کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۹۳

 دعوت زنگنه از خصوصی‌های چین

ایرنا  وزیر نفت، روابط ایران و چین را در بخش انرژی گسترده دانست و از بخش خصوصی چین برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد. بیژن زنگنه، شامگاه سه‌شنبه در دیدار با «ونگ یانگ گئو» رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین اظهار کرد: ایران و چین روابط گسترده و بسیار مستحکمی در بخش‌های مختلف بخش انرژی با شرکت‌های چینی دارند. وی ابراز امیدواری کرد که این سفر سبب توسعه و تحکیم این روابط شود و در کنار افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرکت‌های چینی در ایران باشیم. همچنین رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین در این دیدار به روابط گسترده ایران و چین اشاره کرد و افزود: چین دارای کمبود منابع انرژی است و این در حالی است که ایران، دوست قدیمی‌مان منابع غنی نفت و گاز دارد که این می‌تواند به گسترش روابط دو کشور کمک کند. وی با بیان اینکه روابط رو به رشد ایران و چین با همه سختی‌ها ادامه یافت، افزود: ایران و چین می‌توانند در زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران، نفت و پتروشیمی با یکدیگر همکاری کنند. مبادلات تجاری ایران و چین پارسال 31درصد رشد داشته است. در دیدار روسای جمهوری دو کشور قرار بر این شد تا سطح مبادلات تجاری تهران-پکن تا 600میلیارد دلار در سال برسد.  

 تفاهمنامه با گازپروم در ال‌ان‌جی

ایسنا  وزارت نفت با شرکت روسی گازپروم دو تفاهمنامه همکاری امضا کردند. ظهر روز گذشته دو یادداشت تفاهمنامه برای مطالعه ساخت و عملیاتی کردن پروژه ایران ال‌ان‌جی و همچنین در مورد نقشه راه گاز در جمهوری اسلامی بین وزارت نفت و شرکت روسی گازپروم امضا شد. این مراسم با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و الکسی میلر مدیرعامل گازپروم در ساختمان وزارت نفت برگزار شد. دو کشور همچنین یادداشت تفاهمی را نیز درباره نقشه راه گاز در ایران به امضا رساندند.

 نبود ردیف بودجه برای اصلاح شبکه آبرسانی

ایرنا  مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب در کشور به صورت محلی ساخته می‌شود. حمیدرضا جانباز دیروز اظهار کرد: روند حرکت ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور به‌گونه‌یی است که به سمت ساخت تصفیه‌خانه‌های محلی پیش می‌رود.  مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های مهم امروز در کشور، بحث آب و بحران آن است که باید علاوه بر جلوگیری از آلوده شدن منابع آب‌های زیرزمینی توسط فاضلاب، بهینه مصرف کردن هم در اولویت قرار گیرد. وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در کشور و به خصوص در نطنز مهم است، بحث اصلاح شبکه آبرسانی است. جانباز خاطرنشان کرد: تامین اعتبار اصلاح و بهسازی شبکه‌های آب آشامیدنی در کشور از محل بودجه‌های استانی تامین می‌شود و منبعی برای تامین در اختیار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیست.

 کمبود پول، مانع برق زلزله‌زده‌ها نشود

پاون  قائم‌مقام وزیر نیرو در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بر تداوم کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده تا پایداری و بازسازی کامل شبکه‌های آب و برق تاکید کرد. «ستار محمودی» قائم‌مقام وزیر نیرو دیروز (چهارشنبه) در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در جلسه شورای اداری فرمانداری قصر شیرین حضور یافت و اظهار داشت: همکاران ما در صنعت آب و برق در همان ساعات اولیه زلزله در حالت آماده‌باش بوده و برای بازسازی‌های زیرساخت‌های آب و برق منطقه وارد عمل شدند. وی افزود: هدف اولیه ما تامین آب مورد نیاز زلزله‌زدگان و در مرحله بعد تامین آب پایدار برای این منطقه است و مطمئنا تا زمانی که این امر محقق نشده از پای نمی‌نشینیم و حرکت جهادی خود را ادامه می‌دهیم. وی تاکید کرد: کمبود منابع مالی و سختی کار به هیچ وجه نباید باعث شود تا روند آبرسانی و برق‌رسانی پایدار در مناطق زلزله‌زده دچار کندی شود. قائم‌مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به همکاران صنعت برق که در این منطقه فعال هستند، توصیه می‌شود که در کنار امر برق‌رسانی به بحث امنیت مردم و عواملی که باعث آتش‌سوزی ناشی از جرقه زدن یا اتصالی برق شود، توجه ویژه داشته باشند.

 افزایش روان‌‌آب‌های سطحی ارومیه

ایسنا  حجم روان ‌‌آب‌های سطحی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در 2ماه ابتدایی سال آبی جاری 11درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی، شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای مهرماه تا آبان‌ماه سال جاری، حجم روان آب‌های کشور را 3 میلیارد و 209میلیون مترمکعب اعلام کرد. این گزارش می‌افزاید: این حجم از روان آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 3 میلیاردو 819میلیون مترمکعب، 16درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، بیشترین حجم روان آب در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با حجم یک میلیارد و 682 میلیون متر مکعب بوده است. حوضه‌های آبریز دریای خزر با 660میلیون، مرکزی با 577میلیون، دریاچه ارومیه با 169میلیون، قره‌قوم با 117میلیون و مرزی شرق با 6میلیون مترمکعب حجم روان آب به ترتیب پس از حوضه آبریز خلیج‌فارس، رتبه‌های دوم تا ششم را از نظر حجم بارش به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش حاکی از آن است که حجم روان آب‌های حوضه‌های آبریز دریای خزر، دریاچه ارومیه و مرکزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 2، 11 و 13درصد افزایش داشته است. گفتنی است، حجم روان آب‌ حوضه‌های آبریز خلیج‌فارس، مرزی شرق و قره‌قوم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 27، 77 و 32درصد کاهش داشته است.

 

 

ارسال نظر