اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۴۳

 تفاهمنامه تجاری «ایران- ارمنستان»

شاتا  محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با سورن کارایان، وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان دیدار کرد. شریعتمداری با اشاره به رایزنی معاون اول رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ارمنستان گفت: در این دیدار نقاط مشترکی برای توسعه هرچه بیشتر روابط به دست آمد. همکاری ارمنستان با ایران در زمینه مذاکرات با کشورهای اوراسیا قابل تقدیر بود و کمیته مشترک دو کشور مذاکرات خوبی را به خصوص در حوزه تعرفه ترجیحی انجام دادند که با جدیت تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: آمادگی تاسیس یک شرکت مشترک برای پیشبرد اهداف مورد نظر و همکاری در حوزه مناطق آزاد برای فراهم شدن زمینه‌های هرچه بیشتر تبادلات تجاری با ارمنستان را داریم. به‌طوری که در حوزه همکاری‌های صنعتی در زمینه خودروسازی دفتر نمایندگی ایران خودرو در ارمنستان در حال راه‌اندازی است و آمادگی توسعه هر چه بیشتر این همکاری‌ها را داریم. همچنین «سورن کارایان» وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان نیز در این دیدار گفت: مساله مشترک مهم ما این است که حجم تبادلات اقتصادی دوطرف کافی نیست و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های تجاری حداکثر استفاده را ببریم. تشکیل گروه‌های مشترک کاری میان دو وزارتخانه با مسوولیت معاونان دو وزیر سبب تسهیل روابط و حرکت به سمت افزایش مبادلات خواهد شد.

 

 اولویت‌های صنعتی در دولت دوازدهم

پایگاه خبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: محرومیت‌زدایی در بخش صنعت کشور با اولویت استان‌های کمتر توسعه‌یافته انجام خواهد شد. منصور معظمی اظهار کرد: سازمان گسترش در صنعت کشور اثرگذاری بزرگی دارد و در راستای بازآفرینی نقش ایدرو در کشور باید جهت مسائلی که بیشتر جنبه نوآوری و خلاقیت دارند و بخش‌خصوصی در آن حضور ندارد، حرکت کنیم. وی با اشاره به درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد صنایع در مناطق خود گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از ایدرو جهت اقدام در محرومیت‌زدایی در بخش صنعت کشور در استان‌های کمتر توسعه‌یافته انتظار دارد و از اهم برنامه‌های این وزارتخانه قرار گرفته است. در این راستا انتظار می‌رود، مجلس قوانینی که ایدرو را در حرکت و هدایت صنعت کشور محدود کرده، تغییر دهد. معظمی عنوان کرد: وقتی می‌توانیم برای 10هزار نفر در پروژه‌های سال ۹۶ ایدرو شغل ایجاد کنیم، باید هر چه سریع‌تر این موضوع را گسترش و توسعه دهیم، چراکه دغدغه اصلی نظام اشتغال است و ایدرو به عنوان یک سازمان استراتژیست و سیاست‌گذار و اجرا‌کننده این امر است و وظیفه ایدرو توسعه و هدایت صنعت کشور است.

 واکنش واردکنندگان خودرو به بیانیه سازمان حمایت

مهر   انجمن صنفی واردکنندگان خودرو نسبت به بیانیه اخیر سازمان حمایت در رابطه با «معرفی شرکت‌های غیرقانونی پیش‌فروش خودرو» که با ذکر نام این شرکت‌ها و به قصد تخریب آنان شکل گرفته است، اعتراض کرد. انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در واکنش به بیانیه اخیر سازمان حمایت با انتشار مطلبی نکاتی را به اطلاع می‌رساند: «در ابتدا باید اشاره کنیم که سازمان حمایت اگرچه در یک‌سال اخیر مواضع منفعلانه‌یی در بازارهای مختلف داشته است، این‌بار و درست در زمانی که موضوع ثبت سفارش خودروهای خارجی نزدیک به گشایش و رفع موانع بود با صدور اطلاعیه‌یی مغرضانه بار دیگر موجب تشویش بازار و اتهام‌زنی به برخی شرکت‌ها شد. این سازمان با صدور بیانیه‌یی قطعی در مورد ۷ شرکت فروش خودرو خارجی به نقض صریح ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی که به تشویش اذهان عمومی بر خلاف حقیقت و با قصر اضرار به غیر اشاره می‌کند، مرتکب شده است که به نظر می‌رسد سازمان حمایت در این مورد دچار توهمی بزرگ است که خود را در جایگاه قوه قضاییه می‌پندارد. این در حالی است که اگر کوچک‌ترین حسن نیتی در صدور بیانیه آن سازمان بود، خریداران یا مصرف‌کنندگان را به سمت شرکت‌های قانونی مدنظر خود سوق می‌داد، نه اینکه جهت حذف و از میدان خارج کردن رقبای تجاری دوستان خود با ذکر نام آنها موجب تشویش اذهان عمومی و ناامنی اقتصادی در جامعه شود.» در این بین نیز شرکت مفتاح رهنورد توضیحاتی را در راستای انتشار بیانیه سازمان حمایت ارائه کرده که به این شرح است: « شرکت مفتاح رهنورد در راستای بهبود چرخه عرضه خودروهای وارداتی و تحقق مشتری‌مداری تا امروز تمام مراحل اداری و قانونی را برای دریافت مجوز پیش‌فروش خودروهای خارجی طی کرده اما پس از گذشت چندین ماه از اقدام به تشکیل پرونده جهت اخذ مجوز پیش‌فروش خودرو، منتج به نتیجه نشده است. »

 

 

ارسال نظر