مخالف تحریم‌های بانکی ایران هستیم

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۰۵

یک هیات 12نفره از فعالان اقتصادی ایالت راینلند فالتس آلمان به سرپرستی جو واین گارتن، مدیرکل نوآوری و امور دیجیتال وزارت اقتصاد، حمل‌ونقل و کشاورزی این ایالت در اتاق تهران حضور یافتند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، محمدرضا بختیاری در ابتدای این نشست به تاریخچه قدیمی و نهادینه روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت بسیاری از صنایع در ایران با همکاری و مشارکت شرکت‌ها و صنایع آلمانی بر پا شده است. او با اشاره به اینکه تحریم‌ها فعالان اقتصادی دو کشور را از هم دور کرده بود، خواهان افزایش و بازگشت روابط اقتصادی دو کشور به سطح روابط در سال 2011 به میزان 4میلیارد یورو شد.

 معاون امور بین‌الملل اتاق با اشاره به افتتاح قریب‌الوقوع شعبه‌های دو بانک ایرانی سامان و خاورمیانه در شهرهای فرانکفورت و مونیخ از بانک‌های بزرگ آلمان جهت حضور گسترده‌تر در تجارت با ایران دعوت کرد. او با اشاره به سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای اروپایی در ایران، آلمان‌ها را نیز به سرعت عمل بیشتر در سرمایه‌گذاری در ایران تشویق و ترغیب کرد. بختیاری گفت: اگرچه شرکت‌های بزرگ آلمانی مانند زیمنس حتی در زمان تحریم‌ها نیز در ایران فعال بودند اما ما خواهان حضور شرکت‌های کوچک و متوسط(SME) آلمانی نیز در ایران هستیم و بدین منظور اتاق تهران به ویژه مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری خارجی آمادگی کامل دارد تا شرایط را برای حضور این بنگاه‌ها هموارتر کند.

در ادامه، مدیرکل نوآوری و امور دیجیتال وزارت اقتصاد، حمل‌ونقل و کشاورزی ایالت راینلند فالتس آلمان به معرفی این ایالت پرداختند. به گفته گارتن، ایالت راینلند فالتس آلمان 4میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی(GDP) بیش از 150میلیارد یورو دارد. بیش از 150هزار بنگاه اقتصادی در این ایالت فعالیت دارند که حدود 90درصد از آنها بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند. به گفته «واین گارتن» بزرگ‌ترین کارخانه صنایع شیمیایی جهان (BASF) و کارخانه کامیون‌سازی دایملر در این ایالت مستقر بوده و ماشین‌سازی، صنایع شیشه و پلاستیک و کشاورزی ازجمله دیگر صنایع تخصصی این ایالت هستند. او با اشاره به اینکه این سومین سفر یک هیات تجاری از این استان بعد از برجام به ایران است این حضور را نشان‌دهنده علاقه‌مندی بنگاه‌های اقتصادی این استان به حضور در بازار ایران دانست و البته احیای روابط گذشته را زمانبر دانست. او افزود: بانک‌های بزرگ آلمان به لحاظ روابطشان با بانک‌های امریکایی در ارتباط با مسائل مالی در ایران بسیار محتاط بوده و اشتیاق اولیه آنان بعد از برجام کمرنگ شده است. با این حال باید اعلام کنیم که وزیر اقتصاد ایالت ما در دولت فدرال با هر گونه تحریم بانکی علیه ایران مخالف است.

از سوی دیگر محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون کسب وکار اتاق تهران، تعداد واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌ساز در ایران را یک هزار و 500 واحد اعلام و عنوان کرد این تعداد در سال‌های آینده دو برابر خواهد شد. او با اشاره به حضور خودروسازهای مطرح جهانی مانند پژو، هیوندای و رنو در ایران مشارکت خودروسازهای بزرگ آلمانی را خواستار شد. نجفی‌منش با اشاره به امکان صادرات خودروهای تولیدی آلمانی در ایران این امکان را هم برای بازار ایران و هم برای خودروسازان آلمانی مناسب دانست. او اولویت دولت را برای تعویض خودروهای فرسوده مثبت ارزیابی و اعلام کرد: طی 3سال آینده تعداد 240هزار خودرو سنگین جدید(کامیون و اتوبوس) جایگزین خودروهای فرسوده می‌شود. او این فرصت را برای آلمانی‌ها مناسب دانست و با اشاره به عزم و اراده دولت و بخش خصوصی برای رفع موانع خواستار حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی در ایران شد. او آمادگی اتاق را برای همکاری با بنگاه‌های آلمانی و دعوت از آنان جهت سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد.

 

ارسال نظر