تجارت معدنی ایران با چین

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۰۸

معدن|

معدنکاران ایرانی در 7ماهه سال مالی جاری (مارس تا اکتبر) با صادرات بیش از 12.44میلیون تن تولیدات معدنی به چین حدود 1.08میلیارد دلار فروش داشته‌اند. به گزارش پایگاه اتاق تهران و به نقل از سایت خبری کشتیرانی یونان، بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طی این مدت واردات مواد معدنی 775.271 تن به ارزش 669.56 میلیون دلار بوده که این رقم تراز تجارت معدنی ایران با چین را به دامنه‌یی مثبت ارتقا می‌دهد. در این دوره 7ماهه سنگ‌آهن با صادراتی معادل 10.47میلیون تن با ارزش 584.25 میلیون دلار اصلی‌ترین کالای معدنی صادراتی ایران به چین بوده است.

کیوان جعفری‌طهرانی عضو هیات‌مدیره و رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت که در حال حاضر ایران با سه پله سقوط نسبت به سال 2013 هفتمین صادرکننده سنگ‌آهن به چین به شمار می‌رود. به گفته تهرانی سهم ایران از بازار واردات سنگ‌آهن چین در سال 2013 بین 2.3 تا 2.5درصد بوده است. ایران در آن سال 23.5میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرد که بیش از 90درصد آن راهی چین شد.

با این حال معیارها در بازار چین تغییر کرده است. افزایش تقاضا در میان سایر تولیدات معدنی در کنار سیاست‌های نوین زیست‌محیطی چین، عرضه داخلی را دچار کاهش کرده است. این عوامل می‌توانند به کاهش محسوس صادرات فولاد چین منجر شود؛ همان‌طور که صادرات 150میلیون تنی فولاد چین در سال 2016 به بیش از نصف در سال جاری کاهش یافته است. به گزارش بلومبرگ سیاست مقابله با آلودگی که دولت چین اتخاذ کرده، موجب شده است کیفیت هوای پکن بنا بر برآورد موسسه گلدمن‌ساکس 41درصد ارتقا یابد. افزایش بهای فولاد و کاهش تولید آن در چین برای کارخانه‌ها در این کشور که نیمی از عرضه جهانی را در اختیار دارند، خبری قابل توجه است که حتی بر کارخانه‌های تولید فولاد در ایران نیز تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث انتفاع آنان شود.

بهادر احرامیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز عنوان کرده که در سال جاری برای نخستین ‌بار از ایران فولاد به چین صادر شده است. در 7ماهه سال مالی جاری، ایران بیش از 245هزار تن فولاد به چین صادر کرد که از این بابت 22.86 میلیون دلار درآمد داشته است. غول‌های بزرگ فولاد در این مدت صادرات فولاد خود به ایران را کاهش داده‌اند با این حال آمار نشان می‌دهد در این مدت 519هزار تن فولاد چینی به ارزش 434.4میلیون دلار وارد ایران شده است. ایران در یک دوره 7ماهه مورد بررسی قرار گرفته که 29.6میلیون تن مواد معدنی صادر کرد که ارزش این میزان صادرات به 3.89میلیارد دلار می‌رسد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجم 21درصد و از لحاظ ارزش 15درصد افزایش را نشان می‌دهد. فولاد و تولیدات آن بخش اعظم این حجم صادرات را شامل می‌شود که در این میان فولاد و سایر تولیدات مرتبط با آن با حجمی معادل 3.8 میلیون تن به ارزش 1.63 میلیارد دلار بیشترین میزان این صادرات را به خود اختصاص داده که از نظر وزن 55درصد و از نظر ارزش 10درصد افزایش یافته است.

در این مدت واردات مواد معدنی با حجمی معادل 3.5 میلیون تن و ارزش 2.27 میلیارد دلار به ترتیب از نظر حجم و ارزش 28درصد و 17درصد کاهش داشته‌اند. فولاد و محصولات فولادی اصلی‌ترین قلم وارداتی باقی‌مانده و با بیش از 2.6میلیون تن به ارزش 1.6میلیارد دلار، 3درصد افزایش در وزن و 6 درصد کاهش در ارزش را تجربه کرده است.

 

 

ارسال نظر