ضرورت تدوین نقشه راه صنایع دریایی

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۰۴

صنعت|

«صنعت دریایی به یک نقشه راه برای شناسایی مشکلات موجود و علل عقب‌ماندگی نیاز دارد تا متناسب با آن راه‌حل‌های مناسبی اندیشیده شود.» وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در نشست شورای عالی صنایع دریایی تاکید کرد: برای حل مشکل باید راه‌حل‌های منطقی و قابل عمل اجرایی را خلق کنیم و متناسب با آن پیش برویم. محمد شریعتمداری در نشست دو جانبه با دریانوردان تصریح کرد: در صنعت دریا عقب ماندیم و این عقب‌ماندگی تاریخی را هم‌اکنون که همه ارکان در اختیار است باید جبران کنیم. شریعتمداری با اشاره به عدم استفاده از دریا در توسعه کشور و نبود توسعه دریا محور در کشور افزود: باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز مهم، مراکز ساخت و تولید، دولت و مراکز مهم دریایی استفاده کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: باید سهم بیشتری از کیک بزرگ خدمات دنیا را در اختیار بگیریم و این درحالی است که با وجود تحریم‌ها و فشار امریکا بازار دنیا درحال باز شدن به روی ماست.

شریعتمداری گفت: باید به دنبال شناسایی عواملی باشیم که اجازه پیشرفت در این صنعت را نداده و در این زمینه نیاز به برنامه راهبردی جهت برداشتن معضلات توسعه صنایع دریایی در ایران هستیم. او از رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی صنایع دریایی درخواست کرد در تامین منابع مالی شناورسازی در کشور مساعدت کند و در این باره گفت: صندوق ذخیره ارزی می‌تواند بخشی از منابعش را به این منظور اختصاص دهد. به واقع 2هزار و 500 شناور در بوشهر است که باید به شناورهای امروزی تبدیل شوند که حمل بار به صرفه باشد و بازار کار وسیعی را به وجود می‌آورد. یکی از مسائل مهم در این زمینه تامین مالی و فاینانس است.

شریعتمداری ادامه داد: باید علل و عوامل عقب‌ماندگی در این صنعت را واکاوی کنیم و تا جایی که ممکن است این عوامل را کمرنگ کنیم. در این باره باید از اهرم فشار استفاده کنیم و از همه مسوولان بخواهیم که در حل مشکل قدم بردارند. چنانچه سازندگان برای حل مشکلات پیش روی این صنعت پیشقدم شوند ما نیز باید حمایت کنیم و بهانه‌یی نداشته باشیم و این صنعت را حرکت دهیم. او یادآور شد: صنایع دریایی عام است و مهم‌ترین تمدن‌ها در کنار آب‌ها به وجود آمدند و جای تعجب است که از خرمشهر تا گواتر، مجموعه عظیمی در دسترس ما و خالی از سکنه و بدون امکانات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ممنوعیت واردات شناور زیر 100هزار تن به کشور گفت: کلنگ ساخت شهرک صنایع دریایی در سفر رییس‌جمهور در جنوب به زمین زده می‌شود و باید زیرساخت‌هایی به وجود آید و اراده‌یی برای حل مشکلات بر سر راه وجود داشته باشد. شریعتمداری تصویر آینده را نومیدانه و مایوس‌کننده ندانست و گفت: ما چهارمین تولیدکننده مهندس جهان هستیم و به عنوان نمونه کلونی ایرانیان امریکا پردانش‌ترین کلونی یک کشور خارجی در آن کشور است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نگاه توسعه دریامحور مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: مسیرهایی را پشت سر گذاشتیم اما باید سرعت خود را بیشتر کنیم. برنامه راهبردی صنایع دریایی در افق ۱۴۰۴را داریم که پایه بسیار خوبی برای ادامه مسیر است. شریعتمداری تصریح کرد: در این کمیته برنامه زمان‌بندی شده، هدف‌گذاری شده، عملیاتی، منظم و قابل سنجشی در سال ۹۷ برای توسعه صنایع دریایی تدوین و تا پایان فروردین ماه سال 98  باید ابلاغ شود‌ و صندوق توسعه صنایع دریایی در زمینه تامین مالی کلان این برنامه همکاری کند. او گفت: تا پایان فروردین ماه سند اصلاحیه قانون، برنامه عملیاتی یک‌ساله سال ۹۷ در بخش‌های مختلف برای توسعه صنایع دریایی باید تهیه و تنظیم شود.

 

ارسال نظر