اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۳۱

 مقررات تجارت سال ۹۶ همچنان معتبر

مهر  وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا زمان ابلاغ مصوبه مربوط به اصلاحات جدید جداول پیوست قانون مقررات صادرات و واردات سال ۹۷ مقررات سال ۹۶ کماکان معتبر است. وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌یی به علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک ایران درباره ضوابط و مقررات صادرات و واردات نوشت: تا زمان ابلاغ مصوبه مربوط به اصلاحات جدید جداول پیوست قانون مقررات صادرات و واردات سال ۹۷ کلیه ضوابط و مقررات سال ۹۶ کماکان معتبر و به قوت خود باقی و لازم‌الاجراست.

 حذف یارانه سیب صادراتی

تسنیم  مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه‌یی به شجاعی‌برهان معاون هماهنگی‌، حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهان حذف یارانه صادراتی سیب به مقاصد اصلی صادرات این محصول به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آسیای میانه شد. همچنین در بند یک این نامه اشاره شده که ما‌به‌التفاوت قیمت تولید داخل این محصول با قیمت‌های جهانی در بازارهای هدف به عنوان مشوق صادراتی سیب درختی محاسبه و پرداخت شود. متن این نامه به شرح زیر است: بازگشت به نامه نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی منضم به تقاضای تعدادی از باغداران شهرستان ارومیه مبنی بر کمک جهت فروش محصولات و تامین اعتبار یارانه صادراتی سیب درختی بدین‌وسیله نقطه نظرات و پیشنهادات این سازمان به شرح زیر اعلام می‌شود: 1- به استناد تبصره ذیل بند(پ) ماده(33) قانون برنامه ششم توسعه کشور ما‌به‌التفاوت قیمت تولید داخل و قیمت‌های جهانی در بازارهای هدف به عنوان مشوق صادراتی سیب درختی محاسبه و پرداخت شود. 2- تعیین ضوابط اجرایی و سازوکارهای نحوه پرداخت یارانه صادراتی سیب درختی در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران انجام پذیرد. 3- پرداخت هدفمند یارانه صادراتی سیب درختی با رعایت شاخص‌هایی چون اعتبار و اهلیت صادرکننده، توجه به بازارهای اولویت‌دار صادراتی، رعایت ضوابط استاندارد بسته‌بندی صادراتی وفق دستورالعمل ابلاغی به گمرک ایران و دارا بودن سابقه صادراتی بنگاه‌های ذی‌ربط با تاییدیه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران ازجمله الزامات اثربخش بودن پرداخت یارانه صادراتی جهت جلوگیری از بروز پدیده قیمت‌شکنی محصول و تخریب جایگاه ایران در بازارهای هدف قلمداد می‌شود. 4- به دلیل دسترسی مناسب محصول سیب درختی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه، این کشورها از شمول پرداخت یارانه صادراتی حذف شوند. 5- با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی، این موضوع می‌تواند یکی از عوامل انگیزه‌بخشی برای صادرات باشد که باید در محاسبات یارانه صادراتی ملحوظ نظر قرار گیرد.

 مشکل تولید چیست؟

تسنیم  سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مشکلات تولید را برشمرد و گفت: تجربه ثبات کرده برنامه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی دردی از تولید دوا نمی‌کند. سعید باستانی با اشاره به اینکه شعار امسال در حمایت از کالای تولید داخلی یک راهبرد جدی برای کمک به واحدهای تولیدی کشور است، اظهار کرد: درحال حاضر تولیدکنندگان با توجه به کمبود منابع مالی و مواد اولیه امکان توسعه فعالیت‌های خود را ندارند بنابراین برای رفع این مشکل باید شرایط لازم برای ارائه منابع مالی به آنها فراهم شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید شرایط تولید کالای با کیفیت ایرانی در کشور ایجاد شود، افزود: اگر نگاه صادراتی به تولید محصولات داشته باشیم به طور حتم فروش خوبی هم در بازارهای داخلی و هم در سایر کشورها خواهیم داشت. باستانی با اعلام اینکه با ابزارهای کاهش سود بانکی و نرخ تسهیلات می‌توان به تولیدکنندگان کمک کرد، تصریح کرد: البته هر ساله این نکات مطرح می‌شود اما در عمل اقدامات اجرایی کافی صورت نمی‌گیرد و همچنان تولیدکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ارسال نظر