اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۹۴۹۱

 تعیین مهلت برای واردات با روش‌های غیربانکی

تسنیم   براساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، مهلت ورود کالا به کشور با ثبت سفارش‌های غیربانکی ۱۸۰ روز تعیین شد. براساس بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت، مدت اعتبار ثبت سفارش تا اطلاع ثانوی 90 روز از تاریخ صدور تعیین شده است. بر این اساس مدت اعتبار درخواست‌های ثبت سفارش 30 روز تعیین شد. همچنین براساس بخشنامه رییس سازمان توسعه تجارت زمان ورود کالا به کشور از روش ثبت سفارش‌های غیربانکی حداکثر 180 روز تعیین شده است. تمدید ثبت سفارش نیز تنها با تایید وزارت صنعت قابل انجام خواهد بود. در حالی در این دستورالعمل حداکثر مهلت ثبت سفارش 90 روز تعیین شده که زمان ورود کالا به کشور در روش غیربانکی 180 روز ذکر شده است. نکته‌یی که در اینجا باید شفاف شود این است که بعد از پایان مهلت ثبت سفارش و منقضی شدن آن آیا امکان ورود کالا به کشور وجود دارد؟گفتنی است در ماده 40 قانون مورد اشاره آمده است، مدت اعتبار سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و اعلام می‌شود و مدت اعتبار اعتبارات اسنادی و بروات اسنادی توسط بانک مرکزی تعیین و اعلام خواهد شد. مهلت‌های مذکور که در ابتدای هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی حسب مورد تعیین و اعلام می‌شود برای کلیه سازمان‌های ذی‌ربط لازم‌الرعایه خواهد بود. موارد خاص با توافق طرفین انجام خواهد شد. تبصره 1- تمدید اعتبارات اسنادی و ثبت سفارش که واردات کالای موضوع آنها ممنوع می‌گردد یا شرط ورود در جهت محدودیت تغییر می‌کند منوط به موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. تبصره 2- حداکثر مهلت حمل کالاهای تجاری از محل بروات اسنادی از تاریخ ثبت سفارش در بانک توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. تبصره 3- مهلت اعتبار بروات و اعتبارات اسنادی، ثبت سفارش و تمدید آنها برای کالاهای کشاورزی موضوع قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی -مصوب 1391- توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

 صادرات واحدهای صنعتی کوچک در سال 96

ایرنا  معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از صادرات 2 میلیارد و 300میلیون دلاری واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در سال 96 خبر داد. فرشاد مقیمی افزود: سال گذشته 2 هزار و 575واحد صنعتی با اشتغال 39 هزار و 622 نفر و سرمایه‌گذاری

77 هزار و 548 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. او بیان داشت: در سال 96 همچنین هزار و 462 واحد صنعتی  غیرفعال با اشتغال 24 هزار و 406 نفر مجددا راه‌اندازی شد. مقیمی در ادامه اشتغال ایجاد شده در سال 96 از طریق کل برنامه‌های اشتغال‌زایی سازمان را 98 هزار و 562 نفر عنوان و تصریح کرد: تهیه 21 طرح FS (مطالعات امکان‌سنجی) برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جذب 19 طرح سرمایه‌گذاری به میزان 137میلیون دلار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مهم‌ترین اقدام‌های سازمان در سال گذشته بوده است. این مقام مسوول همچنین الکترونیکی کردن خدمات و اجرای طرح توسعه GIS در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صدور 298 ضمانتنامه به مبلغ 2 هزار و 72 میلیارد ریال توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را ازجمله اقدام‌های نرم‌افزاری، حمایتی و توسعه صنایع کوچک در سال گذشته برشمرد. او خاطرنشان کرد: در زمینه اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان برترین سازمان مجری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.

 تعطیلی ۴۰ درصد کارگاه‌های‌ تولید پوشاک

فارس  رییس مرکز پژوهش‌ اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه دولت هیچ گام موثر و بنیادی برای حمایت از تولید داخلی پوشاک برنداشته است، گفت: این درحالی است که برندهای سطح پایین خارجی با مجوز قانونی و بی‌حساب و کتاب وارد کشور می‌شوند. منصور تیرگر در مورد مشکلات تولید و عرضه پوشاک، گفت: مشکلات بسیار زیاد است و این مشکلات در حال گسترش است. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه از ابتدا فکری برای حل مشکلات این صنعت نشده است، گفت: دولت هیچ مکانیسمی برای حل مشکلات بخش پوشاک ندارد و نمی‌داند که واحدهای تولید پوشاک چه مشکلاتی دارند. او افزود: مشکلات صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت و راهکار حل آنها هم متفاوت است. تیرگر با بیان اینکه برندهای سطح پایین پوشاک خارجی بی‌حساب و کتاب وارد کشور شده‌اند، گفت: این برندها مجوز فعالیت قانونی در کشور را دارند و باوجود اینکه براساس دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک باید پس از دو سال 20درصد از واردات‌شان را در ایران تولید می‌کردند، نه تنها این اتفاق به‌درستی نیفتاده است، بلکه به نظر می‌رسد همتی هم در این رابطه وجود ندارد. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه برندهای سطح پایین وارداتی، بازار فروشگاه‌های کوچک را گرفته‌اند، گفت: 15 هزار واحد خرده‌فروشی پوشاک در سطح استان تهران وجود دارد که این فروشگاه‌ها بازوی فروش تولیدات داخلی بودند و اشتغال ایجاد می‌کردند، اما با ورود برندهای پوشاک وارداتی بازار فروش تولیدات داخلی از بین رفته است. او با بیان اینکه دشمن نقطه‌یی را مورد هدف قرار داده که باعث فروپاشی تولید داخل می‌شود، گفت: تولید‌کننده سکوی عرضه ندارد و محل عرضه تولیداتش واحدهای صنفی خرد است، بنابراین وقتی این واحدها در اختیار برندهای خارجی قرار می‌گیرد، قطعا تولید از بین می‌رود. تیرگر در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک که در اواسط سال 95 تدوین و ابلاغ شد، بازار پوشاک را ساماندهی کرده است یا خیر؟ گفت: هر دستورالعملی نیاز به کار کارشناسی دارد و باید فعالان و کارشناسان بازار مربوطه مکانیسم دستورالعمل را ارائه دهند و دایما با رصد وضعیت بازار خطاهای دستورالعمل تصحیح شود و نباید یک دستورالعمل به یک قانون مادام‌العمر تبدیل شود.

 

ارسال نظر