اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۴:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۱۵۲

کارخانه خودروسازی خزر افتتاح شد

شاتا   کارخانه تولید مشترک خودرو ایران و جمهوری آذربایجان(خزر) در منطقه نفت چالا با ظرفیت سالانه ۱۰‌هزار دستگاه برای تولید 5 مدل خودرو سواری افتتاح شد. کارخانه تولید مشترک خودرو ایران و جمهوری آذربایجان(خزر) در منطقه نفت چالا این جمهوری با ظرفیت سالانه ۱۰‌هزار دستگاه برای تولید 5 مدل خودرو سواری و خط آهن آستارا- آستارا روز پنج‌شنبه در مراسمی در همایش اقتصادی تجاری با حضور «حسن روحانی» و «الهام علی اف» افتتاح شد.

در مرحله نخست قرار است محصولات خانواده دنا شامل دنا و دناپلاس در جمهوری آذربایجان تولید شود. خط تولید محصولات ایران خودرو در سایت جمهوری آذربایجان در فاز ابتدایی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰هزار دستگاه آغاز به کار می‌کند که با توسعه ظرفیت آن به ۱۵هزار دستگاه در سال می‌رسد.

محصولات تولیدی در سایت جمهوری آذربایجان به کشورهای مشترک‌المنافع که قرارداد ترجیحی میان آنها اجرا می‌شود، صادر خواهد شد. همچنین در این کارخانه که در آن فناوری‌های مدرن، تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته به کار گرفته شده، خودروهای «رانا، سمند، دنا، پژو 206و 207، رنو پیکاپ و  رنو تندر» تولید می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان 24میلیون منات (هر منات معادل 2900تومان) است و با آغاز فعالیت این واحد تولیدی 300نفر در آن مشغول کار شده‌اند.

نقش معادن کوچک در کاهش بیکاری

ایرنا    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: معادن کوچک می‌توانند بخش عمده‌یی از مشکلات بیکاری و اشتغال موجود در جامعه را برطرف کنند. محمدرضا بنی‌اسدی‌راد در نشستی با عنوان گزارش سال 96 و چشم‌انداز شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 97 افزود: در حوزه مس تعدادی معادن کوچک فعال خواهد شد که در این راستا تولید کنستانتره در 2سال آینده به 100هزار تن افزایش خواهد یافت.

او اظهار کرد: توسعه اکتشافات، کرامات نیروی انسانی و تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنایع پایین دستی محور تولید و توسعه ماست علاوه بر آن هلدینگ شدن شرکت مس و مدیریت سهام مس از اولویت‌های شرکت مس است. به گفته بنی‌اسدی‌راد برای ساماندهی صندوق مس برنامه‌ریزی انجام خواهد شد تا امنیت خاطر برای کارکنان و کارگران شرکت مس به وجود‌ آید ضمن اینکه اکتشافات معادن نیز راهبرد شرکت مس و محور توسعه است. او تصریح کرد: موضوع صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره تولید از معادن را دنبال خواهیم کرد تا به کارآفرینی نسبتا خوبی در حوزه مس برسیم.

نقش قوه قضاییه در برخورد با قاچاق

ایسنا   رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به اینکه مسوولیت پیشگیری از قاچاق با قوه قضاییه است، انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات بیشتری از سوی این قوه در دستور کار قرار گیرد.

علی مویدی‌خرم‌آبادی به ارائه توضیحاتی درباره رویکردهای اصلی این ستاد در سال جاری پرداخت و گفت: قطعا تمرکز بر سامانه‌ها و سیستم‌های هوشمند برای کاهش انحرافات و به حداقل رسیدن فساد ازجمله مهم‌ترین اهداف به شمار می‌رود.  او با تاکید بر لزوم تمرکز بر کانون مافیای قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: برای مقابله با این پدیده باید تمام دستگاه‌ها توان خود را به کار گیرند اما اکنون در ظاهر وزن دستگاه‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد.  مویدی با بیان اینکه برخی نهادها در مقابله با قاچاق پای کار ایستاده و اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، افزود: بخشی از نهادها و سازمان‌ها هم در این زمینه بسیار کند عمل می‌کنند و ما تلاش داریم آنها را پای کار بیاوریم او همچنین متذکر شد که در این میان از مجلس و قوه قضاییه نیز انتظار بیشتری می‌رود.

در سال‌های گذشته قاچاق کالا مشکلات متعددی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است؛ با این وجود در سال گذشته اعلام شد، حجم کالای قاچاق از

۲۵ میلیارد دلار به 12،5 میلیارد دلار رسیده و نصف شده است؛ موضوعی که از سوی برخی ازجمله رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد تشکیک قرار گرفته و این طور اعلام شد، معادل ارزش نفتی که می‌فروشیم، واردات کالای قاچاق داریم و اگر قاچاق نصف شده باشد باید مردم تاثیر آن را مشاهده کنند.

دلایل کاهش تولید ۹ کالای صنعتی و معدنی

ایسنا   تولید ۹ کالای منتخب صنعتی و معدنی در سال ۱۳۹۶ با کاهش مواجه شد. اینک وزارت صنعت، اطلاعاتی درباره دلایل مختلف افت تولید این کالاها را منتشر کرده است. براساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، علت رشد منفی ۱.۴درصدی تولید پودر شوینده در سال ۱۳۹۶ کاهش صادرات این کالا به کشور عراق بوده و نئوپان به دلیل افت میزان تقاضا در بازار با رشد منفی ۱۱.۵ درصدی تولید روبه‌رو شده است. تغییر در برنامه مدیریتی گروه خودروسازی و جلوگیری از تولید وانت آریسان واحد تبریز توسط سازمان ملی استاندارد نیز عامل رشد منفی ۱.۴درصدی تولید وانت در سال گذشته اعلام شده است.  کولر آبی به دلیل کاهش صادرات و فصلی بودن تولید محصول با رشد منفی ۳۰.۷درصدی روبه‌رو شده و الیاف اکریلیک نیز به دلیل تعطیلی یک شرکت تولیدی از اواسط سال گذشته به علت مشکلات مدیریتی با کاهش تولید مواجه شده است. کاهش نقدینگی به دلیل اجرای طرح تحول سلامت عامل رشد منفی 6.5 درصدی تولید داروی انسانی بوده و تولید الکتروموتور نیز به علت مشکل تامین مواد اولیه به دلیل مسائل ارزی و کاهش نقدینگی با رشد منفی 2.8درصدی همراه شده است. تولید سیمان به علت کاهش تقاضا طی سال‌های گذشته و فصل زمستان، کاهش صادرات، قطع گاز و رکود بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ با رشد منفی 1.5درصدی مواجه شده و کاتد مس نیز به علت تعمیرات و تغییر سیستم کوره‌های فعلی به سیستم فلش که تا آذر ماه ادامه با رشد منفی 1.8درصدی روبه‌رو شده است.

 

 

ارسال نظر