روی خط خبر

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۶۹

سرمایه‌گذاری در تولید نخ اکریلیک فرش ماشینی

شاتا  مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار میلیارد ریالی توسط 9 واحد صنعتی با اشتغال یک‌هزار و 400 نفر در تولید نخ اکریلیک فرش ماشینی انجام شده است. افسانه محرابی افزود: با این میزان سرمایه‌گذاری ظرفیت حدود 24هزار تن نخ اکریلیک فرش ماشینی به ظرفیت اسمی کشور افزوده شده که امیدواریم در سال آینده نخ موردنیاز تولید فرش ماشینی در کشور تامین شود. او تصریح ‌کرد: تقاضای بازار جهت ورود ماشین‌آلات فرشبافی با شانه بالاتر و سرعت تغییر تکنولوژی در ماشین‌آلات جدید فرش ماشینی، ضمن ضرورت شناسایی و دستیابی به بازارهای جدید، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای ریسندگی نخ ظریف فرش ماشینی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

اشتیاق خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در معدن

ایرنا  رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ایران جزو معدود کشورهای بکر معدنی در جهان است و به‌دلیل برخورداری از انرژی ارزان، اشتیاق خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشورمان بیش از سایر بخش‌های اقتصاد است. مهدی کرباسیان درباره جذب منابع و سرمایه‌های خارجی در بخش معدن به‌ویژه در پسابرجام، افزود: منابع درآمدی کشور به دلایلی ازجمله پایین بودن قیمت نفت، محدودیت درآمدهای گمرکی و مالیاتی و نبود رونق موردانتظار با محدودیت‌هایی همراه است. او با اشاره به ممنوع شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عوارض‌ دریافتی از سوی مجلس، بیان کرد: همه این مسائل سبب می‌شود تا درآمدهای جدیدی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید متصور نباشیم. کرباسیان ادامه داد: در سیستم بانکی نیز به‌دلیل دیون معوقه افراد، ورود پول‌های جدید به اقتصاد را متصور نیستیم و با سیاست‌های کنترل تورم دولت، منابع درآمدی بیش از پیش محدود می‌شود. او تصریح کرد: در چنین شرایطی، یکی از اصلی‌ترین منابع برای تامین رشد مورد انتظار اقتصاد، ورود سرمایه‌گذاری و تامین مالی خارجی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سایه تعاملات بین‌المللی و حرکت‌های وزارت امور خارجه که در تلاش برای جلب و جذب شرکت‌های خارجی برای ورود به کشورمان پس از برجام است، در 2 سال گذشته منابع مالی خارجی خوبی وارد کشور شد. او تاکید کرد: با وجود این، برای تحقق رشد 8درصدی اقتصاد کشور در برنامه ششم توسعه، نیازمند 250میلیارد دلار سرمایه هستیم، اما سرمایه وارد شده هیچ همخوانی با نیاز کشور ندارد.

میزان صادرات فرش دستباف

ایرنا  رییس مرکز ملی فرش ایران به رشد 20درصدی صادرات فرش دستباف در 10 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: باتوجه به ظرفیت تولید داخل، این میزان راضی‌کننده نیست. حمید کارگر افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، 336 میلیون دلار فرش دستباف صادر شد. رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: باوجود اینکه سال 1396 در بعضی حوزه‌های صادرات غیرنفتی سالی پر توفیق نبود، اما در حوزه فرش دستباف ما به موفقیتی نسبی رسیدیم. او با بیان اینکه صادرات فرش دستباف در سال 1395 نسبت به سال قبل از آن 23درصد رشد داشت، ادامه داد: روند افزایشی صادرات فرش دستباف که از آخر 1394 آغاز و در سال 1395 تثبیت شد، در سال 1396 نیز ادامه یافت. کارگر اظهار کرد: در همه ماه‌های سال 96، روند افزایشی صادرات فرش دستباف تداوم داشت. کارگر ابراز امیدواری کرد: در 2 ماه پایانی سال این روند همچنان ادامه یابد تا بتوانیم بعد از چند سال، به صادرات 400 میلیون دلاری فرش دستباف دست پیدا کنیم. به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران، همان‌قدر که این روند افزایشی خوشحال‌کننده است، باید دقت داشته باشیم که راضی‌کننده نیست؛ یعنی ظرفیت تولید و تجارت فرش در ایران و کشش و نیاز بازارهای هدف بیش از این ارقام است.  کارگر ادامه داد: سابقه صادرات ما در 2 دهه گذشته نشان می‌دهد اگر موانع و دشواری‌های تولید و صادرات برداشته شود، در صادرات فرش دستباف می‌توان به اعدادی بالاتر دست یافت.

برنامه‌ سازمان حمایت برای کنترل بازار

فارس  معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تامین کالاهای اساسی و ضروری برعهده شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور است. شهرام میرآخورلو در مورد برنامه‌ سازمان حمایت برای کنترل و نظارت بر بازار شب عید افزود: برای ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و در راستای جلوگیری از بروز التهاب قیمت ناشی از تغییر مولفه‌های بازار مانند کاهش عرضه و افزایش تقاضا، مراتب طی دستورالعمل اجرایی طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در بازه زمانی بهمن ماه 1396 تا پایان فروردین 1397 با اطلاع‌رسانی، هماهنگی، هم‌افزایی با دستگاه‌های ذی‌ربط و برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای نظارت و پایش موثر و بهنگام بر فرآیند تامین و توزیع کالا و خدمات با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان، انجام گشت‌های مشترک، تسریع در رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی و برخورد با تخلفات اقدام می‌شود.

او در رابطه با تامین کالاهای اساسی ازجمله برنج، روغن، گوشت، شکر و... گفت: موضوع تامین کالاهای اساسی و ضروری باتوجه به اینکه تامین‌کننده اقلام اساسی و مایحتاج هموطنان برعهده شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار دارد، لذا براساس دستورالعمل اجرایی توزیع اقلام اساسی و ضروری مشمول تنظیم بازار مصوب ستاد تنظیم بازار، مقرر شد، توزیع کالاهای اساسی از قبیل انواع برنج وارداتی با برندهای پرمصرف برنج هندی 1121، برنج هندی pr11 و برنج تایلندی هومالی به ترتیب با قیمت‌های 56000، 26000 و 39000 ریال به‌ازای هر کیلوگرم به مصرف‌کنندگان توزیع شود.

 

ارسال نظر