اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۱۸

صادرات 96؛ ۴۷میلیاردی شد

تجارت  بنا به اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت و براساس برآورد اولیه گمرکات، ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته به حدود ۴۷میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبلش حدود 6.5درصد رشد داشته است. از طرفی به گفته مجتبی خسروتاج چنانچه فقط صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی‌ها) مورد بررسی قرار گیرد، رشد صادرات کالاهای صنعتی و معدنی حدود ۲۲درصد بوده است.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، حمایت از کالا و خدمات ایرانی را رکن پویای اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: خطاب شعار امسال به هر سه قوا در کشور است و هر یک به نحوی باید در اجرای این شعار ایفای نقش کنند.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی همانند این است که بخواهیم تولید ناخالص داخلی را حمایت کنیم و اینجاست که نقش قانونگذاری، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، میل به مصرف، مالیات بر ارزش افزوده، کیفیت و قیمت محصول دارای اهمیت خاص می‌شود. خطاب این شعار همگانی است و برای بعضی‌ها بیشتر و برای بعضی‌ها کمتر ایجاد مسوولیت می‌کند.  رییس سازمان توسعه تجارت در تبیین مهم‌ترین چالش در دستیابی به شعار امسال تاکید کرد: مهم‌ترین چالش در دستیابی به شعار حمایت از کالای ایرانی، تفرق دیدگاه‌ها و تشتت آرا در نحوه اجراست، در اینکه باید از کالای ایرانی حمایت شود شکی نیست اما نحوه اجرا از دید صاحب‌نظران متفاوت و نیازمند ایجاد همگرایی است.  خسروتاج در بخش دیگری از صحبت‌های خود حرکت به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را گامی مهم در توسعه صادرات دانست و افزود: در سال گذشته اقدام جدی برای ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد که در نتیجه آن منابع خوبی البته نه در حد انتظار در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد تا بتوانیم در جهت حمایت از تولید صادراتی به کار‌گیریم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه‌یی شدن سازمان متبوع خود را از دیگر موضوعاتی دانست که در سال گذشته دنبال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امید می‌رود که در سه ماهه اول سال جاری در راه خدمات‌رسانی بهتر سازمان توسعه تجارت، این معضل نیز از میان برداشته شود. وی ضمن با اهمیت خواندن خدمات میزهای کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: نتیجه اقدامات میزهای کالایی باید منجر به ظرفیت‌سازی در بخش تولید صادراتی و حل مشکلات پیش روی صادرات کالاها شود و نتیجه اقدامات میزهای کشوری باید زمینه‌ساز توسعه بازار، متنوع کردن بازارهای صادراتی، چاره‌جویی و ارائه راه‌حل برای بازاریابی در بازارهای هدف شود. خسروتاج همچنین بر ظرفیت‌سازی، نام و نشان محصولات و برندینگ ملی، اهمیت و نقش آنها در توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و گفت: با حرکت به سمت محصولات و خدمات خوش آتیه، صنایع خلاق و رشته‌های متکی بر منابع انسانی می‌توان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در کشور استفاده بهتری داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را علاوه بر انجام اقدامات فرهنگی، اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات، در رشد و ارتقای کیفی محصولات و قیمت‌های رقابتی دانست که انتظار هر ایرانی از محصول تولید داخل است. خسروتاج ادامه داد: سیاست‌های اتخاذی و فضای کسب وکار باید زمینه‌ساز رقابت و ارتقای شاخص‌ها در دو بخش کیفیت و قیمت باشد و سایر حمایت‌ها باید منجر به ارتقای این دو شاخص شود. رییس سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سازمان، تولید صادراتی بر اساس نیاز بازارهای هدف، ظرفیت‌سازی در بخش خدمات و صنایع خلاق، خلق فرصت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری جدید، ارتباط بیشتر با صادرکنندگان و اخذ نظرات مشورتی آنها، برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف کمی صادراتی و رصد آنها و تاکید بر اجرای پروژه‌های صادراتی متضمن اشتغال و فرآوری محصولات خام را از برنامه‌های اساسی سازمان توسعه تجارت ایران در سال جاری دانست.

جزئیات تجارت ایران با ترکیه و چین

صادرات چین به ایران در 2ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸درصدی به 3.27میلیارد دلار رسید.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 2ماهه نخست سال جاری میلادی رشد 17.8 درصدی داشته و به 6.78 میلیارد دلار رسیده است.

در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین 5.75میلیارد دلار اعلام شده بود. چین در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال 3.51میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 17.7درصدی داشته است. واردات چین از ایران در مدت مشابه سال قبل 2.98میلیارد دلار اعلام شده بود. صادرات چین به ایران در 2ماهه نخست امسال نیز 18درصد رشد داشته و به 3.27میلیارد دلار رسیده است. در مدت مشابه سال قبل 2.77میلیارد دلار کالای چینی به کشور واردات شده بود.  از آن سو حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در بازه زمانی ژانویه و فوریه با حدود 3.5درصد کاهش نسبت به 2ماهه نخست سال گذشته میلادی از 1.71 به 1.67میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در فوریه 2018 به حدود 265میلیون دلار رسیده که 7.7درصد کمتر از 287.7میلیون دلار فوریه 2017 بوده است. ترکیه همچنین در بازه زمانی ژانویه و فوریه 2018، معادل 527میلیون و 458هزار دلار به ایران صادرات داشته که 6.2درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. در همین حال ترکیه در ماه فوریه امسال 568.1 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به فوریه سال گذشته 3.4درصد کمتر شده است. واردات ترکیه از ایران در 2ماهه نخست سال 2018 نیز با 0.35درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.146میلیارد دلار رسیده است. حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در ژانویه تا دسامبر 2017 به رقم 10.75میلیارد دلار رسید. این رقم نسبت به سال 2016 میلادی رشد 11.2 درصدی داشت. صادرات ترکیه به ایران در سال 2017 به 3.26میلیارد دلار رسید که نسبت به 4.97 میلیارد دلار 12ماهه سال 2016 کاهش یافته بود. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2014 میلادی به 13.71میلیارد دلار رسید، اما در سال 2015 با افت 29درصدی به 9.76میلیارد دلار تنزل یافت.

 

 

ارسال نظر