نوسازی خودروهای فرسوده تجاری - باری

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۱:۰۲:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۷۵۷

صنعت|

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در مراسم تحویل ۲۰۰دستگاه خودرو تجاری درباره برنامه سه ساله خودرویی‌ها سخن گفت و در اجرای این برنامه از نوسازی خودرو فرسوده تجاری-باری خبر داد. متولیان خودرویی قصد دارند برای سال آینده در راستای اجرای برنامه چشم‌انداز خودرویی‌ها برنامه جایگزین 70 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار قرار دهند. از آن سو محمد شریعتمداری هدف از اجرای برنامه سه ساله خودرو را از بین بردن منابع آلایندگی در کلان‌شهرها و کاهش مصرف سوخت به عنوان یک سرمایه بین نفتی می‌داند. همچنین در راستای سخنان متولی صنعت، معدن و تجارت رییس سازمان ملی استاندارد اظهار می‌کند که در تلاش هستیم، شرایط به گونه‌یی پیش برود که از ابتدای دی‌ماه ۹۷ با اجرای استانداردهای جدید خودرویی، خودروهای تولید داخلی بتوانند این استانداردها را پاس کنند.

به گزارش مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی یک برنامه سه ساله، ۲۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده تجاری- باری نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است. محمد شریعتمداری افزود: منظور ما از تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو همراه بودن آن با رعایت استانداردها بوده؛ چراکه اگرچه راه‌ها و جاده‌ها مشکل دارند اما می‌توان با اجرای استانداردهای روز دنیا به گونه‌یی عمل کرد که تلفات سوانح رانندگی کاهش یابد.

او با بیان اینکه با اجرای این طرح به دنبال از بین بردن منابع آلایندگی در کلان‌شهرها و کاهش مصرف سوخت به عنوان یک سرمایه بین نفتی هستیم، اظهار کرد: یک کشنده قدیمی در ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۶۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند که این میزان با طرح نوسازی ناوگان فرسوده کاهش خواهد یافت؛ البته طبق یک تحقیق صورت گرفته ۲۷درصد مجموعه آلاینده‌سازهای متحرک مربوط به خودروهای حمل و نقل باری است که مخصوصا در شب‌ها مشغول جابه‌جایی مصالح ساختمانی و بار هستند. شریعتمداری گفت: شرکت‌های خودروسازی که نتوانند تامین منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان فرسوده باری را فراهم کنند، صندوق توسعه ملی نیز وارد عمل خواهد شد. در این طرح ۵۰درصد ارزش خودرو را راننده پرداخت می‌کند و مابقی نیز به صورت تسهیلات در اختیار او قرار می‌گیرد. از سوی دیگر رییس سازمان ملی استاندارد در این مراسم با بیان اینکه اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ به معنای توقف تولید همه خودروها از آن زمان نیست، گفت: از این تاریخ بازرسی‌ها بر اساس استانداردهای جدید آغاز می‌شود و طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر می‌گیریم تا از یکم دی‌ماه ۹۷ که بازرسی‌ها آغاز می‌شود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند. نیره پیروزبخت افزود: سازمان ملی استاندارد از سال ۱۳۸۲ به‌طور جدی وارد بحث خودرو شد و قبل از آن بیشتر روی قطعات خودرو متمرکز بود. با این حال از این زمان مجموعه خودرو به عنوان یک مجموعه کاملا مرتبط با حوزه ایمنی مدنظر سازمان استاندارد قرار می‌گیرد. او تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد استانداردهای اجباری صنعت خودرو به ۵۵ مورد رسید، با این حال باز هم با این موضوع مواجه شدیم که مردم همچنان نارضایتی خود را از خودرو اعلام می‌کنند. به همین دلیل در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو در دولت قبل و دولت فعلی به این نتیجه رسیدیم که باید به خواست مردم احترام گذاشته و به سمت تولید با کیفیت‌تر حرکت کنیم که راهکار آن نیز افزایش تعداد استانداردهاست. پیروزبخت تصریح ‌کرد: در گام اول استانداردهای ۵۲ گانه بازنگری شد تا کاملا منطبق بر استانداردهای روز اروپا باشد و استانداردهای جدید نیز از اول دی ماه ۹۶، اول تیر ۹۷ و اول دی ماه ۹۷ اجباری خواهد شد که پس از آن بازرسی‌ها بر اساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت.

 افزایش سهم نوسازی ناوگان کشنده

در عین حال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سال آینده با جایگزینی 8هزار دستگاه خودرو فرسوده، سهم خود از نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را افزایش خواهیم داد. محسن قاسمی‌جهرودی اظهار کرد: گروه سایپا با مشارکت شرکت‌های سایپادیزل و زامیاد ۲۵درصد از سهم نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را به خود اختصاص داده و قصد دارد، سال آینده با جایگزینی 8هزار دستگاه خودرو در این حوزه سهم خود را افزایش دهد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش شرکت سایپادیزل منتفی شده و این شرکت همچنان زیرمجموعه گروه سایپا باقی خواهد ماند.

جهرودی تصریح کرد: با توجه به انتخاب گروه سایپا به عنوان هسته اصلی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری، این گروه اهداف دولت و وزارت صنعت را در زمینه اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری به دقت اجرا خواهد کرد.

 او در ادامه به دستاوردهای گروه سایپا در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: افزایش تولید خودرو به صورت روزانه و هفتگی، شکستن رکورد تولید پنج ساله در دی ماه امسال، توسعه کسب و کار در گروه و بهره‌برداری از ظرفیت قطعه‌سازان و پیگیری مذاکره با شرکت رنو جهت جایگزینی خودرو پراید از جمله دستاوردهای سال جاری است.

جهرودی گفت: تولید خودرو برقی، ارتقای سطح کیفی محصولات، افزایش پاسخگویی به تعهدات مشتریان و برنامه‌ریزی برای توسعه تحقیق و توسعه از دیگر دستاوردهای این گروه در سال جاری عنوان شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین وعده داد که این گروه قصد دارد در سال آینده عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه را از آن خود کند. او اظهار کرد: تحویل ۲۰۰دستگاه خودرو تجاری به مشتریان در راستای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و براساس برنامه دولت یازدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و گروه خودروسازی سایپا به عنوان هسته اصلی اجراکننده این طرح انتخاب شده است.

 

 

ارسال نظر