آمادگی مجارستان برای سرمایه‌گذاری در 50 پروژه وزارت صنعتی و تجاری

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۱۴

صنعت   وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعلام آمادگی مجارستان برای سرمایه‌گذاری در 50 طرح و پروژه اولویت‌دار تعریف شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی نیز مذاکرات دو کشور ادامه دارد. به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری پس از دیدار با وزیر اقتصاد مجارستان، تصریح کرد: در این دیدار موضوع همکاری‌های ایران با کشورهای عضو گروه چهار مانند مجارستان، لهستان و کرواسی مطرح شد که مورد استقبال وزیر اقتصاد مجارستان نیز قرار گرفت و زمینه‌های همکاری را در حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان یک کار جدید

مورد بررسی قرار دادیم که ایمیدرو از طرف ایران این مذاکرات را ادامه می‌دهد.  وی با اشاره به گفت‌وگو در زمینه‌های گوناگون همکاری‌های صنعتی به‌خصوص ساخت و تولید در داخل، افزود: باتوجه به تجربیات خوب کشور مجارستان در افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری، قرار شد تبادل اطلاعات در این زمینه نیز میان دو کشور انجام شود.

شریعتمداری با اعلام اینکه حجم مبادلات سال گذشته دو کشور نسبت به سال قبل آن 100درصد رشد داشته است، گفت: این نشانگر آغاز یک حرکت روبه جلو در توسعه روابط، بازگشت به روابط پیش از برجام و پیشی گرفتن از آن است که امیدواریم این مسیر را با قدم‌های تندتری ادامه دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حجم مبادلات دو کشور رقمی ناچیز در حدود 20میلیون دلار بوده که به 80 میلیون دلار رسیده، ادامه داد: با آغاز همکاری‌های صنعتی و ساخت مشترک این رقم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، در برخی حوزه‌های صنعتی مانند 50 طرح و پروژه اولویت‌دار که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده، وزیر اقتصاد مجارستان برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند و درخصوص همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی نیز مذاکرات ادامه دارد. شریعتمداری یادآور شد: هیات بانکی از مجارستان نیز به ایران آمده تا روابط بانکی میان دو کشور و ایجاد فعالیت‌های مشترک در این حوزه را

مورد بررسی قرار دهد. «میهایلی وارگا» نیز با اشاره به ثمربخش بودن گفت‌وگوهای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امکانات زیادی در ارتقای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و در روزهای اخیر نیز توافقنامه‌های زیادی در زمینه ترابری، اتوبوس‌سازی، تجهیزات پزشکی و داروسازی به امضا رسید. او با طرح اینکه درخصوص ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های پتروشیمی، داروسازی و صنایع معدنی نیز مذاکره انجام شد، افزود: در زمینه جهانگردی نیز پتانسیل‌های همکاری وجود دارد و مایلیم جهانگردان بیشتری از کشور مجارستان از مناطق دیدنی ایران بازدید کنند. «وارگا» با تاکید بر آمادگی برای تقویت و تشویق سرمایه‌گذاری متقابل در هر دو کشور تصریح کرد: مشکلی برای آغاز سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد، مذاکرات دوجانبه دیروز در اتاق بازرگانی ایران آغاز شد، تجار دو کشور تاکنون 4 توافقنامه امضا کردند، امروز بعدازظهر نیز با وزیر اقتصاد ایران یک توافقنامه درخصوص دفاع از حقوق سرمایه‌گذاری به امضا خواهیم رساند. وزیر اقتصاد مجارستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ما اهمیت زیادی دارد اتوبوس‌های ایکاروس دوباره در جاده‌های ایران به حرکت درآیند، در اروپا و در مجارستان از اتوبوس‌های برقی زیاد استفاده می‌شود و همکاری در ساخت مشترک اتوبوس‌های برقی را با ایران نیز مدنظر قرار دادیم.

 

ارسال نظر