بازارهای صادراتی؛ پیش‌نیاز توسعه صنایع

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۶:۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۰۴۶

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفتن صنایع آب‌بر نظیر فولاد در کنار دریا را موجب کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش بازار صادرات دانست وگفت: با راه‌اندازی واحد کنستانتره از خام‌فروشی سنگ‌آهن جلوگیری می‌شود.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با فارس در بندرعباس با اشاره به امتیازات استان هرمزگان اظهار کرد: آماده بودن زیرساخت‌های منطقه‌یی اعم از بندر، گاز، راه‌آهن و دریا برای صادرات و واردات مهم‌ترین امتیاز هرمزگان است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه هر صنعت برای رشد و توسعه نیازمند بازار صادراتی و جهانی است، تصریح کرد: اما نکته بسیار مهم در این خصوص «قیمت تمام شده» است و صنایع فولاد هرمزگان با توجه به اینکه در کنار آب قرار گرفته است، می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد. مدیرعامل ایمیدرو افزود: با توجه به فراوانی سنگ‌آهن و گاز در کشور ایران بحث فولاد، امتیاز بالایی است و هرمزگان نیز به عنوان منطقه‌یی فولادی برای صنعت، معدن و تجارت و شرکت ایمیدرو مطرح است. کرباسیان یادآور شد: بر اساس قول رییس‌جمهور افزایش 5 میلیون تن تولید به 10 میلیون تن فولاد را در دستور کار داریم و امید است مرحله به مرحله اجرا شود. او با اشاره به اضافه شدن 1.5میلیون تن فولاد با افتتاح شرکت صبا فولاد هرمزگان بیان کرد: در آینده‌یی نزدیک بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی 2.5 میلیون تنی بخش خصوصی و طرح توسعه دوبرابر شدن هرمزگان نیز آغاز می‌شود. به گفته او گندله‌سازی در منطقه به دو دلیل اعم از «مشکلات نقدینگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تغییر نوع ماشین‌آلات از چینی به اروپایی» با هدف کیفیت بیشتر به مدت یک الی یک‌سال و نیم این پروژه به عقب افتاد. بنا به اظهارات کرباسیان در مذاکره با سرمایه‌گذار این پروژه وی متعهد شد تا سال آینده پروژه گندله‌سازی در منطقه به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل شرکت ایمیدرو تصریح کرد: در خصوص معادن نیز تفاهم خوبی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان و استاندار صورت گرفته که حدود یک ماه پیش در دفتر بنده یک پهنه 6 هزار و 400کیلومترمربع را به سازمان ایمیدرو واگذار و قرارداد اکتشافی آن منعقد شده است. مدیرعامل شرکت ایمیدرو همچنین با اشاره به صادرات سنگ‌آهن خام استخراج شده از معادن استان‌های مرکزی و با یادآوری اینکه جلوگیری از خام‌فروشی سیاست قطعی وزارت است، افزود: با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود. بدیهی است اگر واحد کنسانتره در هرمزگان راه‌اندازی شود، تحقق این سیاست سرعت خواهد یافت.

 

ارسال نظر