اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۰۷

رشد صادرات صنایع غذایی

ایرنا| ارزش صادرات محصولات غذایی کشور در 8 ‌ماه نخست سال جاری حدود 2میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ارزش حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلاری در سال گذشته 20درصد افزایش نشان می‌دهد. در این باره مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سال گذشته در مجموع 2میلیارد و 500 میلیون دلار محصولات صنایع غذایی ایران به خارج صادر شد و امسال درصدد ارتقای این رقم به 3میلیارد دلار هستیم. مهدی صادقی‌نیارکی گفت: صادرات محصولات صنایع غذایی کشور از نظر حجم 3.1درصد و از نظر ارزش 7درصد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. او بیان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که در این صنعت، خام فروشی انجام نمی‌گیرد و پس از ایجاد ارزش افزوده، محصول نهایی صادر می‌شود. صادقی‌نیارکی افزود: بیشترین صادرات در حوزه محصولات غذایی کشور مربوط به فرآورده‌های لبنی و بستنی است و جایگاه بعدی نیز در اختیار صنعت شیرینی و شکلات است. او اظهار کرد: 59 درصد صادرات کشور در زمینه محصولات غذایی و آشامیدنی به کشور عراق و 40درصد نیز به افغانستان بوده است.

صادرات میلگرد به انگلیس

تسنیم| یک منبع آگاه در شرکت فولاد اصفهان گفت، این شرکت نخستین محموله میلگرد خود را به انگلیس صادر کرده است. به گزارش پایگاه خبری پلاتس، این قرارداد برای صدور 5 هزار تن میلگرد به قیمت 505 دلار در هر تن با شرایط تحویل روی عرشه در بنادر جنوبی در ماه اکتبر منعقد شده بود. این منبع آگاه گفت: موعد این محموله اواخر ژانویه 2018 است و اکنون آماده ارسال است. او افزود: قراردادهای دیگری نیز برای همان مقصد تقریبا نهایی شده درحالی که یک محموله دیگر به مقصد اسکاتلند درحال مذاکره است. پیش از این شرکت اسکو به عنوان نخستین شرکت فولادسازی ایرانی موفق شده بود، استاندارد دولت انگلیس را برای بیلت‌ها و میلگردهای فولادی تولیدی خود کسب کند. بر این اساس طی 9ماه منتهی به مارس 2018 حدود 50 درصد از تولیدات شرکت به کشورهای بلژیک، هلند، سودان، مصر، تایلند، پاکستان، عمان، امارات و دیگر مناطق خاورمیانه صادر شده است.

میزان تولید مس کاتد

ایرنا| سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) اعلام کرد: در 9ماه سال جاری بالغ بر 105هزار و 917تن مس کاتد و 130هزار و 197تن مس ‌اند در کارخانه‌های سرچشمه و میدوک(کرمان) و سونگون(آذربایجان‌شرقی) تولید شد. بر پایه جداول آماری سازمان مزبور طی دوره 9ماه سال گذشته 145هزار و 963تن مس کاتد تولید شد و مجموع تولید سال گذشته در این زمینه به رقم 192هزار و 650 تن رسید. در بازه زمانی یاد شده، کل استخراج سنگ مس به رقم 126میلیون و 221هزار و 596 تن رسید و سنگ سولفیدی برداشت شده از معادن یاد شده به رقم 38میلیون و 692 هزار و 752تن رسید. در این زمینه احمدمراد علیزاده، مدیرعامل شرکت مس ایران گفت: افت قیمت مس بین سال‌های 90تا 95 به وجود آمد و در واقع فروش این شرکت با متوسط قیمت 5 هزار دلار به ازای هر تن به 7هزارمیلیارد تومان رسید. به گفته او، رشد قیمت مس از اواخر 1395 آغاز شد که تاکنون نیز ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود، فروش امسال شرکت مس به 8 هزارمیلیارد تومان برسد. بر پایه آمار سازمان ایمیدرو طی دوره 9ماه امسال 851 هزار و 917تن کنسانتره مس تولید شد، این میزان در مدت مشابه سال گذشته 789هزار و 691 تن بود. کل کنسانتره تولید شده نیز در سال 95 به رقم یک میلیون و 46هزار و 151تن رسید. اکنون ذخایر معدنی مس دنیا از مرز 720میلیون تن مس محتوی فراتر رفته و ایران با داشتن ذخیره بیش از 22میلیون تن مس محتوی حدود 1.3درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در اختیار دارد.

رد پای رکود در صنایع

فارس| رییس سابق کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: چنانچه صادرات نفت نبود، نمی‌توانستیم از رشد اقتصادی حرفی بزنیم زیرا رکود هنوز باقی است. سیدرضی حاجی‌آقامیری افزود: نرخ 13.5تا 14.5درصدی سود تسهیلات برای صادرکنندگان با توجه به سود اندک صادرات مناسب نیست. او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی دولت فراوان است، گفت: از دولت هم نمی‌توان انتظار داشت که نرخ سود تسهیلات را به نرخ تورم برساند. رییس سابق کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه تسهیلات صادراتی به ذی‌نفعان واقعی نیست، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از اقتصاد ایران دولتی یا خصولتی است بنابراین بنگاه‌های کوچک که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. حاجی‌آقامیری با بیان اینکه تغییر وضعیت صادرات و بهبود آن بستگی به تغییر کل نظام اقتصادی کشور دارد، گفت: تا زمانی که بخش خصوصی گسترش نیابد و دولتی‌ها و خصولتی‌ها فعالیت اقتصادی کنند شاهد همین اقتصاد هستیم. او در مورد وضعیت مبادلات بانکی پس از برجام گفت: با امضای برجام گشایش‌هایی در مراودات بانکی ایجاد شد اما به آنچه مورد انتظار بود، دست نیافتیم.

 

ارسال نظر