ضرورت شناسایی متخلفان کارت‌های بازرگانی

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۹۶
ضرورت شناسایی متخلفان کارت‌های بازرگانی

تجارت  

دردسرهای کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف هنوز ادامه دارد. در اواخر مهر ماه سال جاری سیدکامل تقوی‌نژاد، رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به طلب 12هزارمیلیارد تومانی سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود:«این مالیات مربوط به کسانی است که در سال‌های گذشته از کارت بازرگانی یک ‌بار مصرف استفاده و مالیات پرداخت نکرده‌اند.» هر چند که مشخص است پشت پرده کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف چه کسانی هستند اما حالا با گذشت یک ماه از سخنان این مقام مسوول، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز در تازه‌ترین سخنانش گفته است:«پشت پرده کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی مشخص است و اسناد آن ازجمله وکالتنامه‌ها، صلح‌نامه‌ها و امثال آن در گمرک وجود دارد و در این مرحله دیگر از عهده اتاق‌ها کاری برنمی‌آید و دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند.» فعالان اقتصادی می‌گویند که شناسایی این افراد کار سختی نیست و با یک هماهنگی بین دستگاهی می‌توان افراد متخلف را شناسایی و اقتصاد را به سمت شفاف‌سازی سوق داد.

به گزارش فارس، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران در مورد وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی و اقدامات اتاق بازرگانی برای جلوگیری از سوءاستفاده از این کارت‌ها گفت: شرایط صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات درج شده و اتاق ایران برابر ضوابط آیین‌نامه که مصوب هیات وزیران است، عمل می‌کند. مظفر علیخانی اظهار کرد: برای صدور هر کارت بازرگانی همکاران ما در اتاق بازرگانی سراسر کشور فرآیند صدور اسناد و مدارک مثبته را که به صورت آنلاین توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و نیز توسط سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از وزارت صنعت صادر شده را کنترل می‌کنند و در صورت لزوم اسناد کاغذی هم دریافت و بررسی می‌شود.

او افزود: بنابراین هر کارت بازرگانی که توسط اتاق ایران پرونده آن تشکیل و نهایی می‌شود هم به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مدیریت یکپارچه فرآیندهای صدور و تمدید کارت بازرگانی و هم به صورت فیزیکی بررسی می‌شود و در صورتی که مدارک درست و صحیح باشد، کارت صادر می‌شود.

علیخانی با تاکید بر اینکه هر سازمان و هر وزارتخانه‌یی مسوول کار خودش است، گفت: ما به عنوان اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزارتخانه‌یی که مسوولیت سیاست‌گذاری در تجارت فرامرزی را بر عهده دارد، وظیفه داریم تا زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل و توسعه تجارت فرامرزی را فراهم کنیم که یکی از این پیش‌نیازها برای مبادرت به امر تجارت فرامرزی به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات کارت بازرگانی است که اتاق موظف است به استناد این ماده و ماده 10 آیین‌نامه مزبور با همکاری و نظارت عالیه وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت‌ها را صادر کند و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.

 وظیفه دولت برای وصول مطالبات مالیاتی

به گفته علیخانی؛ اما اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول وصول مالیات نیستند و دولت برای وصول مطالبات مالیاتی، تامین اجتماعی و امثال آن قوانین و مقررات و ابزارهای متعددی دارد و از طریق مراجع قانونی، مسدود کردن حساب‌ها و مانند آن می‌تواند حقوق دیوانی را استیفا کند. او با بیان اینکه 12هزارمیلیارد تومان فرار مالیاتی از ناحیه کارت‌های بازرگانی یک ‌بار مصرف که توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان شده دارای دوره زمانی مشخصی نیست، افزود: می‌توان گفت این طلب از گذشته تاکنون است. وقتی یک طلبی بدون بازه زمانی مطرح می‌شود این اشتباه پیش می‌آید که این رقم مالیات وصول نشده ممکن است مربوط به یکی دو سال گذشته باشد. او افزود: لازم است بیان کنم از زمانی که سامانه مدیریت یکپارچه کارت‌های بازرگانی ایجاد شده و کارت‌های هوشمند صادر می‌شوند و نظام رتبه‌بندی برقرار شده است از زمانی که نظارت‌های دقیق‌تری مجموعه همکاران ما در استان‌ها به عمل آوردند و نیز ایجاد سامانه جامع گمرکی توسط گمرک ایران به‌ شدت فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کرده است.

به گفته علیخانی؛ قبل از اینکه اتاق فرآیند صدور کارت بازرگانی را انجام دهد، فرد متقاضی چه شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی باید به اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان یک فعال اقتصادی و بازرگان مراجعه و در دفتر ثبت‌نام تجاری ثبت‌نام کند و سرمایه و شرایط خود را آنجا به ثبت برساند و وقتی برای درخواست صدور کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی مراجعه می‌کند باید مشخصات خود را به عنوان یک فعال اقتصادی به ثبت رسانده باشد و گواهی ثبت‌نام در دفتر ثبت تجاری را به ما ارائه دهد.  معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: پس اتاق بازرگانی هم در ارتباط با نداشتن سوءپیشینه کیفری موثر و عدم ورشکستگی متقاضی و در ارتباط با محل کسب هم از سامانه مربوط در ثبت اسناد و املاک استعلام می‌کند. او افزود: موضوع دیگر اینکه اتاق بازرگانی ایران در اتاق‌های استان‌ها به روش‌های مختلف تلاش می‌کند که احراز صلاحیت حرفه‌یی را در زمینه صادرات و واردات بتواند کسب کند و طبیعتا مدرک تحصیلی، دانش و پیشینه تجاری فرد، محل کسب و فعالیت‌های حرفه‌یی در حوزه تشکلی و در صورت لزوم گروهی از همکاران ما یک مصاحبه تخصصی با فرد متقاضی کارت بازرگانی انجام می‌دهد و به عبارتی از تمامی ابزارهای ممکن برای پیشگیری از انحرافات احتمالی استفاده می‌کنیم.

علیخانی بیان کرد: البته برخی سخت‌گیری‌هایی که از ناحیه اتاق ایران برای صدور کارت بازرگانی اعمال می‌شود مطابق با آیین‌نامه نیست و حتی در این ارتباطات باید به ارباب رجوع و دستگاه‌های نظارتی جوابگو باشد که معتقدند ما بیش از اختیارات قانونی خود در این زمینه سخت‌گیری می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه اتاق ایران رأسا در جریان سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی قرار نمی‌گیرد و در درجه اول گمرک متوجه این مساله می‌شود، افزود: افرادی هستند که براساس وکالتنامه‌های محضری و صلح‌نامه زمینه استفاده فرد دیگری را از کارت‌ بازرگانی خود فراهم می‌کنند و درخصوص دادن وکالت استفاده از کارت بازرگانی به غیر، مراجع ذی‌ربط و صاحبنظران حوزه حقوق معتقدند که این امر اختیاری است و قانونی مدنی به شهروندان این اختیار را داده است و کسی نمی‌تواند این حق را بگیرد. به گفته علیخانی؛ مواردی که گمرک درخصوص سوءاستفاده از کارت بازرگانی به اتاق ایران معرفی کرده که شاید بیش از 2هزار مورد باشد که توسط اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت باطل شده است.

 

ارسال نظر