7توصیه در تجارت با هندوها

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۷۶

تعادل  

سازمان توسعه تجارت ایران با صدور اطلاعیه‌یی به بازرگانان ایرانی، درباره مراوده با تجار هندی هشدار داد. مسعود کمالی‌اردکانی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران، اطلاعیه‌یی را درباره «هشدارهای لازم برای مراوده با تجار هندی» به کلیه تشکل‌های تولیدی و صادراتی اعلام کرد. اطلاعیه سازمان توسعه تجارت ایران به این شرح است: با عنایت به گزارشات واصله از مقامات ذی‌صلاح در خصوص مشکلات به وجود آمده در روابط تجاری برخی بازرگانان ایرانی در کشور هند و برای جلوگیری از بروز اختلافات تجاری و حقوقی آتی برای تجار و فعالان اقتصادی این حوزه، هشدارهای لازم در مراوده با تجار هندی جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌شود.

بروز اختلافات تجاری در روابط تجاری و مراوده بازرگانی بین کشورها به‌طور کلی و در میان شرکت‌های تجاری دو کشور، بخش خصوصی به‌طور خاص، امری غیرقابل اجتناب در عرصه تجارت محسوب می‌شود. در این میان به دلیل شرایط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی یک کشور آشنایی با الزامات و تمهیدات و مدیران شرکت‌ها را برای مواجهه با شرایط احتمالی آتی آماده‌تر و به لحاظ قانونی و حقوقی مجهزتر می‌کند. در این راستا باید تلاش کرد تا اختلافات تجاری و حقوقی به حداقل کاهش یافته و حتی‌المقدور از گرفتار شدن در این‌گونه اختلافات احتراز شود. نگاهی به مطالبات شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی از همتایان هندی حاکی از آن است که کشور مذکور از جمله کشورهایی است که برای مراودات تجاری با آن ملاحظات ذیل قابل تامل است. در هند شرایط کسب و کار تجارت به‌طور کلی بر مبنای پایبندی به تعهدات شفاهی نیست و فرار از تعهدات به بهانه‌ها و دلایل واهی بسیار معمول و مرسوم است.

 کشور هند دارای قوانین و مقررات حقوقی بسیار پیچیده بوده و دادگاه‌ها و شرایط و آیین دادرسی دادگاه‌ها بسیار طولانی است. بنابراین از اعتماد بیجا و قول و قرارهای شفاهی پرهیز کرده و صرفا بر اساس قراردادهای کتبی و مطابق تعهدات طرفین که به صورت عمل متقابل و گام به گام است، اقدام کنید. بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی به دلیل عدم استفاده از مشاوران حقوقی و انجام معاملات تجاری بر مبنای اعتماد بعضا دچار مشکلات عدیده‌یی در کشور هند شده‌اند. شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به روابط بازرگانی با شرکت‌های هندی باید با بررسی کامل وضعیت همتای تجاری خود هر گونه معامله و فروش و توافق تجاری را حتما به صورت یک قرارداد کتبی و حتی‌الامکان مبتنی بر قوانین کشورهایی مثل سنگاپور، آلمان، انگلیس، سوییس و در بخش مرجع حل اختلافات مجددا مراجع حکمیت همین کشورها مورد توافق قرار گرفته و قرارداد را منعقد و پیگیری کنند.

حال رعایت نکات حقوقی و تجاری ذیل برای تمام شرکت‌های ایرانی اعم از بخش دولتی و خصوصی لازم بوده و توجه به آنها 7 بند را توصیه می‌شود: 1- آنکه قبل از هرگونه معامله و تجارت و انعقاد قرارداد با شرکت‌های هندی به طرق مقتضی از جمله تماس با رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو هند، بررسی‌های لازم در مورد طرف تجاری خود را به عمل آورده و از اعتماد یک‌جانبه و فوری به آنها خودداری کنید. 2- در صورت تصمیم به مراوده تجاری، حتما توافقات خود را در قالب یک قرارداد رسمی و کتبی تنظیم و با اطلاع و نظارت رایزن بازرگانی امضا، تسجیل و ثبت کنید. 3- تحویل کالاهای فروخته شده را بر اساس اصول تجارت بین‌الملل یا گشایش اعتباری اسنادی لازم و سایر روش‌های متداول مالی مرسوم در انجام تجارت با آن کشور و بر اساس مقررات و قرارداد منعقده، انجام دهند و از تحویل آنها بدون استناد و مدارک کافی اکیدا خودداری کنید.

4- چنانچه آشنایی قبلی با شرکت‌های هندی ندارید و به هیچ عنوان تا کل مبلغ قرارداد اخذ نشده کالا را برای خریدار ارسال نکنید، زیرا در بنادر هند این امکان وجود دارد که بدون نیاز به مدارک، کالا ترخیص شود که تا به حال چندین بار شرکت‌های ایرانی در تجارت با شرکت‌های هندی دچار این مشکل شده‌اند.

5- در انجام معاملات تجاری با شرکت‌های هندی حتی‌المقدور از پیش‌پرداخت اجتناب ورزید مگر در قبال یک تضمین معتبر.

6- قبل از امضا و نهایی کردن هرگونه قرارداد با شرکت‌های هندی از نزدیک مدیران ارشد شرکت را ملاقات و از تاسیسات و امکانات شرکت هندی اطمینان حاصل کنید و هیچ‌وقت در بررسی و پروسه شناخت شرکت هندی به وب‌سایت تکیه و اعتماد نداشته باشید.

7- برای عقد قراردادهای بزرگ، حتما از وکلا و مشاوران حقوقی ایرانی، هندی و اروپایی مسلط به قوانین هند استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر