توافق با بانک‌های مرکزی دنیا لازمه جذب سرمایه

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۳۳

 جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از وعده‌های اصلی حسن روحانی در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بوده است. روحانی و تیم او امیدوار بودند با انعقاد برجام و کنار رفتن ابرهای تیره تحریم، ایران بتواند به‌عنوان بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی، کمبود سرمایه موردنیاز برای توسعه را به سرعت از محل سرمایه خارجی تامین کند. با این همه، حتی اجرای برجام هم نتوانست دروازه‌های ایران را به‌صورت تمام و کمال به روی سرمایه‌های خارجی بگشاید و هر چند در زمینه‌هایی مانند خودرو، ساخت بیمارستان و نیز ساخت هتل، دستاوردهایی به دست آمد، انتظارات به هیچ‌وجه برآورده نشدند. از سوی دیگر، در شرایطی که زمزمه‌های عدم تایید مجدد برجام از سوی رییس‌جمهور امریکا در پایان اردیبهشت ماه سال 1397 به گوش می‌رسد، نگرانی‌ها از وضع دوباره تحریم علیه بانک مرکزی ایران هم دوباره اوج گرفته است. شاید به همین دلیل باشد که مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو، می‌گوید: اگر به‌دنبال تحقق سرمایه‌گذاری خارجی 50میلیارد دلاری هستیم، باید با بانک‌های مرکزی دنیا تفاهمنامه امضا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جذب سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری برای طرح‌های برنامه‌ریزی شده در یک دوره پنج‌ساله، نیازمند توافقنامه‌های دوجانبه با بانک‌های مرکزی دنیا و شرکت‌های معدنی بین‌المللی است. مهدی کرباسیان گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، فهرست طرح‌ها و پروژه‌های واجد شرایط اخذ تامین مالی (فاینانس) را به سازمان برنامه و بودجه ارسال داشته تا از خطوط اعتباری توافق شده تامین منابع شود.

به گفته او، مذاکره با بانک‌های ایرانی برای استفاده از تسهیلات ارزی شعب خارج از کشور صورت گرفته و مرحله نخست این امر تا پایان امسال برای یکی از پروژه‌ها عملیاتی خواهد شد. رییس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: اکنون برای رقابتی کردن شرایط جذب سرمایه‌گذاری روی قراردادهای «IPC» (چسرمایه‌گذاری از مرحله اکتشاف تا بهره‌برداری و بازپرداخت از محل محصول) کار می‌شود که با قرارداد‌های نفتی مشابهت دارد.

او گفت: مذاکره و پیگیری برگزاری همایش با شرکت‌های خارجی در روسیه (مسکو)، سوییس و انگلیس (لندن) در حال انجام است که به‌زودی برگزار خواهد شد. کرباسیان تصریح کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری که توسط مشاوره‌های بین‌المللی و داخلی در دست تهیه است، ارائه خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: براساس توافقنامه با کشورهای کره‌جنوبی، اتریش و دانمارک در زمینه اختصاص خطوط اعتباری برای تکمیل طرح‌های کشور، سازمان ایمیدرو اقدام به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کرده که با اخذ مجوزهای مربوطه، اقدام به تامین مالی و تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

او تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها پیامد تولید محصولات راهبردی در چارچوب زنجیره تامین معدن و صنایع معدنی را به‌دنبال دارد. کرباسیان افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از کشور دانمارک با سقف 50 میلیون یورو پروژه‌های مس تامین مالی خواهند شد و تایید بانک مرکزی نیز در این ارتباط اخذ شده است.

 تلاش برای جذب سرمایه‌گذار روسی

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیش‌بینی شده کنفرانسی در ماه‌های مه ‌و آوریل سال جاری میلادی (2018) برای بخش معدن و صنایع معدنی با شرکت‌های معدنی روسیه برگزار شود تا بستری برای سرمایه‌گذاری و فاینانس پروژه از محل اعتبارات این کشور فراهم‌ آید.

او اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود از تامین مالی اتریش نیز برای شرکت‌های فولاد‌سازی (گل‌گهر) استفاده شود. به گفته کرباسیان، پیش‌بینی می‌شود اجلاسی در کره‌جنوبی برای استفاده بخش معدن و صنایع معدنی برای بهره‌گیری از فاینانس این کشور که برای بخش نفت درنظر گرفته شده و تاکنون از آن استفاده به عمل نیامده، بهره‌گیری شود.  رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: دستیابی به صادرات بیش از 2 میلیارد دلاری سنگ تزیینی تا پایان برنامه ششم توسعه (1400) هدف‌گذاری شده و این مهم باید با ظرفیت‌سازی برای توسعه بازار و افزایش صادرات سنگ تزیینی ایران از حدود 300میلیون دلاری فعلی تحقق یابد. کرباسیان افزود: سازمان ایمیدرو و انجمن سنگ ایران تشکیل کنسرسیوم غیردولتی با مشارکت این سازمان، شرکت‌های خصوصی داخلی و شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه تولید و تجارت سنگ تزیینی و ساختمانی را در دست بررسی دارد. کرباسیان اضافه کرد: پیشنهاد شده تا انجمن سنگ ایران نسبت به تشکیل یک شرکت کنسرسیوم صادراتی با عضویت اعضای خود اقدام نماید و سازمان ایمیدرو نیز با یک شرکت خارجی و کنسرسیوم یاد شده اقدام به تشکیل شرکت صادراتی نماید.  انجمن سنگ ایران درصدد است در منطقه ویژه کاشان با دریافت یک قطعه زمین نسبت به ایجاد نمایشگاه صادراتی سنگ‌های تزیینی اقدام نماید. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت 10 ماهه امسال (منتهی به دی) صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی به بیش از رقم 53.3میلیون تن به ارزش افزون بر 7.5 میلیارد دلار رسید.

 

 

ارسال نظر