اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۶۱

4 محصول مشترک خودرویی وارد بازار می‌شود

ایرنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای طرح جایگزینی 202هزار و 500 خودرو فرسوده در 3سال افزود: با تاکید و دستور رییس‌جمهوری مقرر شده وزارت نفت در این زمینه همکاری و حضور جدی داشته و تامین مالی این پروژه عظیم (مگاپروژه) را به انجام برساند. منصور معظمی اظهار کرد: تعداد خودروهای جایگزین شده در 3سال اجرای طرح، 202هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته توسط دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از 7میلیارد دلار) برآورد شده است. معظمی ادامه داد: مقرر شده وزارت نفت از محل فروش نفت خام و سایر فرآورده‌ها و بر اساس مکانیسمی که خودش طراحی می‌کند، بخشی از منابع مالی آن را تامین کند. به گفته این مقام مسوول 50درصد منابع این پروژه عظیم از سوی دولت و 30درصد از سوی بانک‌ها تامین شده و 20 درصد باقیمانده نیز آورده نقدی افراد و متقاضیان خواهد بود.

معظمی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا خبر داد: سال آینده 4محصول مشترک خودروسازی ایران و شرکت‌های خارجی وارد بازار می‌شود. به گفته او یکی از اتفاقاتی که در حوزه خودروسازی کشور پس از برجام رخ داد، عقد 6قرارداد خودروسازی با شرکت‌های بین‌المللی بود. به گفته وی، محصول یکی از این قراردادها اکنون وارد بازار خودرو شده و خودرو مشترک بین «سیتروئن و سایپا» نیز سال آینده وارد بازار می‌شود. رییس ایدرو با اشاره به درخواست سرمایه‌گذاری در بخش خودروسازی افزود: اکنون بیشتر برندهای خودروسازی در ایران برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند که سرمایه‌گذاری این برندها با مشارکت 50درصد است.

معظمی اظهار کرد: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که از موهبت برجام حداکثر استفاده را کرده و تولید‌کنندگان خودرو از این فرصت استفاده کرده‌اند. به گفته او نزدیک به 1.8میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خودروسازی ایران انجام شده یا در حال انجام است.

تغییر مدیرعامل منطقه آزاد ارس

ایسنا| مرتضی بانک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محسن نریمان را به عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس منصوب کرد. در متن این حکم آمده است که با استناد ماده (۶) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با توجه به تفویض اختیار ریاست محترم جمهوری و نظر به سوابق و تجربیات ارزشمندتان به موجب این ابلاغ به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس منصوب می‌شوید.

همچنین در ادامه این حکم آمده است: تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و مدیریت به منظور گسترش و تسهیل تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین انتقال فناوری‌های پیشرفته، ارتقای جایگاه منطقه به عنوان قطب صنعتی، حضور فعال در بازارهای منطقه‌یی و جهانی و ارتقای سطح اشتغال و مشارکت جامعه محلی در برنامه‌های توسعه و پیشرفت منطقه از مهم‌ترین وظایفی است که از جنابعالی انتظار می‌رود. حال ضمن تعامل و هماهنگی با دبیرخانه شورا، اعضای محترم هیات مدیره سازمان و بهره‌گیری از تجارب مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی موفق دنیا در انجام بهینه آن نهایت مساعی لازم را معمول دارید.

تبادل مالی «غیر بانکی» با 4 کشور ممنوع است

فارس| سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: طبق بخشنامه ابلاغی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور انجام ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع است. بر اساس این ابلاغیه کلیه وارد‌کنندگان موظفند، کالاهای وارداتی از کشورهای مذکور را صرفا از طریق سیستم بانکی یعنی گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی یا حواله با رعایت مقررات مربوط وارد کنند. از این‌رو بخشنامه به شکل زیر توسط سازمان توسعه تجارت بررسی می‌شود: در صورتی که «کشور ذی‌نفع» یا «کشور تولیدکننده» برابر با چین، هند، کره‌جنوبی یا ترکیه بوده و «نوع عملیات ارزی» برابر با غیربانکی باشد، پرونده در مرحله استعلام ضوابط توسط سازمان توسعه تجارت مورد تایید قرار نمی‌گیرد و امکان ادامه فرآیند برای آن پرونده وجود نخواهد داشت.

فروش فوق‌العاده تا ۲۷ اسفندماه

صداو سیما| رییس اتاق اصناف ایران گفت: فروش‌های فوق‌العاده تا روز ۲۷ اسفندماه و نمایشگاه‌ها از ۹ تا ۱۹ اسفندماه در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد. همچنین در دیگر شهرها نیز برحسب تشخیص اتاق‌های اصناف و با تایید فرمانداری و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود. علی فاضلی اظهار کرد که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هیچ کالا و خدماتی تا پایان فروردین سال آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و 5نمایشگاه بهاره برای عرضه مستقیم نیازمندی‌های مردم با حداقل ۱۵ تا ۲۰درصد تخفیف پیش‌بینی کرده‌ایم.

فاضلی تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ هزار دستفروش در سطح شهرهای کشور داریم که لازم است، ساماندهی شوند. او درباره ساماندهی صنوف بدون پروانه کسب گفت: در تلاشیم تا تعدادی از واحدهایی که بدون پروانه هستند را ساماندهی و آنها را تحت پوشش در بخش‌های نمایشگاهی قرار دهیم. او در ادامه افزود: تمام مجموعه‌های اقتصادی، اجتماعی و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا این مهم به سرانجام برسد. در برنامه توسعه پنجم به امر ساماندهی واحدهای صنفی پرداخته شد که متاسفانه این سازماندهی انجام نشد که امیدواریم در نخستین جلسه هیات عالی نظارت کشور با حضور وزرا طرحی که اتاق اصناف ایران تهیه کرده ارائه و تایید تا درباره واحدهای بدون مجوز تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

 

 

ارسال نظر