نقش برندها در جایگاه کشور

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۰۵

معاون توسعه‌ صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ تجارت ایران عصر پنج‌شنبه مهمان نخستین جشنواره تخصصی توانمندی‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و دارویی استان فارس بود. این مقام مسوول تجاری با اشاره به اهمیت برند به عوامل موثر بر برند و تاثیر برندسازی در فعالیت‌های اقتصادی پرداخت. محمدرضا مولودی اعتقاد دارد که امروز دیگر بانک‌ها تعیین‌کننده جایگاه نیستند و برندها جایگاه کشورها را تعیین می‌کنند. به گزارش ایسنا، این مقام مسوول دولتی با بیان اینکه طبق مصوبه‌ دولت، سازمان توسعه‌ تجارت تنها سازمان مسوول در موضوع برند است، گفت: امروز مرغوبیت جای خود را به محبوبیت داده و محبوبیت تنها بخشی از هویت کالا را شامل می‌شود. او با تاکید بر اینکه امروز ساختار تجاری دنیا درحال تغییر است، گفت: بعد از سال 2008و بروز بحران اقتصادی در امریکا، حجم 19.5میلیاردی تجارت جهانی به 16میلیارد دلار کاهش یافت و این تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد و ناگزیر کرد تا به دنبال بازارهای هدف جدید باشند.

او با بیان اینکه 80 درصد از تولیدهای جهان توسط 20درصد از کشورها انجام می‌شود، گفت: امروز تولیدکنندگان بزرگ جهانی به سمت کشورهای جنوب تمایل پیدا کرده‌اند و به سمتی حرکت می‌کنیم که برندهای برتر جهان همسایه دیوار به دیوار ما خواهند بود. مولودی با تاکید بر اینکه تحقق، تقویت و توسعه‌ برند 3حلقه دارد، تاکید کرد که چنانچه تنها یکی از این 3حلقه وجود نداشته باشد به حتم مسیر کامل نخواهد شد. این صاحب‌نظر با تصریح اینکه در موضوع برند، ایران هیچ برنامه‌ مدونی ندارد به جایگاه بالای ایران به لحاظ شاخص‌های جی‌دی‌پی اشاره و اضافه کرد که ایران دارای ذخایر انرژی بالا، اقلیم و منابع تاریخی بسیار مطلوب و بازاری با حجم و اندازه مناسب است. مولودی گفت: دولت باید به موضوع برند ورود کند؛ چراکه در جهان ارزش برند باعث ارتقا می‌شود اما در ایران این موضوع عکس است؛ ما برندهای خوبی در کشور داریم اما همه صاحبان برندها می‌گویند، وقتی به بازارهای جهانی ورود می‌کنیم از ما سوال می‌شود که آیا می‌توانید مارک(ساخت ایران) را از کالاها حذف کنید؟

این مقام مسوول با بیان اینکه صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری به همراه حاکمیت، مردم و میراث فرهنگی و تاریخی 6 ضلعی تعیین جایگاه برند ملی محسوب می‌شود، گفت: ایران به لحاظ قدرت نظامی دوازدهمین کشور جهان و به لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی و مردم نیز جایگاهی بسیار بالا در جهان دارد؛ اما این 3موضوع تنها 21درصد از کل تاثیرگذاری این 6 ضلعی و صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری 79درصد دیگر را شامل می‌شود. معاون سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد که برای ارتقای جایگاه برند ملی باید به دنبال رشد 3ضلع توریسم، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم. مولودی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش و کارگاه و نشست‌های مختلف منجر به موفقیت نخواهد شد، گفت: باید دولت در وهله اول برای ژنرال‌های عرصه‌ اقتصادی و برندها امتیازی ویژه قائل شود.

 

 

ارسال نظر