3 پیشنهاد وزارت صنعت به مجلسی‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۳۱

صنعت|

در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۱۷هزارمیلیارد تومان ۲۴هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی جهت پرداخت تسهیلات به ۳۰هزار واحد تولیدی مد نظر قرار گرفته است. نکته قابل اشاره اینکه براساس آخرین آمار از زمان آغاز طرح رونق تولید تا پایان دی‌ ماه امسال ۱۱۷هزار و ۷۵۰میلیون ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شده که رقمی حدود ۵۹ درصد از تسهیلات ۲۰۰هزار میلیون ریالی در نظر گرفته شده است. حالا روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت 3 پیشنهاد را در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده تا به ترتیب «تسهیلات برای بخش‌خصوصی»، «تخصیص یارانه سود تسهیلات به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا» و نیز «ارائه اعتبارات یارانه‌دار و نوسازی صنایع» مدنظر قرار گیرد. به گزارش ایسنا، چندی پیش نیز محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از وضعیت واحدهای تولیدی کشور و با تاکید بر اینکه ۹۵درصد واحدهای تولیدی کشور صادراتی نیستند، اظهار کرد که واحدهای صنعتی موجود بیشتر برای تامین نیاز داخلی و جایگزینی واردات شکل گرفته‌اند؛ درحالی که باید با توسعه صادرات‌محور شوند؛ بنابراین نوسازی صنایع باید به طور جدی در دستور کار دولت قرار گیرد تا بتوان به سمت صادرات‌گرایی حرکت کرد. او همچنین تاکید کرد که به طور حتم باید شرایطی در کشور فراهم شود تا واحدها، بنگاه‌ها و شرکت‌های صادر‌کننده در اندازه‌های متوسط و بزرگ در کشور بیشتر به وجود آیند؛ چراکه ایجاد توقعی مربوط به اینکه همه واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ خودشان بتوانند محصولاتشان را به بازارهای خارجی صادرات کنند، مقدور نیست و چنانچه مقدور شود، باعث رقابت مخرب در بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

به همین منظور تاکنون 3 پیشنهاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تصویب تسهیلات برای بخش خصوصی، تخصیص «یارانه سود تسهیلات» به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا و ارائه کمک‌های فنی و اقتصادی برای پرداخت اعتبارات یارانه‌دار سیستم بانکی و نوسازی صنعتی کشور به مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ ارائه شده که جزئیات آن در ادامه آورده شده است.

«درخواست تصویب تسهیلات برای بخش‌ خصوصی در قالب بودجه ۹۷» پیشنهاد اول وزارت صنعتی‌ها به مجلس بود. در واقع شریعتمداری چندی پیش و پس از نشستی که با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشت، خواستار آن شد که تسهیلاتی در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ تصویب شود تا بخش خصوصی کشور و اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به همراه تشکل‌های صادراتی تخصصی بتوانند با حمایت نظام و دولت و از طریق منابع حمایتی و مشوق‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به سمت ایجاد شرکت‌های بزرگ صادر‌کننده حرکت کنند.

تخصیص «یارانه سود تسهیلات» به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا» نیز پیشنهاد دوم آنها بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده که تا در صورت موافقت، پیشنهاد تخصیص «یارانه سود تسهیلات» به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا» ارائه شود. در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است که واحدهای تولیدی صادرات‌گرا بتوانند از منابع بانکی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش با نرخ‌های ارزان‌تر بهره بگیرند. این درحالی است که سال ۱۳۹۶ با ترکیبی از منابع موجود در صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل تا حدود 13.5درصد نرخ سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا کاهش یافت. هر چند که این مساله در سال جاری مدنظر قرار گرفت اما در راستای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی صادرات‌گرا کافی نبود و باید قدم‌های بزرگ‌تری برای بخش مذکور برداشت که بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است تا تخصیص یارانه سود تسهیلات اعطایی برای واحدهای تولیدی صادرکننده را ارائه کند.

«ارائه اعتبارات یارانه‌دار و نوسازی صنایع» پیشنهاد سوم دولتی‌هاست. محمد شریعتمداری همچنین به تازگی اعلام کرد که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی منابعی تحت عنوان کمک‌های فنی و اقتصادی برای پرداخت اعتبارات یارانه‌دار سیستم بانکی و نوسازی صنعتی کشور در سال آینده فراهم می‌شود. باید خاطرنشان کرد که چندی پیش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تصویب تسهیلاتی در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی شد تا بخش خصوصی کشور به همراه تشکل‌های صادراتی بتوانند با کمک دولت به سمت ایجاد شرکت‌های بزرگ صادرکننده حرکت کنند. علاوه بر طرح رونق تولید در سال جاری قرار بر این بود که طرح ۱۰هزارمیلیارد تومانی برای نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی و نیز طرح ۱۰هزارمیلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد به عنوان 3 بسته حمایتی از تولید کشور در سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گیرد.

در این بین تاکنون تنها آمار دقیقی از پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی در طرح ۲۰هزارمیلیارد تومانی رونق تولید ارائه شده و هیچ آمار منتشر شده‌یی در ارتباط با پرداخت یا اختصاص تسهیلات مربوطه در طرح نوسازی و بهسازی صنایع و نیز طرح پرداخت تسهیلات برای حمایت از تولید و اشتغال ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام مربوطه نیست.

 

ارسال نظر