اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۰۷

داستان واردات «کود انسانی»؟

فارس| عبدالوهاب سهل‌آبادی، رییس خانه صنعت و معدن هفته گذشته در مراسم پانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی از واردات 160تن «کود انسانی» از ترکیه خبر داد. در همین رابطه رییس سازمان توسعه تجارت به ارائه توضیحاتی در مورد واردات بیوماس سلولزی گرانول(گل و لای فاضلاب) پرداخت و گفت: پس از یک بار واردات این کالا هم‌اکنون شرکت دانش بنیان وارد‌کننده این کالا از واردات آن بی‌نیاز شده و درحال حاضر بیوماس سلولزی گرانول در کشور تولید می‌شود. مجتبی خسروتاج افزود: یک شرکت دانش بنیان با نام «گروه صنعتی و پژوهش فرهیختگان زرنام(سهامی عام)» اقدام به واردات این کالا کرده است. براساس توضیحات این شرکت دانش بنیان کالای مذکور برای شرکت تصفیه‌خانه صنعتی دانش بنیان وارد شده است.

او بیان کرد: مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت و تجارت درخصوص واردات بیوماس سلولزی گرانول توضیحاتی از واردکننده این کالا خواسته که طی آن واردکننده اعلام کرد که این شرکت تصفیه‌خانه صنعتی دانش ‌بنیان مدرن را که در نوع خود بی‌نظیر است برای نخستین بار در کشور احداث کرد که جهت خوراک اولیه این تصفیه‌خانه، بیورآکتورهای موجود نیاز به«بیوماس سلولزی گرانول باکتری» داشته‌اند که به مقدار ۳۰۰تن ثبت سفارش شد و حدود ۱۸۰تن آن وارد کشور شد. بنا به اظهارات خسروتاج، واردکننده در ادامه توضیح داده که دیگر نیازی به واردات نخواهند داشت و اکنون کشور در زمره تولیدکنندگان «بیوماس گرانول باکتری» ارزشمند قرار دارد و آمادگی تامین این گرانول باکتری در سطح کشور برای سایر تصفیه‌خانه‌ها همچنین صادرات به سایر کشورهای منطقه را دارد. خسروتاج افزود: در ثبت سفارش اول که شرکت ایران مایه در سال 93 اقدام به ثبت سفارش این کالا با کد تعرفه 3825200 با عنوان لجن بی‌هوازی که در تصفیه‌خانه کارخانه مصرف می‌شود، کرده است ثبت سفارش منجر به واردات نشده است.

شائبه «مافیای تخم‌ مرغ» و سکوت مسوولان!

ایسنا| با وجود استمرار واردات تخم‌مرغ و عرضه آن در بازار، قیمت این محصول مجددا افزایش یافته که یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید مافیا در بازار این محصول وجود دارد اما هیچ یک از مسوولان وزارت کشاورزی و اتحادیه مربوطه به عنوان تنظیم‌کننده بازار پاسخگوی این ادعا نشدند و فروشندگان نیز گلایه دارند که اگر چنین مافیایی وجود دارد چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟

بازار تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان با نوسان قیمت و عرضه مواجه شد؛ چراکه طی این بازه زمانی بالغ بر ۴۵میلیون قطعه طیور مولد در واحدهای پرورش تخم‌مرغ تلف شدند و وزارت کشاورزی نیز نهایتا از نیمه دوم امسال اقدام به صدور مجوز برای واردات این محصول پروتئینی کرد. اما با وجود اینکه علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفته بود که واردات تخم‌مرغ از ترکیه آغاز شده و همچنان تا ایجاد تعادل در بازار ادامه خواهد داشت و عرضه آن نیز در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌یی به قیمت شانه‌یی ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان انجام می‌شود، قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است. در این زمینه حسن حسینی‌شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به ایسنا گفت: ردپای مافیای اقتصادی در افزایش قیمت کالاها به خصوص تخم‌مرغ دیده می‌شود که برای کسب منفعت بیشتر اقدام به واردات اقلام مختلف می‌کنند و متاسفانه دولتمردان به این موضوع توجهی ندارند. به گفته او، سوال این است که آیا نتوانستیم در این مدت واردات مرغ داشته باشیم یا اینکه مباحث دیگر پشت‌ پرده است که به بهانه آنفلوآنزای مرغی، واردات صورت می‌گیرد و به دنبال آن مرغ‌های تولیدی را معدوم کرده و خسارات به بیمه‌ها وارد می‌کنیم. قطعا پای مافیای واردات در میان است. افراد خاصی که به آنها مجوز واردات می‌دهند و افراد عادی نمی‌توانند همچون آنها کالایی را به داخل کشور وارد کنند.

این اظهارات نماینده مجلس درحالی صورت گرفته که با وجود پیگیری‌های فراوان خبرنگار ایسنا هیچ یک از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی این ادعا نیستند و علت بالا بودن قیمت تخم‌مرغ را با وجود واردات، مشخص نمی‌کنند.

در این زمینه سعید درخشانی، رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتیینی می‌گوید: اگر ردپایی در گرانی تخم‌مرغ و بازار این محصول وجود دارد؛ چرا مسوولان آن را پیگیری نکرده و با متخلفانش برخورد نمی‌کنند؟ ما مسوول برخورد با مافیا نیستیم.

به گفته او در راستای تنظیم بازار تخم‌مرغ و پیشنهاد اتحادیه برای در اختیار گرفتن تخم‌مرغ وارداتی و عرضه آن بدون سود به قیمت مصوب شانه‌یی ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان هنوز هیچ محموله‌یی از تخم‌مرغ در اختیار نمایندگان اتحادیه قرار ندادند و به نظر می‌رسد که با وجود واردات این محصول، توزیع آن به خوبی صورت نمی‌گیرد.

شوینده‌ها گران نمی‌شود

تسنیم| دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده با بیان اینکه اگر برای سال آینده فکری به حال تعدیل قیمت کارخانجات شوینده نشود آنها مجبور به تعطیلی خواهند شد، گفت: قیمت انواع شوینده در روزهای پایانی تغییری نخواهد کرد. جمشید فروزش با اشاره به اینکه قیمت انواع شوینده در روزهای پایانی تغییری نخواهد کرد، اظهار کرد: برخی از واحدهای تولید برای فروش بیشتر و تامین نیاز نقدینگی خود تخفیف‌های 30تا 35درصدی را در فروشگاه‌ها برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌اند. او با بیان اینکه مواد اولیه با گرانی دلار حدود 30تا 40درصد افزایش پیدا کرده، افزود: چنانچه برای سال آینده فکری به حال تعدیل قیمت کارخانجات شوینده نشود آنها مجبور به تعطیلی خواهند شد؛ زیرا واحدها با افزایش هزینه‌ها به هیچ عنوان قادر به تولید نیستند. دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده تصریح کرد: تولید نیازمند حمایت است زیرا با این حجم واردات و قاچاق امکان تولید و فروش محصول در بازار کشور نیست. فروزش در رابطه با قاچاق مواد شوینده هم گفت: متاسفانه در بخش شامپو، خمیر دندان و اقلام آرایشی با حجم زیادی از کالاهای وارداتی و قاچاق روبه‌رو هستیم که همین امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. او با تاکید بر اینکه اقلام وارداتی باید مشمول قیمت‌گذاری شوند، افزود: امروز کالاهای وارداتی با قیمت‌های واهی به راحتی در بازار به فروش می‌رسد و کسی هم در این میان برخورد جدی نمی‌کند.

 

 

ارسال نظر