تفاهمنامه همکاری مناطق آزاد با سازمان محیط زیست

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۴۷

ایسنا|

تفاهمنامه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با سازمان محیط زیست برای تسهیل اجرایی کردن سیاست‌ها، قوانین و مقررات مربوط به این مناطق منعقد شد. اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، احکام قانونی سازمان محیط زیست ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، احکام قانونی چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، ماده ۱۱۲قانون برنامه پنجم توسعه و آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی مصوبه ۱۳۹۰ محور این تفاهمنامه است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری گفت: قطعا این تفاهمنامه سهولت بسیاری در کار ما ایجاد می‌کند و محیط زیست با فعالیت‌های توسعه‌یی و عمرانی در مناطق آزاد عجین خواهد شد. مرتضی بانک در مراسم امضای تفاهمنامه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: تفاهمنامه‌یی که امضا می‌شود برای آغاز فعالیت‌های مشترک ما با سازمان محیط زیست است. وی با اشاره به اینکه محیط زیست بسیاری از موضوعات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت: حل و فصل مسائل ما در موضوع محیط زیست باعث تسریع کارها می‌شود. از گذشته هماهنگی‌هایی بین شورای عالی مناطق آزاد و سازمان محیط زیست وجود داشته که در نهایت این همکاری‌ها منجر به یک تفاهمنامه شد. قطعا این تفاهمنامه سهولت بسیاری را در کار ما ایجاد خواهد کرد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی تاکید کرد: تفاهمنامه بین محیط زیست و شورای عالی مناطق آزاد باعث می‌شود که محیط زیست با فعالیت‌های توسعه‌یی و عمرانی ما عجین شود تا کمترین مشکل در اجرای سیاست‌های محیط زیست ایجاد شود.

بانک، در ادامه با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری در جنبه‌های مختلف اقتصادی، توسعه‌یی، عمرانی، اشتغال‌زایی و مشارکت با بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی در چارچوب قانون فعالیت می‌کند، گفت: مناطق آزاد برنامه‌های مختلفی را پیگیری می‌کند که گردشگری یکی از مهم‌ترین آنهاست. یکی از مهم‌ترین بحث‌های اقتصادی کشور گردشگری است که مناطق آزاد سالانه ۱۱میلیون گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند. وی افزود: خوشبختانه در همه فعالیت‌های مناطق آزاد همکاری و مشارکت با دستگاه‌ها وجود دارد و قوانین حاکم بر دستگاه‌ها در مناطق آزاد نیز رعایت می‌شود و مناطق آزاد به فراخور فعالیت‌هایشان بادستگاه‌های ذی‌ربط ارتباط دارند.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این مراسم اظهار کرد: امیدواریم شاهد همکاری کلان سازمان محیط زیست و شورای عالی مناطق آزاد در همه ابعاد محیط زیستی برای تحقق اقتصاد سبز در مناطق آزاد به عنوان یک الگوی ملی باشیم. وی با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگسازی یکی از مهم‌ترین محورهای تفاهمنامه است، گفت: در شرایط حاضر اصلی‌ترین نیاز اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی محیط زیستی است. بنابراین در جریان این تفاهمنامه برای یک میلیون ساکن در مناطق آزاد کار فرهنگسازی محیط زیستی انجام خواهد شد. معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مناطق متداخل سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری یکی از محورهای تفاهمنامه است، گفت: ضرورت‌های مناطق آزاد خارج از محیط‌بانی است و می‌توان این مناطق را توسعه داد و گونه‌های گیاهی آن را احیا کرد. همچنین گردشگری را به عنوان یک اقتصاد سبز مورد توجه قرار داد. گردشگری که ضمن اتکا به عناصر طبیعی مدیریت می‌شود و هیچ سازه‌یی در آن منطقه ایجاد نمی‌شود.

 

ارسال نظر