برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۰۶

رییس خانه معدن ایران معتقد است: برجام در حقیقت فصلی نو در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و باید آن را نقطه آغازین، مهم و بسترساز در اصلاح ساختار اقتصادی ایران دانست چراکه بخشی از سیاست هوشمندانه نظام به حساب می‌آید. به گزارش ایرنا، محمدرضا بهرامن اظهار کرد که برجام در عرصه اقتصادی خطرات بزرگی را رفع و حتی مدیریت کرده است. او تصریح کرد: واقعیتی که امروز می‌توان با کمترین تردید ابراز داشت، توافق برجام و به دنبال آن برداشته شدن تحریم‌ها شرایط مطلوب‌تری در اقتصاد کشور به وجود آورده و اکنون فعالان اقتصادی می‌توانند فصل جدیدی از همکاری‌ها را دنبال کنند. به گفته بهرامن پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) هیات‌های تجاری زیادی به ایران آمدند و می‌توان به این موضوع اعتراف کرد که برجام باعث خروج کشور از یک دوران رکود بود؛ رکودی که از سال 1393 آغاز شد و تا 1395 تداوم یافت.

رییس خانه معدن یادآور شد: برجام پیامد کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن را که به تبعیت از آن و متناسب با شرایط کاهش نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات را موجب شد و از بروز مجدد بحران ارزی مانند آنچه در سال 1391 روی داد، جلوگیری کرد. او گفت: شرایط مزبور درحالی رخ داد که کاهش شدید درآمدهای نفتی را شاهد بودیم بنابراین، این شرایط را می‌توان مهم‌ترین آثار برجام دانست.

بهرامن معتقد است: توافق برجام را می‌توان در حقیقت رویدادی دانست که سبب شد پس از 3سال دوری کامل از نظام مالی و اقتصادی جهان علاوه بر تحریم‌های ناجوانمردانه که در بدنه چرخه تولید کشور حاکم شده بود، ایران بار دیگر ارتباط خود را با دنیا از سر گرفته و گسترش دهد. به گفته او پس از دوری چند ساله کشورمان از بازارهای جهانی اینک می‌توان گفت که به نتیجه رسیدن این مذاکرات و در پی آن برداشته شدن تحریم‌ها شرایط مطلوب‌تری در اقتصاد کشور به وجود آورده و فعالان اقتصادی قادر خواهند شد تا در شرایط کنونی و پس از دوری چند ساله خود از بازارهای جهانی، دور تازه‌یی از همکاری‌ها را برای رشد و توسعه کشور آغاز کنند. بهرامن اضافه کرد: اکنون همه بخش‌های اقتصادی تلاش می‌کنند تا از فرصت‌های پسابرجام بهره‌برداری لازم را به عمل آورند که در این میان بخش معدن به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی با مزیت‌های ویژه است و فعالان این بخش در نظر دارند در موقعیت موجود با توجه به ساختار زمین‌شناسی ایران با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کسب وکار خود رونق بیشتری بخشند. او تاکید کرد: دوران بعد از برجام با یک مدیریت صحیح و داشتن برنامه راهبردی قابل اجرا در کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی می‌تواند به نقطه عطف مثبتی در رشد و توسعه صنعت کشور منجر شود.

 

ارسال نظر