کاهش واردات سیگار

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۱۷

شاتا| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان آمار تولید، صادرات و واردات سیگار در 5 ماه نخست امسال گفت: در 5 ماه سال جاری با افزایش 28‌درصدی تولید و 13‌درصدی صادرات و کاهش 58‌درصدی واردات و 47‌درصدی قاچاق سیگار روبه‌رو بوده‌ایم.  علی‌اصغر رمزی افزود: افزایش تولید سیگار در مدت یاد شده به واسطه تکلیف تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه که دولت را مکلف به تبدیل واردات سیگار با همان برند اصلی به تولید داخل کرده بود، انجام شده است. به گفته او واردات سیگار که در سال 1394 به میزان 16میلیارد و 400 میلیون نخ بود با پیگیری‌های مستمر اجرایی شدن این تکلیف قانونی و با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید یا تکمیل ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود واردات در سال 1395 به 4میلیارد نخ کاهش یافت. رمزی ادامه داد: واردات سال 96 با تداوم اقدامات در دست اجرا 2میلیارد نخ پیش‌بینی می‌شود که تبدیل 16میلیارد نخ واردات به 2میلیارد نخ موفقیت خوبی در اجرای تکلیف قانونی بوده که واردات به سرعت به سمت صفر در حال هدایت است.  وی اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور را موجب کاهش شدید واردات و جایگزین شدن تولید داخلی و افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده بیشتر و کاهش شدید قاچاق بیان کرد. به گفته رمزی، عملکرد 5 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش 28‌درصدی تولید و 13‌درصدی صادرات و کاهش 58‌درصدی واردات و 47‌درصدی قاچاق سیگار را نشان می‌دهد.  وی میزان قاچاق سیگار در سال 1393 را 12میلیارد نخ اعلام کرد و گفت که با اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم و سایر اقدامات تکمیلی با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1394 به حدود 8میلیارد نخ و در سال 1395 به 6میلیارد نخ کاهش یافته است. کاهش 50‌درصدی و رسیدن به میزان 3میلیارد نخ در سال 1396 نیز در دستور کار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور قرار دارد.

وی با توجه به آمار اعلامی اخیر از سوی بانک مرکزی درباره هزینه خانوار و افزایش 19.3‌درصدی هزینه دخانیات خانوارها در سال 95 نسبت به سال 94 این افزایش را عمدتا ناشی از افزایش قیمت محصولات دخانی اعلام کرد و نه افزایش مصرف؛ چراکه در نسبت سهم کل هزینه‌ها در هزینه خانوارها دخانیات تنها 3دهم درصد سهم دارد و در 10سال گذشته این سهم اکثرا 4دهم درصد بوده که در سال 95 به 3دهم درصد کاهش یافته است. به گفته او، این کاهش بیانگر کاهش در مصرف است و به نوعی افزایش قیمت سیگار و کاهش سیگارهای قاچاق و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در خصوص مضرات سیگار در مجموع تاثیر بر مصرف داشته که امیدواریم این رویه باقوت و شدت ادامه یابد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه

براساس آمارهای اعلامی برآورد مصرف سالانه سیگار حدود 55 میلیارد نخ است و تولید 30میلیارد نخی سال 1394 به میزان 45میلیارد نخ در سال 95 افزایش یافت، گفت: اما در برنامه سال 96 رسیدن به تولید 50 میلیارد نخ در دستور کار است که در حال حاضر 12کارخانه سیگارسازی بخش خصوصی در کشور تولید سیگار مورد نیاز را بر عهده دارند و این کارخانه‌ها با برندهای متفاوت داخلی و خارجی و رقابت شدیدی که با یکدیگر دارند، در حال فعالیت هستند. به گفته او، شرکت دخانیات که حدود 4 سال قبل سهام دولتی آن واگذار شد نیز به عنوان یکی از این 12 کارخانه با سهم بازاری حدود 27‌درصدی در حال فعالیت است. او ادامه داد: اجرایی کردن قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قوانین ذی‌ربط و ساماندهی بازار محصولات دخانی و مبارزه با قاچاق را طی چند سال اخیر با وجود موانع و مقاومت‌هایی که از سوی واردکنندگان، تولیدکنندگان داخلی و خارجی و توزیع‌کنندگان وجود داشت، موفقیت‌آمیز برآورد کرد.

 

 

ارسال نظر