه در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: تراز تجاری بخش معدن در سال گذشته با جهش 5میلیارد دلاری نسبت به سال 91 به حدود 4میلیارد دلار رسید. او افزود: راز تجاری بخش معدن در سال 91 منفی یک میلیارد دلار بود که با سیاست‌گذاری‌های صحیح دولت، برنامه‌ریزی و حمایت از معدنکاران و صنعتگران به 4میلیارد دلار در پایان سال گذشته ارتقا یافت. او ادامه داد: در بخش صنعت فولاد و صنایع معدنی نیز در چهار سال گذشته 75میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد کشور اضافه شد که این دستاورد بدون برنامه‌ریزی، حمایت و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نبود. سرقینی اظهار داشت: دستیابی به رکورد 195 میلیون تنی ظرفیت زنجیره فولاد کشور و روند افزایشی تولیدات معدن و صنایع معدنی (جز سیمان و مصالح ساختمانی که کاهشی بودند) در سایه برنامه‌ریزی دولت حاصل شد.

رقابت ارمنستان و آذربایجان بر سر توسعه تجارت با ایران

تسنیم| ارمنستان با تجهیز پایانه‌های مرزی خود با ایران در حال اتخاذ استراتژی جدیدی است تا بتواند به دهه‌ها انزوای اقتصادی پایان دهد. به گزارش پایگاه خبری اوراسیانت، ارمنستان با تجهیز پایانه‌های مرزی خود با ایران در حال اتخاذ استراتژی جدیدی است تا بتواند به دهه‌ها‌ انزوای اقتصادی پایان دهد. اما اندکی آن طرف‌تر آذربایجان نیز در تلاش است تا برنامه‌های ایروان را بی‌نتیجه بگذارد.

دسامبر سال گذشته، ارمنستان اقدام به ایجاد یک منطقه آزاد اقتصادی در شهر مغری در مرز با ایران کرد. هدف از ایجاد این منطقه بهره بردن از بازار ایران و مطرح کردن ارمنستان به عنوان حلقه اتصال میان تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی بود. ایران از مدت‌ها پیش نسبت به توسعه ارتباطات تجاری با روسیه از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ابراز علاقه‌مندی کرده بود. پس از آنکه ترکیه و آذربایجان بعد از جنگ ناگورنو- قره‌باغ در اوایل دهه 1990 میلادی مرزهایشان را با ارمنستان بستند، ایران تنها یکی از دو مرز خود را با ارمنستان باز نگه داشته است.

حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان به صورت سالانه در حال افزایش بوده و در سال 2017 به رقم 211.4میلیون دلار رسیده است. در شهر مغری نفوذ ایران کاملا مشخص است. ایران یک بازیگر نسبتا حاشیه‌یی در مسائل سیاسی جنوب قفقاز به شمار می‌رود، اما هم ارمنستان و هم آذربایجان تلاش می‌کنند ایران را به سمت خود بکشند و مزیتی استراتژیک برای خود ایجاد کنند. کارن کاراپتیان نخست‌وزیر ارمنستان در مراسم آغاز

به کار منطقه آزاد اقتصادی مغری گفت: «مقاصد ما در مغری جدی هستند.» وی افزود: کارآفرینان ایرانی این فرصت را خواهند داشت تا کسب و کارهایشان را در این منطقه برقرار و سپس محصولات‌شان را به بازارهای اروپا و اوراسیا صادر کنند. شرایط این منطقه در کنار رژیم‌های تجاری‌ای که ما در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیایی و اتحادیه اروپا داریم، فرصت‌های خوبی برای توسعه کسب و کار فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر