اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۹

حرکت به سمت کسب‌وکارهای نوپا

شاتا   وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید شده را صنعتی دانست و گفت: راه‌اندازی فناوری‌های نوین و نوین‌سازی فعالیت‌های موجود باید به صورت همزمان در دستور کار قرار بگیرد و در استفاده از اینگونه فعالیت‌ها موضوع مهم اشتغال نیز فراموش نشود.محمد شریعتمداری در جلسه مشترک با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در تولید و اشتغال به خصوص در حوزه‌های صنعتی، افزود: باید سهم استفاده از منابع موجود کشور را به حداقل برسانیم و به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و کسب‌وکارهای نوین مانند استارت‌آپ‌ها با هدف دستیابی به بهره‌وری بیشتر حرکت کنیم.  وی با اعلام اینکه ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید شده موجود در کشور به صورت ۱۰۰درصد صنعتی هستند، تصریح کرد: از معاونان ذی‌ربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ام تا فعالیت‌های خود را در این حوزه برای حمایت از اینگونه فعالیت‌های نوآورانه بیشتر کنند. شریعتمداری حرکت در مسیر فعالیت‌های دانش‌بنیان و کسب‌و‌کارهای نوین را یک نیاز و ضرورت برای کشور توصیف کرد و گفت: به حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیاز داریم، تا بتوانیم فعالیت‌های خود را براین پایه استوار کنیم.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تاثیرگذاری ورود فناوری‌های نوین در زمینه اکتشاف معادن و پهنه‌های معدنی، تصریح کرد: در حوزه اینترنت اشیا و موضوع شهرک‌های صنعتی هوشمند نیز استفاده از اینگونه روش‌ها موثر خواهد بود. شریعتمداری شروع فناوری‌های نوین و نوین‌سازی فعالیت‌های موجود را دو اولویت استفاده از فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه دانست و یادآور شد: در همه صحنه‌ها باید به موضوع اشتغال توجه کرد و در استفاده از فناوری‌های نوین نیز این موضوع نباید فراموش شود. وی تاکید کرد: بنگاه‌ها برای ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر در تمامی مراحل فعالیت خود از مدیریت عملیات تا نرم‌افزارهای مورد استفاده و نیروی انسانی می‌توانند از فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند و وضعیت بهتری به دست آورند.  از آن‌سو، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز در این جلسه با اعلام اینکه در دو سال گذشته بیش از ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری جذب شده است، افزود: بروکراسی اداری و سیستم تامین مالی دو مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای فناورانه است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. سورنا ستاری کاهش هزینه‌ها و ورود تکنولوژی روز دنیا را دو مزیت استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین دانست.

فعالیت 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه

ایسنا   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم، گفت: به‌ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی داریم که این آمار برای کشورهای عقب‌افتاده است. سیدمحمود نوابی اظهار کرد: امروزه در کشور بسیاری از بنگاه‌ها در تبلیغات مدعی هستند، اما در ممیزی حاضر به شرکت نیستند. افرادی که حرفی برای گفتن و جرات در شرکت فرآیند ممیزی دارند در این‌گونه مراسم‌ها ثبت‌نام می‌کنند. او با بیان اینکه در استان اصفهان ۲۲ واحد در ممیزی شرکت کردند که ۱۴ واحد لوح حمایت از مصرف‌کنندگان را دریافت می‌کنند، افزود: تمام واحدها باید حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کنند و امیدوارم روزی را شاهد باشیم که بتوانیم متخلفان را معرفی کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به حق‌الناس توجه کنیم، ادامه داد: ۱۴ واحد این استان در سطح ملی تندیس و لوح دریافت کرده‌اند که این نشان از صنعتی بودن این استان است و البته انتظار هم از آن بالاست، امیدوارم با تبلیغات سالم در آینده شاهد همایش پرشورتری باشیم. او با بیان اینکه امروز دیگر مصرف‌کننده هر کالایی را مصرف نمی‌کند، ادامه داد: اول کیفیت، سپس خدمات پس از فروش و رعایت سلایق مشتری‌ها مهم است و در انتها قیمت مطرح می‌شود.

رشد دانش‌بنیان‌ها در مناطق آزاد

مهر   معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گزارش عملکرد مناطق آزاد درخصوص تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از موفقیت مناطق آزاد و گذر از کل اهداف سالانه در دوره

7 ماهه مناطق در این حوزه خبر داد. مهدی بازارگان گفت: استقرار این شرکت‌ها در 7 ماهه نخست سال نسبت به عملکرد سال ۹۵، حدود ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد و این رقم فراتر از برنامه ابلاغی با هدف ۲۰ درصدی در برنامه است و انتظار می‌رود مناطق آزاد در این بخش تا پایان سال نسبت به کل هدف تعیین شده عملکردی ۲۰۰ درصدی را تجربه کنند. او افزود: عملکرد این مناطق در بخش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نشان می‌دهد تا پایان سال ۹۵ تعداد ۲۰۰ شرکت در این مناطق تاسیس شده بوده (عملکرد سال ۹۵ برابر ۹۰ واحد) و برنامه تعیین شده در سال جاری، تاسیس ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور جدید در این مناطق است. بازارگان افزود: تا انتهای مهرماه سال 96 نیز ایجاد ۲۲ شرکت پیش‌بینی شده بود، در حالی که عملکرد 7 ماهه اول نشان می‌دهد ۶۲ شرکت دانش‌بنیان یعنی سه برابر تعداد هدف‌گذاری شده، در این بازه زمانی در مناطق آزاد جذب شده‌اند و مجموع واحدهای دانش‌بنیان و فناور مستقر در مناطق آزاد به ۲۶۲ واحد افزایش یافته است.

ضرورت رسوخ علم و فناوری در صنایع

ایرنا   معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش علم و فناوری در صنعت افزود: اقتصاد ما هنوز از حالت خام‌فروشی خارج نشده و یکی از راهکارهای خروج از این وضعیت، رسوخ علم و فناوری در تولیدات و صنایع است. برات قبادیان اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است تا اقدامات انجام شده بین صنعت و دانشگاه را در فضای مشترک به نمایش گذاشته و تعاملات بیشتری ایجاد شود. او در مورد اهمیت برگزاری هفته پژوهش مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آمار واحدهای صنعتی در کشور و لزوم رسوخ فناوری در صنایع کشور ادامه داد: حدود 90 هزار واحد صنعتی در کشور است که اگر بخواهند با روند فعلی در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار بگیرند، سال‌ها طول می‌کشد.

 

ارسال نظر